מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור האומץ של ראובן רוה

סבא ראובן מצלם סלפי
פעילות במסגרת התכנית
סבא ראובן נמלט משלטון החונטה בארגנטינה

שמי ראובן רוה, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי, זהו סיפורי: בשנת 1976 גרתי בארגנטינה. בחודש מרץ בשנה זו הייתה הפיכה צבאית והוקם שלטון צבאי שכונה "חונטה" ברשות הגנרל וידלה.

אני, כמו רבים אחרים, התנגדתי לשלטון. בעקבות כך המשטרה הכריזה עלי כ׳דרוש׳, או מבוקש. יש לציין שהשלטון הצבאי נקט בפעולות אכזריות נגד כל מי שהתנגד. בין השנים 1976 לשנת 1979 השלטון הצבאי העלים ורצח כשלושים אלף מתנגדים. לאור זאת, ראיתי שסופי קרוב או עלול לשבת בכלא שנים רבות. החלטתי שזה הזמן לעזוב את המדינה אבל לא היה לי דרכון, ולהשיגו אפשר היה רק דרך המשטרה – שהייתה עלולה לעצור או להעלים אותי.

אז כיצד לצאת מארגנטינה? פניתי לסוכנות היהודית ואחד השליחים (ששמו היה רקנטי) אמר לי שאי אפשר להוציא אותי מארגנטינה ישירות. אפשר, אבל רק ממדינה אחרת.

יחד עם אבא שלי ז"ל, שלו היה אומץ רב, נסענו לגבול בצפון מזרח ארגנטינה ושם, רק עם תעודת זהות, עברנו לאורוגואי. במדינה זאת פניתי לשגרירות ישראל ושם סידרו לי מלון לכמה ימים ונתנו לי תעודת מעבר זמנית. אבא שלי חזר לארגנטינה. השגרירות ארגנה לי טיסה סדירה לת"א דרך שווייץ. יש לציין שהמצב באורוגואי היה לא היה יותר טוב מהמצב בארגנטינה, גם שם היה שלטון צבאי ושתי המדינות שיתפו פעולה נגד מתנגדים, לכן מאוד חששתי בימים ששהיתי באורוגוואי.

בכל זאת טסתי באמצעות תעודת המעבר והגעתי לארץ והמובטחת. באותו היום הועברתי לקיבוץ גשר בעמק הירדן כמתנדב.

הזוית האישית

עודד: היה לי כיף, נהניתי מהתכנית.

ראובן: נהניתי לספר את סיפורי. שמחתי להעביר מורשת לדורות הבאים.

מילון

חונטה
מוסד שלטוני-מנהלתי שאפיין את התרבות ההיספנית בספרד ומושבותיה בתקופת המשטר הישן. (ויקיפדיה)

המשטר הצבאי בארגנטינה
המשטר הצבאי בארגנטינה בין השנים 1976 - 1983 תפס את השלטון בהפיכה שהתרחשה במרץ 1976, תוך עימותים אלימים עם תומכי הנשיא. החונטה המשיכה במלחמה המלוכלכת והגבירה אותה, והעלימה בין 7,000 ל-30,000 איש בתקופת שלטונה. הנעדרים, ברובם, היו אנשים מארגוני השמאל שהיוו כמתנגדים לשלטון הצבאי. השאר היו בעיקרם יהודים, ושמאלנים אחרים אשר לא היוו כחלק מארגון. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”במרץ שנת 1976 הייתה הפיכה צבאית שכונה ׳חונטה׳, ברשות הגנרל וידלה“

”יחד עם אבא שלי ז"ל, שלו היה אומץ רב, נסענו לגבול ארגנטינה ושם עברנו לאורוגואי“

הקשר הרב דורי