מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אלגריה ועמרם עלו ממרוקו לישראל

סבי וסבתי בחג הפסח
תיעוד הריאיון עם סבי וסבתי ב"זום"
סיפור ילדותם ועלייתם ארצה ממרוקו

ילדות

שם סבתי הוא אלגריה רוביו אקוסטה, שנולדה במרוקו בתאריך 27.2.1945, מקור שם המשפחה הוא בפורטוגל. שמות הוריה הם לואיס ואמילי. שמות האחים הם לואיס, אמילי ועמנואל. שם סבי הוא עמרם אבודרהם שנולד במרוקו בתאריך 3.1.1943, שם המשפחה נלקח מרב שנולד בסיבליה והיה רב גדול. שמות הוריו של סבי הם מרים ואלברט ושם אחותו הוא שרה.

סבתי וסבי גרו ביחד בבית גדול של הוריהם עם חמישה חדרים וסלון, הייתה להם מטפלת ערביה ובבית הם דיברו בשפה הספרדית ובשפה הצרפתית. סבי וסבתי מספרים שבילדותם בבית הספר היו לוקחים אותם בפורים לקולנוע היהודי שבו היו מקבלים גם בגדים. בכל בוקר קיבלו כפית שמן דגים לחיזוק הגוף ועד היום נשאר להם הטעם של האוכל של פעם.

נעורים

בבית ספר סבי וסבתי למדו עד גיל 12 ולאחר מכן עבדו בתור תופרת וחייט, סבי וסבתי עברו את גיל ההתבגרות בעבודה, לסבי חגגו בר מצווה בבית ובבית כנסת, ואילו לסבתי לא חגגו בת מצווה שבתקופה זו לא נהגו לקיים אירועים לנשים. סבי וסבתי גרו במרוקו בסביבה מעורבת עם שכנים לא יהודים אבל המון מהחברים שלהם היו מוסלמים.

הם עלו לארץ עקב תקיפה קשה. מול החנות שבה עבד סבי כחייט, היה בית קפה בו מילצר מלצר ערבי שרצה חליפה בחינם והיה תוקפני לגבי כך. המלצר חבט בראשו, סבי דחף אותו אחורה והמלצר התכוון לדקור אותו, אך במזל היו שם כיסאות אז סבי הגן על עצמו והמלצר נעצר, אך האלימות שלו כלפי סבי לא נפסקה. כשסבי וסבתי רצו לעלות ארצה, המלצר עדיין לא הסכים לעזוב את סבי אז הוא נתן לו את החנות. כשחזרו לבקר במרוקו, המלצר זיהה את סבי, נישק וחיבק אותו. החנות נשארה אותו דבר.

העלייה ארצה

במסע העלייה לארץ, באפריל שנת 1996, המשפחה נסעה במטוס שעצר להם בפריז ומשם באו ארצה. משדה התעופה הביאו אותם לשכונת דורה, מקום מגוריהם כבר 51 שנה, בבית גדול ויפה שיושב על שני בתים.

כשעלו לארץ, הניסיון שלהם בעבודה כחייט ותופרת בגיל צעיר סייע להם והם עבדו עם חברת "קסטרו" הרבה שנים. המנכ"ל של קסטרו היה בא בימי שישי לקחת תבשילים מרוקאים, והיו ביניהם יחסים טובים.

לאחר שעלה לארץ, סבי שירת בחיל התותחנים. אך מפני שבאותה תקופה היה נשוי עם ילדים, היה עליו לשרת שירות חובה רק שבעה חודשים בשירותו הצבאי.

השמחות הכי גדולות שהיו לסבתי וסבי הן חתונתם, אך גם בר המצווה של סבי ולידת הבת הראשונה שלהם. חתונתם של סבתי וסבי נערכה ב -1 באוגוסט 1967, חתונה משפחתית מצומצמת בבית כנסת.

בכל החגים אנחנו באים להתארח בבית סבי וסבתי והכי בעולם אנחנו אוהבים את האוכל של סבתא. יש לסבי וסבתי בת אחת שהיא אחות בבית חולים, שני הבנים מנהלים ביחד את החנות שירשו מסבי, בת אחת שמנהלת שלוש מעונות נעמ"ת בתל-אביב, ובת אחת קונדיטורית.

סבתי וסבי חינכו את הנכדים לאהוב את הארץ, ללמוד, לשאוף להצליח.

הזוית האישית

איוון קושלב, אמילי שבתובסקי ושקד אבודרהם: התרגשנו מאוד לשמוע סיפורים מהעבר של הסבא והסבתא של שקד וגילינו כמה החיים שלהם היו מעניינים ומלאים בחוויות והרפתקאות.

מילון

קונדיטורית
אישה שעובדת במאפיה ומכינה עוגות

ציטוטים

”סבתי וסבי חינכו את הנכדים לאהוב את הארץ, ללמוד, לשאוף להצליח. “

הקשר הרב דורי