מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור גבורה

דורון וסבא אריה
סבא בטיול בית הספר
סיפורו של אריה זמיר

שמי אריה זמיר, נולדתי בשנת 1936, יליד ירושלים, בן למרדכי וטובה זקן. גרתי בירושלים עד גיל 9 עם שלושת אחיי. שלום אחי היה בצבא ושם היה חלק ממשחררי ירושלים. עד שחרור העיר, מדי חודש אבי ואני היינו יוצאים לכותל המערבי והערבים מהבתים היו זורקים עלינו עגבניות, אבנים ושופכים מים.

בשכונת זיכרון יוסף (איפה שהתגוררתי) לא היו ברזי מים והיינו קונים מים מבארות מים של שכנינו וקרובינו. היינו הולכים כל שבת לפיקניק משפחתי שכלל גם חמין שאמי הכינה לנו, הפיקניק התמקם במטע זיתים שם כל אחד מאחיי יכל להתנדנד בנדנדה או לרכב על סוסים (כיום מקום זה נקרא גן סאקר).

בסוף שנת 1944 עברנו לחיפה בגלל מצבים כלכליים, משום שבירושלים לא הייתה עבודה. מי שכן רצה לעבוד יכל לעבוד בנמל חיפה כמו אחי. אחי שעבד שם היה נוסע לשם כל יום ראשון וחוזר בשישי. בחיפה גרתי ב"ואדי רושמיה" על יד הגשר בשכונה ערבית, שם גרנו בבית ששכרנו. בית זה היה בנוי מחדר משותף אחד לכולם, מטבח ושירותים מחוץ לבית (משותפים עם השכנים).

בזמן המנדט הבריטי היה לנו עוצר (לא יכולנו לצאת מהבתים משש בערב) והייתה האפלה (כיבוי אורות). כך קבעו הבריטים ששלטו בארץ והם לא היו לטובתנו. העוצר והאפלה נקבעו מכיוון שהבריטים חששו משלושת המחתרות שלנו שהיו – אצ"ל, לח"י וההגנה. שם למדתי בבית ספר שנקרא "נצח ישראל" וכל בוקר בדרכנו לבית הספר היו תוקפים את אחי ואותי הערבים בזריקת אבנים, וכך גם היה בחזרה מבית הספר. זה נמשך עד שנת 1948: את אמי תקפו בדרך הביתה והיא הגנה על עצמה.

בשנת 1948 בהכרזת המדינה התחילה מלחמת השחרור ומשפחתי ואני ניזונו מהחדשות ומהרדיו על המלחמה והכיבושים. כשהייתי בן 12 התחלתי לשחק כדורגל בליגת בית ספר עם חברי לכיתה במועדון ומשמה נרשמנו למועדון מכבי חיפה ושיחקנו שם עד גיל 17. לאחר מכן התגייסתי לצבא. התנדבתי לצנחנים לגדוד 890, המג״ד היה אריק שרון. בגדוד זה היו שלוש פלוגת ואני הייתי בפלוגה ד של מרדכי (מוטה גור). אנחנו השתתפנו בכל פעולות הגמול שבוצעו על ידי גדוד 890 בתקופה הזאת, באחת הפעולות (חאן יונס) נפצעתי ושירתי בגדוד עד סוף מבצע קדש 1956. אז השתחררתי והתחלתי ללמוד מוזיקה ולנגן על סקסופון.

בעשור הראשון ניגנו בהרכבים שונים במועדוני ג'אז, לאחר מכן חברי ואני ניגנו בשמחות, בר/בת מצוות וחתונות בלהקה קבועה.בשנת 1962 התחתנתי עם שושנה משה אהרון והקמנו משפחה. נולדו לנו שלושה ילדים (נחמה, טובית וגור זמיר) ולאחר מכן פגשתי את שמונת נכדי.

למצגת קבוצתית של פעילות התכנית: 

הזוית האישית

דורון: במהלך כתיבת הסיפור למדתי דברים חדשים על סבא שלי, על מדינת ישראל ועברה, צברתי המון ידע שעורר בי עניין ובנוסף לכך נהניתי מאוד.

סבא אריה: כתיבת הסיפור עוררה בי עניין וזיכרונות מפעם, גם יצרתי קשר עם נכדתי ובנוסף לזה היה מהנה במיוחד.

מילון

המנדט הבריטי
מנדט חבר הלאומים (ייפוי כוח) שקיבלה בריטניה מידי חבר הלאומים בועידת סן רמו 1920, בין היתר, על מנת לסייע ליישוב היהודי ולהבטיח הקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל, ברוח הצהרת בלפור ועל פי הנאמר בכתב המנדט. הבריטים שלטו בארץ ישראל מקיץ 1917 ועד חודש מאי 1948. (ויקיפדיה)

פעולות הגמול
הן היו פעולות נגד הפדאיונים (המחבלים) שעשו כל מיני פעולות לא טובות כמו גנבות ורציחת יהודים, ופעולות הגמול היה בשביל להעניש אותם.

עוצר
תחת המנדט הבריטי לא יכולנו לצאת מהבתים משש בערב עד הבוקר.

ציטוטים

” בזמן המנדט הבריטי היה לנו עוצר והייתה האפלה, כך קבעו הבריטים ששלטו בארץ“

הקשר הרב דורי