מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורם של סבא מרדכי וסבא אליעזר

פעילות במסגרת התכנית
תעודות הוקרה של התכנית
העלייה מפולין

סיפורו של סבא מרדכי

סבא רבא שלי, מרדכי, עלה מפולין בתחילת שנות ה30. הוריו נשארו שם. סבא חש את הסכנה מתקרבת, עם עליית הנאצים, והחליט להגיע לארץ ישראל.

סבא היה חבר בהגנה, נפצע ונשאר נכה ברגלו. סבתא גניה עלתה לארץ ממניעים ציונים, בגלל הבנתה שהמקום של היהודים הוא בארץ ישראל.

סבא מרדכי וסבתא גניה הקימו את קיבוץ בית אורן, ולאחר מכן הצטרפו לקיבוץ מסדה.

סבא היה "נוטר", ועסק בשמירה על יישובי הארץ. סבתא הייתה חברה בהגנה ופעלה יחד עם יגאל אלון, בין היתר נגד יהודים שלא שמרו על החרם נגד סחורות של ערבים.

לסבתא רבא גניה חגגנו 99 לפני חודש.

 

סיפורו של סבא אליעזר

סבא רבא אליעזר נולד בפולין ועלה לארץ בשנת 1932. כל משפחתו נספתה בשואה והוא היחיד שניצל.

סבא אליעזר עלה לארץ כציוני והתיישב בעיר נתניה. סבא עבד ביבוש ביצות, סלילת כבישים, נטיעת פרדסים ובניין העיר נתניה. אליעזר היה אדם הגון, איש של עקרונות, אדם מאמין וישר, שאהב מאוד לעזור לכל אדם. הוא קלט את כל המשפחה של סבתא נעמי שעלתה לאחר השואה לארץ, ודאג שלכל אחד יהיה בית בעיר נתניה.

סבא רבא שלי אליעזר היה חבר בתנועת הנוער בית"ר. הוא הלך להקשיב להרצאות של זאב ז'בוטינסקי, שעבר בכל קהילות אירופה והטיף ליהודים להזדרז ולעלות לארץ ישראל כי עומדת לפרוץ שואה. סבא אליעזר קיבל      "סרטיפיקט" – הכוונה רישיון לא חוקי לעלות לארץ ישראל, והוא התנדב לאצ"ל ( ארגון צבאי לאומי).

סבתא רבתא נעמי נהגה אף היא ללכת להרצאות של זאב ז'בוטינסקי ולהקשיב לאזהרותיו בקשר לאירופה שהולכת לקראת מלחמה, שואה וגירוש יהודים. סבתא הייתה ספורטאית, הצטרפה למכבייה ועלתה לארץ ישראל.  בארץ היא עבדה בהרבה עבודות: קטיף תפוזים, שמירה על ילדים קטנים וסיוע בקליטת עולים.

סבא אליעזר דאג תמיד לדבר עברית וללמד את העולים החדשים עברית. הוא דיבר עברית רהוטה ללא שגיאות בין זכר- נקבה יחיד- רבים, והיה לו ואוצר מילים מאוד רחב.

 

הזוית האישית

סבא נתי: היה לי מאוד מרגש לספר על אבא שלי לנכד שלי.

סבתא דורה: התרגשתי לספר על העבר של אבא ואמא שלי.

הנכד נדב: היה לי ממש כיף ומרגש שסבא וסבתא שלי שיתפו אותי בעבר של אבא ואמא שלהם.

מילון

" סרטיפיקט"
רישיון לא חוקי לעלות לארץ.

ציטוטים

” כל משפחתו נספתה בשואה והוא היחיד שניצל.“

הקשר הרב דורי