מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור הגדיים של סבא אריה אורון

ליה וסבא וסבתא
סבא והגדיים
סבי אריה, אביה של אמי, מספר על גדיים ועל מטחנת פלפל מיוחדת

סיפור מפי סבי, אריה אורון: "כשהייתי ילד בן שלוש, אבא שלי הביא לחצר שני גדיים, הם היו קטנים וחמודים. שיחקתי איתם  שעות רבות במהלך היום, נתתי להם לאכול ולשתות והם גדלו והפכו להיות החברים הכי טובים שלי. יום אחד, כשחזרתי ממשחק עם חברי ואני רואה להפתעתי שמישהו מעמיס את הגדיים על משאית. ניגשתי להוריי ושאלתי: "מדוע מעמיסים את הגדיים?" הוריי ענו שהגדיים נמכרו למישהו אחר… הייתי מאוד מאוד עצוב מכיוון שלא נתנו לי את האפשרות להיפרד מהם ולכן עד היום הסיפור הזה שמור שמור אצלי בזיכרון.

סבא והגדיים

תמונה 1

סיפורו של חפץ: מטחנת פלפל עתיקה

המטחנה הייתה שייכת לסבתא של סבא שלי. בתקופת מלחמת העולם השנייה, כל המשפחה של סבתא ואימא של סבא ברחה למדינת אוזבקיסטן. שם, בגלל שאימא של סבא שלי הייתה מאוד מוכשרת וגם למדה תפירה, היא עבדה בבית המושל ותפרה בגדים לאשתו של המושל. לאחר המלחמה ועם הקמת מדינת ישראל המשפחה הגיע לארץ. סבתא נתנה את מטחנת הפלפל לאימא של סבא. כשסבא שלי היה בן עשר אמו קיבלה מטחנה חשמלית ואמרה לסבי שהיא רוצה לזרוק את מטחנת הפלפל הישנה .

סבא שלי אהב מאוד את המטחנה, שמר אותה ולא הסכים שיזרקו אותה. עד היום הוא שומר אותה כמזכרת משפחתית.

מטחנת הפלפל של סבתא רבתא 

תמונה 2

הזוית האישית

ליה: נהניתי מהמפגשים בבית הספר, כשסבא וסבתא הגיעו ומשמיעת סיפורים מעניינים על המשפחה.

אני (ליה) וסבא

תמונה 3

מילון

קרחצען (יידיש)
לקטר, להתלונן, לילל

גדי
גְדִי הוא הצאצא של עז הבית בעברית מודרנית, עם זאת בעברית מקראית משמעותו גור של כל בהמה. גדי העז קטן מגדי היעל וניתן להתבלבל בין גדי יעל, ליעל בוגר, גודלם של השניים אינם שונה משמעותית ועיקר ההבדל ביניהם הם אורך הקרניים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אם קונים אז לקנות טוב!“

הקשר הרב דורי