מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורם של סבא יעקב וסבתא יפה

סבא יקב וסבתא יפה עם נכדם נועם
סבא יעקב בצעירותו
אני נקראתי להתגייס ושרתי כחיל מילואים. עלינו ללבנון ושם נלחמתי. כעבור כשנה נולד לנו בן.

סבא יעקב וסבתא יפה תורג'מן מספרים לנכד נועם תורג'מן.

סבא יעקב מספר:

"שמי יעקב תורג'מן, נולדתי בשנת 1953 להוריו יוסף אהרון וזוהרה שמחה בעיר מידלת, שבמרוקו. העיר מידלת נמצאת בין שרשרת הרי האטלס התיכון במערב והרי האטלס הגבוה במזרח. שנתיים למדתי במרוקו ב"תלמוד תורה". בשנת 1962 כשהייתי בגיל תשע עלינו לארץ.

תמונה 1

אני זוכר את הוריי נרגשים ומצפים להגיע לארץ הקודש. כשהגענו לארץ גרנו במעברת פרדס חנה. שם אני גר עד היום.

בשנת 1980 התחתנתי עם יפה אברג'ל, שזו סבתא של נועם נולדו לנו שלושה ילדים: אריאל, ארז ורון. ארז נקרא בשם זה בעקבות האירוע, שאספר עליו עכשיו.

תמונה 2

בשנת 1982 פרצה מלחמת "שלום הגליל" או כפי שכינו אותה גם בשם, מלחמת לבנון הראשונה. היא התרחשה ברובה בשטח לבנון בין ישראל לסוריה ולארגוני טרור פלסטיניים, שישבו בלבנון וביצעו פיגועים בישראל ובמדינות נוספות. מבצע שלום הגליל נערך בין ה-6 ביוני 1982, עד ל-29 בספטמבר 1982. אני נקראתי להתגייס לצבא, שרתי בתור חיל מילואים. עלינו ללבנון ושם נלחמתי.

כעבור כשנה נולד לנו בן וקראנו לו בשם ארז, הוא אביו של נועם נכדי, על שם ארזי הלבנון הגדלים בלבנון. עץ הארז הוא עץ חזק וגבוה. ארז הוא אבי, ואני נועם בנו בכורו, שמראיין את סבי וסבתי. החיים פעם היו הרבה יותר פשוטים מהיום ומאושרים לא פחות".

סבתא יפה מספרת:

"שמי יפה אברג'ל , זה היה שמי לפני נישואיי. נשאתי ליעקב תורג'מן ואני סבתא של נועם, הנכד הבכור שלי. נולדתי במרקש שבמרוקו בשנת 1959.

בשנת 1963, כשהייתי בגיל ארבע עליתי ממרוקו ועברנו לגור בגבעת אולגה, שזו שכונה במערב העיר חדרה. גרנו במעברה, המשפחה שלנו מנתה 12 ילדים. הבית היה צפוף וקטן. לא היה לנו מספיק מקום בבית עבור מיטה לכל אחד, ולכן ישנו "ראש וזנב". אך האהבה ואחווה ביננו חיממה את הלב.

בגיל שש עליתי לכיתה א' בבית הספר "יבנה". אחרי אבחון קצר, שנערך לי, החליטה ההנהלה לשבץ אותי בכיתה של ילדים מיוחדים, הסיבה, שלא הצלחתי במבחן הייתה כי לא ידעתי עברית. לאחר כחודש לא הסכמתי עוד להישאר באותה כיתה, כי הרגשתי והבנתי, שזה לא מקומי. ההנהלה והצוות החינוכי הבינו שעליהם להעביר אותי לכיתה רגילה. שם הצלחתי להתמקם בין התלמידות המובילות והמצליחות. כאשר הגעתי לכיתה ו', ההנהלה החליטה להעניק לי את הפרס של מצטיינת השכבה, ומאז קבלת הפרס ההצלחות שלי הלכו והתעצמו.

תמונה 3

הזוית האישית

נועם תורג'מן: תודה לסבא וסבתא שטרחו והגיעו למפגשים, העשרתם אותי עם הסיפור שלכם.

מילון

מלחמת שלום הגליל
מלחמת לבנון הראשונה התרחשה ברובה בשטח לבנון בין ישראל לסוריה ולארגוני טרור פלסטיניים שישבו בלבנון, וביצעו פיגועים בישראל ובמדינות נוספות. מבצע שלום הגליל נערך בין ט"ו בסיון תשמ"ב, 6 ביוני 1982, ל-י"ב בתשרי תשמ"ג, 29 בספטמבר 1982. לחיילים ששירתו בתקופה זו הוענק אות מערכת שלום הגליל.

ארז הלבנון
הוא מין עץ ארז במשפחת האורניים. ארז הלבנון הוא עץ הררי הגדל בעיקר בקרקע סלעית בגובה של 400 מטרים ומעלה. עץ מחטני גדול שאינו גדל בר בארץ ישראל פרט לחרמון. גדל בלבנון בה הוא משמש סמל המדינה. מגיע לגובה של 40 מטר ומאריך ימים. עליו מחטניים, קצרים, נוקשים וערוכים בקבוצות. ארזי הלבנון אף שמשו את שלמה לבניין בית המקדש הראשון.

ציטוטים

”החיים פעם היו הרבה יותר פשוטים מהיום ומאושרים לא פחות.“

הקשר הרב דורי