מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור האהבה שהביאה אלונה

סבתי מספרת לי על הסיפור אהבה בין הוריה
הוריה של סבתי, בבת המצווה של אמי ודודתי
סיפור האהבה של סבא רבא וסבתא רבתא שלי ז״ל מצד סבתא אלונה

סבא רבא שלמה גדל במשפחה אמידה (עשירה) בעיר בגדד וסבתא רבתא חביבה גדלה במשפחה מעוטת יכולת על גבול העוני. הוריה של חביבה התגוררו באחד מקומות הבית של שלמה, ובתמורה למגורים שירתו את בני הבית: הם בישלו, סידרו, ניקו, כיבסו, ערכו קניות ועוד. סבתא רבתא חביבה התאהבה בסבא רבא שלמה, אך שלמה לא היה מעוניין בקשר אהבה איתה, מכיוון שהייתה לו חברה, ומשפחתו התנגדה לשידוך שהיה לו מאחר ובאה מבית ׳לא מכובד׳. חביבה התעקשה על כך שאינה מוכנה להכיר מישהו אחר, ורצתה רק את שלמה. אבא של שלמה דיבר עם שלמה ושיכנע אותו לצאת עם חביבה – שנכון שהייתה ענייה, אך היא באה ממשפחה טובה.

סבא רבא וסבתא רבתא (שלמה וחביבה) יצאו יחד תקופה קצרה, ולאחר מכן התחתנו ועלו ארצה בשנות ה-50. לשלמה ולחביבה נולדו ארבעה ילדים, וסבתא שלי היא הבת השנייה שנולדה לאחר אחיה. שלמה וחביבה חיו חיים טובים ויפים, ותמיד שלמה סיפר לחביבה ולכולם שלעולם לא היה מוצא אישה כזאת: אימא וסבתא כמוה. עם השנים שלמה למד לאהוב אותה ולהעריך אותה.

סבא רבא שלמה לחם במלחמת קדש, במלחמת ששת הימים ולאחר מכן היה עד להשתלטות המחבלים על מלון סבוי בתל-אביב. שלמה השתתף בפעולה להצלת האנשים אשר שהו במלון. לאחר מכן שלמה התנדב במלחמת יום הכיפורים, הוא היה עובר ברחובות ובודק שכל הבתים מואפלים כהלכה, והאם מישהו זקוק לעזרה.

סבא רבא שלמה נפטר בגיל 67: הוא הלך לישון ולא קם. סבתא שלי היא שראתה אותו והבינה שהוא נפטר. סבא רבא שלמה נפטר בי"א בטבת בזמן מלחמת המפרץ הראשונה, וסבתא רבתא חביבה נפטרה 17 שנה אחרי מותו, בי"ב בטבת. לסבא רבא ולסבתא רבתא יש כיום ארבעה ילדים, 12 נכדים ו-12 נינים.

הזוית האישית

הנכדה יה-לי: נהניתי מכל רגע בעבודה של תכנית הקשר הרב דורי. היה לי מאוד מעניין לשמוע את סיפור האהבה בין סבא וסבתא רבא שלי ז"ל, זה ריתק אותי. לא כל יום אני זוכה לשמוע מסבתי סיפורים מעניינים ומרתקים על ההורים שהיו לה. לדעתי, תכנית הקשר הרב דורי היא רעיון מקסים, מכיוון שזה מחבר יותר בין הילדים לסבים והסבתות, הילדים לומדים דברים חדשים על משפחתם ועל הסבים והסבתות שלהם, והסבים והסבתות לומדים במהלך העבודה דברים חדשים על הידע של הילדים ועל טכנולוגיה.

אני וסבתי מאוד נהנינו מהעבודה על הקשר הרב דורי. אני למדתי דברים חדשים על עבר משפחתי וזה מאוד עניין אותי ושימח אותי לדעת שהייתה לי משפחה כזאת. לא כל כל יום אני וסבתי זוכות להזדמנות הזאת של לשבת ביחד ושסבתי תספר לי על עבר משפחתה. זאת חוויה בלתי נשכחת!

סבתא ואני במהלך העבודה המשותפת

תמונה 1

מילון

אמיד/אמידה
עשיר/עשירה

פיגוע במלון סבוי
פעולת טרור שביצעו שמונה מחבלים מארגון הפת"ח בתל אביב בלילה שבין 5 ו-6 במרץ 1975. מטרת הטרוריסטים הייתה תפיסת בני ערובה שישוחררו בתמורה לשיחרור מחבלים. בפעולה נרצחו 8 אזרחים ושלושה חיילים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבתא רבתא חביבה התעקשה על כך שאינה מוכנה להכיר מישהו אחר, ורצתה רק את (סבא רבא) שלמה“

הקשר הרב דורי