מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור ההצלה של סבתא אומה בהולנד

אני וסבתא במהלך כתיבת הסיפור
סבתא ,אני והאחים בטיול בהולנד
שואת יהודי הולנד

חנה קוריק נולדה בהולנד בשנת 1949, בשם: הוברדינה יוהנה חרוננברך, בעיר רטורדם. בשנת 1968 עלתה לישראל. סבתא משתתפת איתי בתכנית הקשר הרב דורי השנה. סבתא שלי, חנה רוצה להעביר לדור הבא שלפעמיים "שקר" יכול לעזור וגם צריך הרבה אומץ.

אחותה של סבתא אומה נלקחת ע"י הגרמנים

זה קרה במלחמת העולם השנייה, בהולנד אומה שלי, סבתא שלי, כשהייתה בגיל 28, התחתנה עם גוי, אחותה התחתנה עם יהודי. בשנה השלישית של המלחמה לקחו את משפחתה של אחותה: בעלה ושני ילדים בני חמש ושמונה, באותו יום אומה הלכה לבקר את אחותה אך לא מצאה אותה בביתה השכנים סיפרו שהגרמנים לקחו אותם למקום איסוף. אומה ישר הלכה לאותו המקום, היא צעקה שאחותה בפנים ודרשה לשחרר אותה. במקום זאת הגרמנים החלו להרביץ ולהכות אותה ורצו גם לכלוא אותה. בעלה אופה, שהיה בגיל 30, גילה איפה אשתו וגם הוא הגיע לאותו מקום. אופה, בעלה סיפר לגרמנים, בשקר שאומה חולה, שהיא לא בסדר בראש והיא גם מקללת אותו בבית. אחרי הרבה שכנועים הצליח אופה, לשחרר את אומה אבל לא את אחותה ומשפחתה.

אופה מבריח מזון

האירוע  השני, עליו  בחרנו לספר התרחש בערך בשנת 1944. היה רעב גדול בהולנד, במיוחד בערים בגלל הגרמנים שלקחו את התבואה והמזון. כדי לא למות מרעב, אופה יצא לילה אחד לשדה לקטוף תפוחי אדמה, בבוקר היה לו שק מלא על האופניים והגיע לכניסת העיר.  בגשר עמדו שני גרמנים לבדוק שאף אחד לא מגניב אוכל העירה, כאשר אופה הבין את המצב הוא חשב על פתרון, הוא עשה כאילו הוא עוצר כדי שיבדקו אך בשנייה האחרונה הוא החל לרכוב בשיא המהירות עד שהגיע לסמטה והצליח להתחמק מהגרמנים ולהגיע הביתה עם תפוחי האדמה.  

מה שלמדתי מהסיפורים זה שלפעמיים "שקר" הוא לטובה וצריך הרבה אומץ. בכל אחד טמון האומץ הזה. בנוסף  למדתי שלכל דבר יש פתרון.

אני רוצה לקחת לחיים שלי את האומץ והחשיבה המקורית ואת התעוזה של המשפחה שלי!

העשרה

שואת יהודי הולנד: "שואת יהודי הולנד היא השואה שעברה על יהודי הולנד, שהחלה עם כיבוש הולנד בידי גרמניה הנאצית במאי 1940, והסתיימה עם שחרור הולנד במאי 1945, עם יום הניצחון באירופה. עם כיבוש הולנד בידי הגרמנים במאי 1940 התגוררו בהולנד כ-140,000 יהודים, בהם פליטים רבים מגרמניה (ובהם אנה פרנק ומשפחתה) מאוסטריה ומהפרוטקטורט של בוהמיה ומוראביה". ויקיפדיה

תשע"ו

מילון

שואת יהודי הולנד
שואת יהודי הולנד היא השואה שעברה על יהודי הולנד, שהחלה עם כיבוש הולנד בידי גרמניה הנאצית במאי 1940, והסתיימה עם שחרור הולנד במאי 1945, עם יום הניצחון באירופה. עם כיבוש הולנד בידי הגרמנים במאי 1940 התגוררו בהולנד כ-140,000 יהודים, בהם פליטים רבים מגרמניה (ובהם אנה פרנק ומשפחתה) מאוסטריה ומהפרוטקטורט של בוהמיה ומוראביה.

דא'ך
שלום, תודה

הופלה
לדלג

ציטוטים

”" הצליח להתחמק מהגרמנים ולהגיע הביתה עם תפוחי האדמה "“

הקשר הרב דורי