מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור אהבתם של ילדי המעברה מבאר שבע

אני וסבתא בתכנית הקשר הרב דורי
זו תמונה שסבתא שלי הצטלמה לתעודת זהות
היא בת יחידה והוא אח לחמישה, למרות ששניהם, ילדי מעברות, הם הצליחו להקים בית לתפארת, ילדיהם משכילים ואנשים טובים ואז עולמם התהפך...

שמי צילה, נולדתי בשנת 1940, בצ'רנוביץ שברומניה. ועליתי לארץ בשנת 1951.

זה קרה בגיל 16, בתיכון, הרגע שהתאהבתי בנער ששמו הוא ישראל והוא מושלם – חכם מאוד, אציל, כמובן חתיך וגנטלמן. נפגשנו במסיבת כיתה, אני הייתי בכיתה ט והוא גדול ממני, בכיתה יב. חבר שלו, חיים, הכיר בינינו וחשב שאנחנו מתאימים. הרבה בנות רצו אותו אבל הוא בחר דווקא בי. בתור בילוי ראשון הלכנו לסרט או למסיבה, אני כבר לא זוכרת.כשקבענו לצאת אחרי השיחה, רצתי לספר לאמא שלי. אמא שלי, מאד אהבה את ישראל. היא אמרה שהוא נראה לה אדם טוב לב וחכם. והוא באמת היה כזה. עבר קצת זמן והבנתי שאיתו אני רוצה להתחתן.

כדי להביע את אהבתי אליו תמיד כיבדתי אותו, עשיתי לו את המאכלים האהובים עליו, קניתי בגדים יפים לכבודו. זה די מוזר שיש בנינו חיבור טוב כי אנחנו הפכים. הוא אמר לי שהוא אוהב אותי. ראשית הוא חשב שאני מאד מאד יפה. הוא אהב את ה״פילפליות״ שבי, שאני אומרת תמיד מה שאני חושבת. הוא חשב שאני אהיה אמא טובה ושאני אדע להסתדר תמיד.

התחתנו באוקטובר 61, החתונה נערכה במקום צנוע, בית מפ״מ. לא היו אז אולמות אירועים מפוארים. כל הכיבוד הוכן על ידי אמא שלי, פנינה, שבתי נקראת על שמה. היא עמלה רבות והכינה מטעמים רבים. דודה של אמי הביא בשר מעושן והדבר נחשב לאוכל גורמה. היות ומזון היה קשה להשגה, האורחים היו המשפחה הקרובה בלבד.

לאחר כמה שנים ילדתי את בננו הראשון, בני, והפכנו למשפחה, נולד עוד ילד, שי. לאחר לידת שני הבנים, ישראל טען שזה מספיק והוא לא רצה ילדים נוספים. אבל אני רציתי מאוד בת, והתעקשתי להביא ילד נוסף. באותם ימים לא היה מכשירי אולטראסאונד וכל משך ההריון לא ידעתי מה מין היילוד. ביום הלידה הלכתי לבית החולים עם חברתי מרים וישראל נשאר בבית לשמור על הבנים. לאחר הלידה, התקשרתי לישראל והוא נפל מהמיטה מרוב התרגשות למשמע הבשורה – נולדה לנו ילדה!! כשנולדו הילדים, גיליתי בישראל עוד תכונה – אבא מדהים, אבא חם ודואג.

הילדים שלנו גדלו, גמרו בית ספר, התארסו, אבל אז כמה חודשים לפני שפנינה התחתנה, ישראל נפטר. הרגשתי כאילו אני בסירה קטנה בתוך ים סוער. כדי להוציא מתוכי את רגשותיי רשמתי הכל בתוך מחברות שאיתי גם היום.

אחר כך פנינה התחתנה, נולדו לי נכדים, ביניהם את והאחים שלך, והשאר היסטוריה. זה שאתם נולדתם עושה לי טוב על הלב. שמחתי שהמשפחה שלי מתרחבת, שכאילו ניצחנו את הגרמנים אחרי שהרגו לי את רוב המשפחה בשואה. אם הייתי יכולה לחזור אחורה בזמן הייתי מכריחה את ישראל ללכת לרופא למרות שהוא לא רצה. עוד משהו שהיה מיוחד בישראל, זה שהוא היה מנהל בביטוח לאומי, אבל אותו העובדים אהבו. וזה לא רגיל לראות עובדים שאוהבים את המנהל שלהם.

הזוית האישית

סבתא צילה סיפרה את סיפור אהבתה לחברה-בעלה ישראל, לנכדתה שיר במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בביה"ס.

מילון

טוטול סה פואטה
הכל אפשרי

ציטוטים

”אפשר לעשות הכל עם מאמץ ורצון אמיתי“

הקשר הרב דורי