מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורם של סבא וסבתא פלקוביץ

אצל סבא וסבתא שלי
סבתא שלי בילדותה
חייהם של סבא וסבתא בצעירותם - הזוג הראשון במכללת שנקר

הסיפור של סבי, יעקב: 

אני נולדתי בשנת 1946 בתל אביב ישראל. הייתי בן שנתיים בקום המדינה. למדתי בפנימיית  הכפר הירוק, בית הספר לחקלאות והתמחיתי בדבורים. בצבא שרתתי בזמן מלחמת ששת הימים. אחרי הצבא הייתי איש ביטחון באלעל ואחרי שנתיים הלכתי ללמוד במכללת שנקר.

במכללת שנקר פגשתי את אשתי אסתל, ביחד הקמנו בית במושב בצרה בה עבדתי בתור דבורן.

סבתי אסתל מספרת: 

אני נולדתי בשנת 1950 בהלסינקי פינלנד. למדתי בבית ספר יהודי בהלסינקי.

כשהייתי בת שתיים עשרה הגיע לבית הספר שלי ראש הממשלה הראשון של ישראל בן גוריון עם אישתו לביקור מרגש.

היה לי מורה ישראלי שהיה מאוד נחמד וטוב שהשפיע על כל הכיתה (שמונה בנות ושלושה בנים) לעלות לארץ ישראל. למדתי במכללת שנקר שם פגשתי את בעלי יעקוב. היינו השנתון הראשון של המכללה וגם הזוג הראשון.

בגיל ארבעים חגגנו כל הכיתה מהלסינקי עם המורה שלימד אותנו שם והודנו לו שהשפיע עלינו לעלות לארץ ישראל.

מכללת שנקר (מתוך ויקיפדיה)

ראשיתה של שנקר היא בהמלצה על הקמת מכללה לצורכי הכשרת כוח אדם אקדמי, עבור תעשיית הטקסטיל בארץ, על ידי ועדה מטעם משרד המסחר ותעשייה. הקמת הבסיס לפעילות המכללה בוצעה באמצעות אנשי אקדמיה ותעשיינים.

אנשי אקדמיה ומהנדסים המומחים בתחום הטקסטיל גויסו ועלו ארצה מארצות הברית לצורך הקמת המכללה. נשיא המכללה הראשון היה ד"ר נתן בראון.

בשנת 1970 פתחה המכללה את שעריה. מגמות הלימוד בזמן פתיחת המכללה היו: טכנולוגיה טקסטילית, ניהול הייצור, ניהול ושיווק, עיצוב אופנה ועיצוב טקסטיל. מסלולי הלימוד שהתקיימו היו מסלול לתואר הנדסאי, מטעם מה"ט, ומסלול לתואר "בוגר" מטעם המועצה להשכלה גבוהה של העיר ניו יורק. המכללה הוקמה ברמת גן, בבניין ששימש עד לסגירתו, כשנה קודם לכן, כתיכון מקצועי של רשת אורט.

בשנותיה הראשונות של המכללה היא תוקצבה על ידי קרן האגרה לחינוך ומחקר בטקסטיל, אשר פעלה במסגרת משרד התעשייה והמסחר. כספי הקרן הגיעו מאגרה שהוטלה על תעשיני הטקסטיל בארץ. עובדה שהיוותה את הבסיס לקשר של תעשיית הטקסטיל בישראל אל שנקר. כמו כן, תעשינים רבים כיהנו בחבר הנאמנים של שנקר בתקופה זו.

בשנת 1977 קיבלה המכללה הכרה כמוסד להשכלה גבוהה. בשנת 1983 הפכה שנקר למתוקצבת על ידי המועצה להשכלה גבוהה וכל מחלקות הלימוד במכללה הפכו למוכרות על ידה. לבוגרי מחלקות העיצוב הוענק התואר B.Des ובוגרי מחלקות ההנדסה הוענק התואר B.Tech.

בשנת 1988 הוקם בקמפוס המכללה בניין חדש, בו שוכנו ספרית שנקר וארכיון תלבושות וטקסטיל.

במהלך שנות התשעים החלה מגמת עולמית של מעבר תחום יצור הטקסטיל אל מדינות מזרח אירופה ומזרח אסיה. הנהלת המכללה החליטה כי יש להרחיב את תחומי הפעילות שלה בהתאם לכך. העקרון המנחה היה התרחבות לתחומים בהם עוסקת התעשייה בישראל. התחום הראשון אליו התרחבה המכללה היה הנדסת פלסטיקה, בשנת 1995. בשנת 1998 קיבל החוג אישור על ידי המועצה להשכלה גבוהה.

בשנת 2000 שינתה המכללה את שמה המקורי "שנקר" ל"שנקר – בי"ס גבוה להנדסה ולעיצוב". מחלקות העיצוב אוגדו תחת הפקולטה לעיצוב ומחלקות ההנדסה תחת הפקולטה להנדסה.

הזוית האישית

סבא יעקב: נהניתי מאוד ואני חושב שתכנית הקשר הרב דורי צריכה להמשיך.

סבתא אסתל:  נהניתי מאוד, זו תכנית חשובה ומרגשת.

אורי: למדתי בתכנית דברים חדשים, אני חושב שהתכנית חשובה ומעניינת.

מילון

פנימיית הכפר הירוק
הכפר הירוק על שם לוי אשכול הוא כפר נוער בדרום רמת השרון, סמוך לגבולה עם תל אביב, הנחשב כיום לכפר למרכז הפצה בינלאומי בתחום המצוינות, מנהיגות וסביבה. המוסד הוקם בשנת 1950 על ידי גרשון זק במטרה להקים מוסד חינוכי למען נוער עולה מהתפוצות ולנוער יליד ישראל, להשרשת ערכי הציונות, הסוציאליזם והחלוציות, באמצעות עבודת אדמה. הכפר הוא חברה ממשלתית.

ציטוטים

”למדתי בפנימיית כפר הירוק הבית ספר לחקלאות והתמחתי בדבורים.“

הקשר הרב דורי