מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור האהבה של סבא וסבתא

סבא וסבתא בצעירותם
על הדשא בקיבוץ מצובה ומדברים
הסיפור מספר על ההיכרות של סבא וסבתא ועל אהבתם אחד לשני.

סבא וסבתא מספרים שהכירו בתנועת נוער בהולנד, תנועה הנקראת ״הבונים״, בתחילת שנות העשרים בחייהם. סבא ראיין את סבתא לפני שיצאה ללמוד במכון למדריכי חו״ל בירושלים, וכל השאלות ששאל בראיון היו שאלות על הדבקת בולים: ״האם את יודעת להדביק בולים?״. סבתא נסעה למכון למדריכי חוץ-לארץ בירושלים למשך שנה. באותו הזמן סבא נכנס לעבוד במשרד, ועבד על תרגום ספר סיפורים לתנועה מעברית ואנגלית להולנדית. לאחר שנה, סבתא חזרה לעבוד בתנועה, וסבא עלה ארצה לקיבוץ מצובה.

אחרי שלוש שנים, בשנת 1968, סבתא עלתה לארץ לקיבוץ מצובה. סבא עבד בגידול בננות וסבתא עבדה בבית ילדים, עם ילדים בגילאי 5-7. בינתיים, סבא וסבתא התיידדו והפכו לזוג אוהבים, ונפגשו הרבה במרפסת ה'רווקיה' עם עוד חברים טובים. שם דיברו, שתו יחד קפה והתווכחו על החיים בקיבוץ ובכלל בישראל. לאחר שנה התנועה קראה לסבתא לחזור להולנד, וחזרה לנהל את התנועה כשישה חודשים. בנובמבר סבתא חזרה לארץ וקצת אחרי זה – הגיעה ההחלטה להתחתן.

סבא הציע לסבתא נישואין בדרך מתחכמת למדי, והחליט לשאול את סבתא אם אולי כדאי שסבתא תשנה את שם משפחה לפולק, שם משפחתו של סבא. החתונה של סבא וסבתא התקיימה בהולנד, כיוון שרוב משפחתם נמצאת שם. סבא וסבתא החלו לחשוב על הקמת משפחה, ורצו להקים משפחה בה הילדים לנים בבית, מה שלא היה מקובל בקיבוץ באותה התקופה. בקיבוץ, התנהל ויכוח גדול; האם ילדים ילונו בביתם או בבית הילדים? החלטת האסיפה של הקיבוץ, הייתה להמשיך בלינה משותפת, ולכן סבא וסבתא עזבו את הקיבוץ לירושלים. כאשר סבא וסבתא הגיעו לירושלים, סבא החל בלימודים באוניברסיטה העברית בחוג למקרא. סבתא עבדה באנציקלופדיה 'יודאיקה'. בספטמבר שנת 1973, נולדה בתם הבכורה של סבתא וסבא, דנה! (שהיא אמי). שבועיים לאחר לידתה של אמי פרצה מלחמת יום הכיפורים, וסבא התגייס לצבא לשבעה חודשים. באותו הזמן, סבתא דאגה לילדתם הפעוטה, למרות שבמשך שלושה שבועות לא ידעה מה מצבו של סבא. בפברואר 1976, נולדה בתם השנייה רונית.

במשך כל השנים, סבא וסבתא גרו בירושלים בשכונת תלפיות, שהייתה אז מאד נחמדה ויפה. שם דנה ורונית גדלו, עד שעזבו את הבית ללימודים ולצבא. בינתיים, סבא עבר ללמד באוניברסיטת תל אביב. סבא וסבתא עברו הרבה חוויות יפות אך גם כואבות ומפחידות, בגלל המצב הבטחוני בישראל. כיום סבא וסבתא עדיין גרים בירושלים, בשכונה נפלאה בשם ניות, מול הגן הבוטני, סמוך לכנסת ולמוזיאון המדע. עכשיו, לסבא וסבתא יש חמישה נכדים נפלאים, ושתי בנות בוגרות ומוצלחות.

הזוית האישית

פרנק פולק השתתף בתכנית הקשר הרב דורי ותועד על ידי נכדתו זואי אנה אורן. התכנית נערכה בבית הספר אורנים ברמת השרון, התשע"ט.

מילון

מַצּוּבָה
מַצּוּבָה (המכונה גם מַצּוּבָּה) הוא קיבוץ בגליל המערבי השייך למועצה אזורית מטה אשר. הקיבוץ שוכן מדרום לבקעת שפע, כ-2.3 קילומטרים דרומית לגבול עם לבנון. מצובה נקרא על שם העיירה "פי מצובה", הנזכרת בברייתא דתחומין שבתלמוד ובכתובת רחוב כעיירה בתחום צור, לעניין מצוות התלויות בארץ, ושמה השתמר בשם החורבה שמצפון לה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כהצעת נישואין סבא שאל את סבתא אם אולי כדאי שתשנה את שם משפחתה לפולק“

הקשר הרב דורי