מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורן של משפחת סוחר ומשפחת וורמברנד

מחנות העולים בארץ אתר נוסטלגיה
בית כנסת בצ'רנוביץ שנשרף
כל העולים נרשמו קיבלו תעודת עולה אשר החלפה אחר כך לתעודת זהות

הסיפור של תמר סוחר: סיפורן של משפחת סוחר ומשפחת וורמברנד.

מוצא מישפחת סוחר הוא מהרי אורל ברוסיה. מוצא משפחת וורמברנד, אמא של סבא הוא מאזור צ'רנוביץ .

בתחילת המאה ה-19 משפחת סוחר עברה לאזור צ'רנוביץ והשתכנה בעיירה יהודית בשם קיסילאו באותה עיירה חיה גם משפחת וורמברנד. עד מלחמת העולם השנייה חיו היהודים בשלווה יחסית עם שכניהם האוקראינים.

משפחת סוחר נשארה בקיסילאו ועסקה במסחר, משפחת וורמבנד הפסיקה לעסוק בחקלאות ועברה לצ'רנוביץעם פרוץ המלחמה משפחת סוחר נשלחה למחנה רכוז בשם טרנסניסטריה, משפחת וורמברנד נשארה בעיר.

אחרי המלחמה חזר אבא של סבא לעיר צ'רנוביץ לאחר ששרד את המלחמה. בעיר צ'רנוביץ הכירו ההורים של סבי והתחתנו בשנת 1945. הם נמלטו מאימת המשטר הסובייטי לרומניה לעיר סטו מרה שם נולד סבי נתן בשנת 1946.

בית הכנסת קורל של צ'רנוביץ, ה"טמפל" של צ'רנוביץ, נבנה ב-1877 ונשרף על ידי הנאצים ב-9 ביולי 1941

תמונה 1

ויקיפדיה

הימים בארץ ישראל היו ימי המנדט הבריטי שאסר על עלית יהודים לארץ. סבי עם הוריו חיכו ברומניה עד הקמת מדינת ישראל בשנת 1948 והתכוננו לעלות לארץ. בשנת 1950 קיבלו סבי והוריו אישור לעלות לארץ הם נסעו ברכבת מספר ימים מעיר מגוריהם לעיר הנמל.

בעיר הנמל קוסטנצה חיכו מספר ימים בתנאים קשים של צפיפות עד שעלו על האניה. גם על האניה התנאים לא היו קלים מאחר ומספר האנשים שעלו עליה היה גדול מאוד מהקיבולת שלה. האוניה הפליגה בים השחור דרך מיצרי הבוספורוס המהווים הגבול בין אירופה לאסיה, מהמיצרים הפליגה האניה לכוון העיר טריאסט באיטליה שם עגנה האניה כדי להצטייד בדלק, מזון ומים.

לאחר ההצטיידות החלה ההפלגה לכוון חיפה. כאשר הגיעה האניה לחיפה היתה שמחה גדולה מאוד שסוף סוף לאחר מלחמה ארוכה שהיה של 4 שנים כעקורים ברומניה הפלגה קשה לארץ ישראל סוף כל סוף הגיעו לחוף מבטחים.

לאחר שהאניה עגנה ירדו ממנה כל העולים והחל תהליך הקליטה שלהם בארץ. כל העולים נרשמו קיבלו תעודת עולה אשר החלפה אחר כך לתעודת זהות. כל העולים פוזרו במחנות עולים ברחבי הארץ, המחנות היו בדרך כלל מחנות צבא בריטיים שננטשו כאשר הצבא הבריטי עזב את הארץ עם סיום המנדט.

העשרה

צ'רנוביץ: "צ'רנוביץ  היא עיר מחוז באוקראינה, השוכנת על גדת הנהר פרוט, סמוך לגבול עם צפון רומניה, כ-650 ק"מ מן הבירה קייב. בעבר הייתה בצ'רנוביץ אוכלוסייה יהודית גדולה. רבים מהם הגיעו לצ'רנוביץ בתקופת המשטר האוסטרי, הסובלני יחסית למשטרים באזורים הסמוכים…באוקטובר 1941, במהלך מלחמת העולם השנייה, הקימו הרומנים את גטו צ'רנוביץ. במרץ 1944 היו בעיר כ-15,000 יהודים, כאשר נכבשה בידי הצבא האדום…".

תשע"ה, מורה מובילת תכנית לאה יוסףמדריכה יישובית ליאורה כהן

מילון

צ'רנוביץ
צ'רנוביץ היא עיר מחוז באוקראינה, השוכנת על גדת הנהר פרוט, סמוך לגבול עם צפון רומניה, כ-650 ק"מ מן הבירה קייב. בעבר הייתה בצ'רנוביץ אוכלוסייה יהודית גדולה. רבים מהם הגיעו לצ'רנוביץ בתקופת המשטר האוסטרי, הסובלני יחסית למשטרים באזורים הסמוכים...באוקטובר 1941, במהלך מלחמת העולם השנייה, הקימו הרומנים את גטו צ'רנוביץ. במרץ 1944 היו בעיר כ-15,000 יהודים, כאשר נכבשה בידי הצבא האדום...

ציטוטים

”כל העולים נרשמו קיבלו תעודת עולה אשר החלפה אחר כך לתעודת זהות“

הקשר הרב דורי