מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורם של אסתר וחי דימרי

תכנית הקשר הרב דורי בחט"ב שרת
ספריית בית הספר
קורות חייהם

שמי מאור דימרי, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרת זו תעדתי את סיפורים של סבי וסבתי.

רקע משפחתי

סבתא אסתר נולדה בישראל בשנת 1964, היא מגיעה מבית משפחתה בה שמונה ילדים – ארבעה בנים וארבע בנות. סבתא אסתר, היא האחות הקטנה בבית. אבא של סבתא, סבא רבא שלי, נהרג כשהיא היתה קטנה מאוד בתאונת דרכים, ואימא שלה גידלה אותה ואת האחים שלה לבדה. כשסבתא וסבא התחתנו, אימא שלה עברה לגור איתם עד שנפטרה.

סבא חי גם כן מגיע מבית של שמונה אחים. הוא נולד בשנת 1963 בטוניס – הוא הילד השביעי מתוך שמונה. גם אצל סבא הם ארבעה אחים וארבע אחיות. משפחתו של סבא חי עלתה לארץ בשנת בשנת 1975 כשסבא היה בן 12. סבא מספר שכשהוא היה בטוניס הוא ומשפחתו הרגישו לא רצויים והיו נרדפים ע"י התושבים שם, שרצו לקחת ממנו וממשפחתו כסף.

כשסבא עלה לארץ הם התיישבו באופקים. עד היום אימא של סבתא (סבתא רבתא חיה) גרה באופקים באותו הבית שבו היא גידלה את ילדיה. סבא רבא שלי, (אבא של סבא חי) נפטר בשנת 2010 – כשהייתי בן שלוש.

סיפור ההכרות והחתונה בין סבא וסבתא

סבא וסבתא הכירו באופקים – שניהם גרו באותה שכונת מגורים. בגיל 12 שניהם נשלחו לפנימיית "מקווה ישראל" ובה גדלו והתחנכו, שם הם גם הכירו לעומק. אחות של סבא הייתה באותה כיתה עם סבתא אסתר, שניהם דברו צרפתית וסבתא אסתר היתה עוזרת לאחות של סבא ללמוד עברית והם הכירו דרכה. מאז גיל 13 הם חברים. לאחר סיום הלימודים סבא התגייס לצבא – הוא שירת בחיל החינוך והם התחתנו כשסבא היה בן 21 וסבתא בת 20.

חיים מקצועיים

לאחר החתונה ושחרורו של סבא מהצבא הוא התגייס למשטרה ועד היום הוא עובד בתור מנהל משאבי אנוש במשטרה. אבי ודודי הלכו בעקבותיו וגם הם משרתים עד היום במשטרה. אבי לירן הוא חוקר ביחידת להב 433 ואף קיבל צל"ש על עבודתו. דודי שי גם הוא שוטר ביחידת להב. סבתא לימדה וטיפלה בילדים כל חייה ותמיד עבדה בתור סייעת בגן ילדים. בשנים האחרונות היא עובדת בתור סייעת בבית ספר.

מגורים

מאז חתונתם סבא וסבתא גרים במושב בעוטף עזה – יישוב צוחר שנמצא במועצה אזורית אשכול. הם גרים באותו בית כבר יותר מ-30 שנים, שם נולדו הילדים שלהם ולמדו בבתי ספר באזור. בשנים האחרונות סבא וסבתא חווים תקופות קשות של ירי לכיוון אזור המגורים שלהם, אבל סבא וסבתא הם ציוניים ואוהבים את מדינת ישראל בכלל ואת אזור מגוריהם מאוד ולעולם לא חשבו לעזוב. סבתא וסבתא הם צנועים ומאושרים בחלקם.

קרבה לדת

סבא וסבתא מנהלים אורח חיים דתי. סבא מקפיד על שלוש תפילות ביום, הוא הולך לבית הכנסת באופן קבוע.

המורשת שמשאירים אחריהם – ששת ילדיהם

לירן – האח הבכור, הוא אבא שלי יליד 1982, נשוי עם שלושה ילדים.

נאור – נולד בשנת 1984, גר בכפר סבא נשוי ויש לו שני ילדים.

שני – נולדה בשנת 1987, גרה באשדוד נשואה ויש לה שלושה ילדים.

שי – נולד בשנת 1990, גר בראש העין – נשוי ויש לו שני ילדים.

אדיר – נולד  בשנת 1995, כרגע הוא גר עם סבא וסבתא, עובד ולומד.

שילת – הילדה הקטנה של סבתא וסבא היא גדולה ממני בשבע שנים בלבד. היום היא חיילת בחיל הים, היא משרתת בתפקיד שאימא שלי מילאה בשירותה הצבאי. היא נולדה בשנת 2000.

מאכלים אהובים במשפחתנו

סבתא אסתר אלופה בכל מה שקשור בהכנת אוכל של העדה שלהם – טוניס. היא מכינה בכל יום שישי קוסקוס טוניסאי והדבר שאני הכי אוהב שהיא מכינה זה פריקסה. פריקסה זה לחם שהיא מכינה מטוגן וממולא בהרבה דברים – ביצה, תפוח אדמה, חריף, זיתים ועוד.

הזוית האישית

מאור דימרי: הייתה לי הזכות להביא את סיפורם של סבי וסבתי, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

מילון

להב 433
יחידת להב 433 היא היחידה הארצית למלחמה בפשיעה החמורה הארצית, הבינלאומית ובשחיתות הציבורית ובפשע המאורגן בישראל.

צוחר
צֹחַר הוא יישוב קהילתי בגוש יישובי צוחר שבחבל אשכול והשייך למועצה אזורית אשכול. היישוב הוקם בשנת 1973 כמרכז למושבי חבל אשכול, על כן נמצאים בו המרכז הרפואי אשכול, בית הספר היסודי לילדי המושבים "יובלי הבשור", הספרייה האזורית ואולם ספורט. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בעזרת השם, בלי נדר“

הקשר הרב דורי