מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורם של סבתא רבתא הלן ז"ל וסבא רבא מוריס

סבא מוריס וסבתא הלן
סבא מוריס וסבתא הלן וילדיהם
העלייה לארץ והקמת מושב עזריקם

סיפורם של סבתא רבא הלן ז"ל וסבא רבא מוריס
הנכדה, שיר בר 
 
סבא מוריס היה בתנועת נוער "פועלי ציון", פעם בשבוע כל הנערים והנערות נפגשו בעיר בז'ה  שם התגורר.
גם סבתא הלן התגוררה באותה עיר. הם קיבלו הרצאות מכל מיני אישים שבאו מישראל, על נושאים שונים והכינו אותם לעליה ארצה.
 
הלן ומוריס התחתנו צעירים מכיוון שהוריהם לא נתנו להם לעלות רווקים לארץ. הם התחתנו בבית הכנסת, שבוע לאחר החתונה סיימו את ההכנות לקראת עלייתם לארץ. הם עלו על אנייה מתוניסיה לצרפת, בצרפת הם הגיעו לעיר הנמל מרסיי שם שהו במשך  שלושה חודשים.
 
מוריס ביקש להגיע לאזור חקלאי, בהתחלה הוצע להם להגיע לקיבוץ רגבים מפני ששם היו כבר עולים מתוניסיה. רעיון הקיבוץ לא קסם לו כל כך, הוא רצה להגיע למושב כדי להיות עצמאי.
 
הם הגיעו לארץ באנייה "נגבה". באותו יום שהגיעו, עלו על משאית ואמרו להם אתם מגיעים לביתניה, הם חשבו שבתניה זו העיר נתניה והם יהיו קרובים לעיר הגדולה. הגיעו בלילה  לאזור שומם, הורידו אותם מהמשאית ונתנו להם ציוד סבא שאל "מה זה?" אמרו לו "זה הבית" . הקימו את האוהל עם עוד שישה זוגות, בבוקר ראו שהכול שממה ולא הבינו איפה הישוב. התחילו מכלום להקים את הישוב עזריקם. הם גרו באוהל שלושה חודשים.
הלן ומוריס התחילו לבנות את ביתם מבלוקים בעצמם. לא היה להם חשמל ולא שירותים ובבית לא היו מים. השנים הראשונות היו מאוד קשות וגם פרנסה לא הייתה להם. 
 

במשק

במשק
                                                 במשק

                                                                          

הסוכנות היהודית דאגה לכל שתי משפחות, לשתי פרות וסוס או פרד, והדרכה איך לטפל במשק הזעיר. במקביל סבא שמע שבמושב השכן, באר טוביה, מחפשים מכונאי וכך התחילו להתפרנס.
אנשי הגרעין המקורי של המייסדים הראשונים חזרו לצרפת ורק הלן ומוריס נשארו.
     
תמונה 1תמונה 2 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
סבא מוריס מזבל את השדה                                                   סבא על הטרקטור
 
הגיעו עולים חדשים מארצות צפון אפריקה ומארצות אחרות והצטרפו למושב.
 
בעקבות הזוג גם המשפחה המורחבת, אבא, אימא והאחים, עלתה לארץ. נולדו לזוג ילדים. הם הקימו משק לתפארת והיום הוא משגשג. הם נשארו במושב עזריקם.
 
העשרה
"פועלי ציון": ""פועלי ציון" (בראשי תיבות: פוע"צ) הייתה מפלגה ציונית סוציאליסטית שראשיתה באגודות ציוניות סוציאליסטיות שהוקמו בשלהי המאה ה-19. פועלי ציון הייתה הציר המרכזי של הציונות הסוציאליסטית, ומנהיגיה היו למנהיגים הראשיים של מפא"י, תנועת העבודה והיישוב עד הקמת המדינה, ולאחר מכן במדינת ישראל".
 
עזריקם: "עזריקם הוא מושב בישראל, באזור דרום מישור החוף, סמוך לאשדוד, השייך למועצה אזורית באר טוביה וחבר בתנועת המושבים מתחילתו.המושב נוסד בשנת 1950 על ידי הלן ומוריס כהן ושמואל ושמחה ג'ורנו[דרוש מקור], עולים מתוניסיה אשר הקימו את המושב בעזרת תנועת גורדוניה בשנתו הראשונה לזוגות והמשפחות הצעירות לא היו תנאים בסיסיים, הם התגוררו באוהלים ללא חשמל, מים זורמים וכבישים. המושב הוקם על חורבותיו של יישוב ערבי בשם "בתניה", ונקרא בראשית ימיו "בתניה ב' ". ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

גרעין העולים המייסדים
קבוצת העולים שהתגבשה בתוניסיה, עלתה יחד לארץ כדי להתיישב בישוב חקלאי

בתניה
שמו של הכפר הערבי שעל חורבותיו קם מושב עזריקם.

פועלי ציון
"פועלי ציון" (בראשי תיבות: פוע"צ) הייתה מפלגה ציונית סוציאליסטית שראשיתה באגודות ציוניות סוציאליסטיות שהוקמו בשלהי המאה ה-19. פועלי ציון הייתה הציר המרכזי של הציונות הסוציאליסטית, ומנהיגיה היו למנהיגים הראשיים של מפא"י, תנועת העבודה והיישוב עד הקמת המדינה, ולאחר מכן במדינת ישראל.

ציטוטים

”הסוכנות דאגה לכל שתי משפחות, לשתי פרות וסוס או פרד והדרכה איך לטפל במשק הזעיר“

הקשר הרב דורי