מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור החיים של חלי ליפשיץ

נגה עם סבתא חלי
חלי בחתונתה
החיים קצרים וצריך להתחתן ולהביא ילדים.

אני חלי (רחל) ליפשיץ (לבית מרקוביץ) ילידת הארץ. אני נקראת על שם סבתא שלי מצד אבא, שלא זכיתי להכיר אותה. יש לי ארבעה ילדים ועשרה נכדים (חמישה בנים וחמש בנות). אני אלמנה. לבעלי (ז"ל) קראו מאיר (מרק).

הסיפור מאחורי שמי

בתקופה שבה נולדתי לא היו טלפונים בבתים וההורים שלי סיפרו לי שבלילה בו נולדתי אימא של אבא שלי שגרה בחיפה באה לאחות של אבא שלי וסיפרה בהתרגשות שהסבתא הגדולה שנפטרה באה אליה בחלום וסיפרה לה שהיא נמצאת בבית של ההורים שלי. באותה תקופה לא ידעו מה היה מין היילוד לפני הלידה, וכולם התרגשו כשנודע להם שנולדה בת – ולכן קראו לי על שמה.

הוריי

אמי, יפה מרקוביץ, ילידת רומניה הייתה ניצולת שואה ונפטרה בשנת 2018. בילדותה הייתה במחנות עבודה והוברחה לבית יתומים בבוקרשט יחד עם אחיה בנימין. כאשר נודע לה שכדי לעלות לארץ ישראל היא חייבת להיות נשואה הכירו לה את אבא שלי, יואל מרקוביץ, בשידוך זמני דרך תנועת הנוער גורדוניה. כשהם נפגשו הם מיד התאהבו ועלו לארץ בשנת 1945. הם הגיעו לקיבוץ חפציבה ולאחר מכן הם עברו ליפו ושם אני (רחל חלי ליפשיץ) נולדתי. הזוגיות שלהם הייתה מושלמת והם חיו יחד כמו זוג יונים. הלכו לכל מקום ביחד ונהגו לאכול ביחד מאותה צלחת (הרגל שנשאר להם מהאנייה שבה הפליגו לארץ). אימא שלי הייתה אישה שמחה שכל הזמן שרה בקול פעמונים מקסים. היא תמיד חייכה לאנשים ואמרה שהחיוך עוזר לכולם, ואם אדם מרגיש קצת עצוב החיוך תמיד יכול לעזור לו להרגיש יותר טוב ואני היום ממשיכה בדרכה ומשתדלת לחייך תמיד לכולם.

ילדות

נולדתי בבית חולים הדסה בתל אביב בתאריך 5.7.1950. בילדותי גרנו ביפו. ילדותי עברה בעיר יפו עד שנת 1956 ואז עברנו לבת ים. שם למדתי בכיתות א' ב'. אחר כך, כשעברנו לחולון, למדתי בבית ספר הס עד שסיימתי כיתה ח'. יש לי אח גדול ממני בארבע שנים.

זאת כל המשפחה. רובם כבר לא איתנו. אני בזרועותיו של אבי

תמונה 1

החתונה

כשהייתי בכיתה ח' הכרתי את בעלי מאיר ליפשיץ. שירתתי בצבא בנח"ל ובגיל 18 וחצי, בשנת 1969, נישאנו. החתונה שלנו הייתה בחולון באולמי "היכל מחולון" בתאריך 9.3.1969. כשהייתי בת 8 הייתה להורים שלי חנות אטליז בנאות שושנים וגם להורים שלו בשיכון עממי. נהוג היה באותה תקופה להגיע לקחת תור לשחיטה. הוא בא וגם אני באתי, ככה הכרנו. כאשר הוא הציע לי נישואים הוא שירת בצבא במלחמת ששת הימים. כשהגיע לחופשה ראשונה הוא אמר שהחיים קצרים וצריך להתחתן ולהביא ילדים. לחתונה שלנו הגיעו אורחים מכל הארץ. בחתונה הרגשתי כל כך שמחה, שלא היו לי מילים לתאר. החתונה נערכה בשני אולמות. באולם הראשון הייתה החופה ואחר כך ירדנו לארוחה. בחתונה השתתפו כ- 450 איש בהם משפחה, חברים ושכנים. הגישו להם: סלטים, בשרים ושניצלים. חלק מהמתנות שהביאו לי היו : מכשיר סיפולוקס, סירים, סטים של צלחות, סכו"ם ומצעים. החתונה הייתה באווירה שמחה ולהקה עם זמר הרקידה את האורחים ברחבת הריקודים.

אני ואמי יפה מרקוביץ בחתונתי

תמונה 2

אני ובעלי מאיר ליפשיץ 

תמונה 3

 

משפחתי

בשנת 1970 ילדתי את בכורי ששמו בישראל אהוד, ואחריו בשנת 1971 נולד אייל בני השני. בשנת 1975 נולדה בתי עינת ובשנת 1981 נולדה בתי השניה מיה. כיום יש לי ארבעה ילדים ואני סבתא לעשרה נכדים ונכדות מקסימים, בהם יש שני זוגות של תאומים.

הזוית האישית

סבתא חלי: המפגשים של תכנית הקשר הרב דורי תרמו לי בכך שהם אפשרו לי לספר לנכדה שלי נגה את הסיפורים שגדלתי עליהם, ודרך הסיפורים אני מנציחה את ההורים שלי לדורות הבאים.

הנכדה נגה: המפגשים של הקשר הרב דורי תרמו לי בכך שהם אפשרו לי להכיר טוב יותר את הסבתא שלי חלי ואת ההיסטוריה שלה ושל משפחתה. אני מתכוונת לספר את הסיפורים האלה לילדיי בעתיד.

מילון

סיפולוקס
סיפולוקס הוא בקבוק מתכת להכנה ביתית של מי סודה ולהכנת משקאות מוגזים.

ציטוטים

”החיים קצרים וצריך להתחתן ולהביא ילדים“

הקשר הרב דורי