מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרון מתקופת מלחמת יום הכיפור

תמונה של גילי וסבתא עדינה בפרויקט
תמונה של סבתא עם חברים בחיק הטבע
מלחמת יום הכיפורים

מלחמת יום הכיפורים 1973

מ.י.ה, ראשי התיבות של מלחמת יום הכיפורים, זהו שמה של אמא של גילי, למרות שנולדה כחצי שנה לפני פרוץ המלחמה.

"בערב כיפור – בכל שנה נפגשנו כל החברים הוותיקים בגינה בעיר לוד, מחכים לחברים ולבעלים שיצטרפו למפגש המיוחד. כולנו נשואים- ונשואים פלוס עם הילדים ותינוקות. רובנו עזבנו את העיר לוד, ובערב כיפור חזרנו להיות עם ההורים.

זה ערב שכולם מחכים לו להיפגש ולהשמיע. אווירה קדושה שררה בעיר, אין מכוניות, גם רכיבה על אופניים לא הייתה באופנה בעת ההיא ופתאום מכוניות צבאיות מפרות את השקט. הייתה תחושה שמשהו קורה, ככל שעבר הזמן התנועה התגברה. הייתה תחושה קשה.

התפזרנו לבתים ובאין אפילו טלפונים קווים נשארנו עם סימני שאלה.

אחי, חיים היה חייל טירון בגולני שהגיע לחופשת חג ולמחרת בבוקר נקרא לשוב לבסיס. גם בעלי יוסי קיבל למחרת צו 8 להתגייס למילואים, כך שנשארתי אצל ההורים שלי עם מיה, תינוקת בת חצי שנה (אמא של גילי), בלי שום מידע מה קורה ועם דאגה רבה ליקרים שלנו.

להורי, כל מלחמה שעברו היא החזירה אותם למלחמת העולם השנייה – לשואה, רק שהפעם הדאגה הייתה כפולה לחיים וליוסי.

ביום השמיני למלחמה הודיעו לנו מ"קצין העיר", שאחי, חיים נפצע ומאושפז בבית חולים רמב"ם. אבא קיבל את הבשורה ועזב את הבית בריצת אמוק למקום העבודה של אמא, בכפר הנוער בן שמן הסמוך לעיר דוד.

אני עם התינוקת מיה, חיפשתי דרך איך להגיע לרמב"ם (לא היה לי רשיון נהיגה באותה עת). גיסי הוזעק מהעבודה, השארנו את מיה עם סבתא לאה (חמותי) ונסענו לחיפה לבית החולים רמב"ם. חיים היה פצוע בינוני, היה מאושפז זמן מה בבית החולים והועבר להחלמה.

מיוסי, בעלי, החלו להגיע מכתבים. בהמשך הגיע גם לחופשות. הוא היה במילואים כחצי שנה. בכל אותה תקופה נשארתי עם מיה אצל ההורים בלוד.

בתקופה זו הייתה בארץ אווירה של אחווה ורעות ועזרה בלתי רגילה לזולת. חברים שלא גויסו או שהספיקו להשתחרר הציעו עזרה ועזרו ככל שנדרש.

היום זה נשמע משונה שלא היו טלפונים קוויים לכל משפחה. בכל בית משותף היו למשפחות בודדות טלפון. אחרי הפציעה של חיים הותקן טלפון בביתם של הורי. עד אז, נעזרנו בשכנים.

לסיכום, זו הייתה חצי שנה בה התבגרתי. ערך החיים קיבל משמעות אחרת. זו הייתה פעם ראשונה שדאגתי כאמא, רעיה, אחות ובת להורים ניצולי שואה.

הסרט שלנו

הזוית האישית

גילי: מאוד נהניתי בתכנית עם סבתא ולמדתי על העבר המשפחתי של סבתא שהוא גם שלי.

סבתא עדינה: שמחתי לשחזר את סיפור הזיכרון האישי שלי ולהעלות אותו על הכתב ולשתף את גילי.

מילון

רמב"ם
רמב"ם - הקריה הרפואית לבריאות האדם, הידוע גם בשם "המרכז הרפואי רמב"ם" ובקצרה "רמב"ם", הוא המרכז הרפואי הגדול ביותר בצפונה של ישראל. רמב"ם הוא בית החולים השלישוני היחיד באזור. זהו בית חולים אוניברסיטאי, המקיים קשרים הדוקים עם הפקולטה לרפואה של הטכניון (השוכנת בצמוד אליו), ומשמש מתקן ההוראה הקלינית העיקרי של הפקולטה.

ציטוטים

”ערך החיים קיבל משמעות אחרת“

”דלקת בכרום החשק“

הקשר הרב דורי