מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור אהבה של סבא וסבתא רבא

סבתא קטנה ילדה
אהבה לנכד
סיפור חייהם עד שנפגשו התאהבו והקימו משפחה

אבי נולד בפולין ב 1917 בעיר ביאליסטוק ליצחק ויונה ליפשיץ.
כשהיה בן שמונה חודשים אביו נפטר מדלקת ריאות והוא לא זכר אותו רק מתמונות וסיפורים. המצב הכלכלי היה בכי רע .והאחים של אביו עזרו בפרנסת הבית.
 לאחר מספר שנים נישאה יונה שוב לטוביה טננבאום ונולדו להם בן בשם אלקנה ובת בשם חיי שרה.
 
אבי היה פעיל בתנועת "ביתר" ושחקן כדורגל. מלחמת העולם השנייה תפסה אותו כשלמד בטכניון הנדסה. הוא גויס לצבא פולין נפל בשבי הרוסים במהלך המלחמה והוגלה לסיביר.
באותו הזמן פלשו הגרמנים לפולין הגיעו לביאליסטוק ובערב שבת נתנו הוראה לכל היהודים להתכנס בבית הכנסת סגרו עליהם את הדלתות ושרפו אותם חיים. כששוחרר מסיביר בידי הצבא הפולני וכשהיו בדרכם לעירק ערקו הרבה חיילים יהודים והגיעו לישראל דרך עמק הירדן ומשם לקיבוץ דגניה א'. זה היה בשנת 1943.
 
חיי הקיבוץ לא התאימו לו. והחליט לעבור לתל אביב. בקיבוץ נתנו לו כסף לאוטובוס לתל אביב בלבד כשהגיע לא הייתה לו עבודה, בית ולא קורת גג. הוא פגש חברים מביאליסטוק והם עזרו לו לשכור צריף רעוע בחולון ונתנו לו כסף לקנות מיטה והוא סחב אותה על הגב מתל אביב לחולון. מצא עבודה כפועל בניין. אחר כך התחיל להרכיב מכונות אריגה שאת זה לימד אותו דודו עוד בפולין בחופשות הקיץ. כשפרצה  מלחמת השחרור התגייס לצבא בתור תותחן ונפצע בגב.   

 סבתא נולדה בכפר ברומניה ב1921 לשרה רבקה ולטוביה אפל. בת למשפחה עם 9 ילדים. ילדות מאושרת עם הרבה שמחה. היא למדה בבית ספר נוצרי והייתה תלמידה מצטיינת. כשפרצה מלחמת העולם השנייה אביה נשלח למחנה עבודה ע"י הגרמנים, וחזר שבור וחולה, אחרי שנה.

אחיה מרדכי היה גאון התורה ונשלח לישיבה בגרמניה ומשם עלו לארץ.
אחיה משה ישראל היה בעל מסעדה בבוקרשט ולשם לא הגיעו הגרמנים.
אחיה דוד למד בטכניון  בעיר אורדיה קבל צו גיוס לצבא הרומני לא הסכים להתגייס, ברח ועלה לישראל בעלייה בלתי לגלית.
אחיה הקטן שמואל אליעזר הסתתר מתחת לחבית ריקה ביקב של דודו בזמן שהגרמנים חיפשו אותו ולא הצליחו למצוא אותו הוא ברח ליערות והפך לפרטיזן משם עלה עם קבוצת צעירים דתיים לחיפה השתתף במלחמת השחרור ונהרג בגיל 26 הוא קבור בבית העלמין הצבאי בכפר חסידים.
 
כשאימי הייתה בת 23 נלקחה עם אמה סבתה 2 אחיותיה הנשואות+11 הילדים שלהן ועוד 2 אחיות רווקות. כשהגיעו לאושוויץ חילקו אותם ל2 קבוצות צעירות ואמהות עם ילדים ונשים מבוגרות שהן נלקחו למשרפות. אמי מלכה ושתי אחיותיה שושנה וצפורה נלקחו לעבודות כפייה והכינו פצצות למטוסים. הן כל הזמן היו ביחד, למזלן נלקחו למחנה הריכוז בשנת 1944 והיו שם שנה בלבד. עד שהאמריקאים שחררו אותן עם סיום המלחמה. משם עברו לשנה לבלגיה שם פגשו אנשים שחזרו ממחנות וכל אחד עם סיפור הזוועות שלו.
 
לאחר שנה החליטו לעלות לארץ. אחותה ציפורה נשארה בבלגיה והתחתנה שם עם נתן. שושנה ומלכה עלו לארץ גרו אצל האח דוד שהספיק להתחתן עם צברית.
בינתיים אחותה שושנה הכירה את יעקב והחליטו להתחתן .יעקב היה חבר ילדות של סבא נחום וגם הוא הוזמן לחתונה. ושם ראה את סבתא רבא מלכה ומיד התאהב בה איך אפשר שלא….
שנתיים אחרי שנישאו נולדתי בחנוכה בתאריך 23/12/1949.
 
מלחמת יום הכיפורים:
מלחמת יום הכיפורים תפסה אותנו שסבתא יונה בהריון בחודש השביעי. סבא אהרון הגיע הביתה ומצא צו גיוס על הדלת. הוא נסע לנקודת המפגש בצפון .המצב היה מאוד קשה לא ידעו באמת מה קורה המון הרוגים המון חיילים נלקחו בשבי המצרי והסורי והייתה אווירה של דיכאון. הייתה האפלה  ופנסי המכוניות נצבעו בכחול כדי שהאור לא יבלוט. סבתא המשיכה לעבוד וקבלה מסבא גלויות דרישות שלום ומילות אהבה וגעגועים.יומיים לאחר שנדלקו האורות נולדה בת שנקרא שמה בישראל אורלי. סבא קיבל מברק שבו רשמנו ילד נולד לנו ואז הוא קיבל חופשה בת 7 ימים כי חשבו שנולד בן…וגם הוא חשב כך…
 
מלחמת ששת הימים:
במלחמת ששת הימים אני הייתי בכתה י'ב לפני בחינות  הבגרות. והתנדבתי בתל השומר,  בארגון "יעל". הייתה בבית התרגשות ובכי כאשר הודיעו ברדיו שהכותל המערבי בידינו. אחרי המלחמה נסעתי לטיולים במקומות הקדושים, בקבר רחל, מערת המכפלה, הכותל המערבי ובמזרח ירושלים.  
 
 
תמונה 1
 
אני וסבתא בסיור בבית התפוצות , במסגרת תכנית הקשר הרב דורי , תשע"ד
קישור לסרטון תיעוד מפגשי תכנית הקשר הרב דורי עם התלמידים והמורה רויטל יוסף 2014

מילון

קונסיפרציה
תאוריית קשר או תאוריית קונספירציה (גם: טענת מזימה), היא תאוריה המסבירה מצב או אירוע באופן מהפכני הנראה כסותר את הממצאים הגלויים לעין, על-בסיס ההנחה שגורמים רבי-כח מסתירים את האמת ומונעים את חשיפתה לציבור. תאוריות מסוג זה נדחות בדרך כלל על ידי רוב העוסקים בתחום, משום שתאוריה המבוססת על הממצאים באופן ישיר נראית סבירה יותר מן ההנחה שאותם ממצאים עוותו על ידי התארגנות חשאית.

ציטוטים

”נתינה היא קבלה“

הקשר הרב דורי