מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורי שכונת פלורנטין בתל אביב

איזי קרן קוטנר
איזי קרן ועומרי מונק
קורותיו של סבא איזי קרן קוטנר

הסיפור של סבא  איזי 

בשנת 1936, עלו סבא רבא שלי – ישעיהו קוטנר וסבתא רבתא שלי – זהבה נוימן ושני אחיה לפלשתינה.

סבתא נישאה נישואים פיקטיביים (שאינם אמיתיים) והגיעה ארצה באנייה באופן לגאלי, חוקי. היא הגיעה ארצה כאילו היא אישה נשואה. סבא-רבא ישעיהו, עזב את פולין והעפיל ארצה באופן בלתי חוקי בספינת דייג רעועה שהגיעה לחופי קיבוץ שפיים, שם המתינו להם חברי הקיבוץ והחליפו להם מיד את הבגדים, הלבישו להם בגדי חאקי של הקיבוצניקים על מנת שיזוהו ויראו כתושבי המקום הוותיקים.

קשיי הקליטה של סבא וסבתא רבתא היו קשים עד מאד. יחד עם 2 משפחות נוספות הם השתכנו בדירה אחת משותפת, התפרנסו מעבודות מזדמנות סבא רבא כפועל בנין וסולל כבישים ואילו סבתא רבתא עבדה כתופרת.

כשנה לאחר הגיעם ארצה הם סבא וסבתא רבתא נישאו בתל-אביב ובשנת 1938, שנה לפני תחילת מלחמת העולם השנייה נולד בנם הראשון. מיום עלייתם לפלשתינה (ישראל) נמשך הקשר עם משפחותיהם שנשארו בפולין אשר נותק לחלוטין עם תחילת מלחמת העולם השנייה בשנת 1939. לימים הסתבר כי שתי המשפחות של סבא וסבתא רבתא נרצחו במהלך המלחמה ע"י הנאצים ומקום קבורתם לא נודע.

סבא רבא היה מומחה בעיבוד עורות וייצור נעלי ילדים, ואילו סבתא רבתא עבדה כתופרת. הם התגוררו בשכונת פלורנטין שבדרום ת"א ובשנת 1945, עם תום מלחמת העולם השנייה נולד סבא איזי.

השכונה הייתה מאוכלסת במשפחות מעדות שונות פולנים, יוונים (סלוניקאים), מצרים, בוכרים, תורכים ואחרים אשר חיו בהרמוניה ושיתוף פעולה.

את החלב קנינו מהחלבן שהגיע לפתח הבית ומזג את החלב לסיר, לא היו טלפונים, התקשורת של החברים והמשפחות הייתה ע"י שריקות" (לכל משפחה, חבורה הייתה שריקה באמצעותה קראו האחד לשני), במקום פריג'ידר על חשמל, היה ארגז קרח, את המים לרחצה היינו מחממים ע"י עצים, מחלק הקרח היה מגיע אחת ליומיים לשכונה והילדים היו "סוחבים" את השברים ומלקקים כאילו זכו בקרטיב משובח עם טעם לוואי של אמוניה (חומר שהיו משתמשים בו בתהליך ייצור הקרח), מוכר הנפט הגיע לעיתים רחוקות יותר ובחורף את הבית היינו מחממים עם תנורי נפט.
 
תמונה 1
מוכר הקרח
 
תמונה 2
 

סבא איזי גדל בשכונת פלורנטין ובילה שם ילדות מאושרת. בתחילה למד בבית הספר הדתי "תחכמוני" שם נהגו לחנך אותם ביד קשה. סבא לא אהב זאת ובכיתה ה' עבר ללמוד בבית הספר על שם אחד-העם בתל-אביב. למרות המרחק הרב, בכל ימות השנה, בחורף ובקיץ, סבא היה צועד ברגל בחורף ובקיץ, מידי יום כ- 6 ק"מ משכונת פלורנטין עד לרחוב אחד-העם שבמרכז תל-אביב וחזרה.

לסבא זיכרונות רבים של ילדות מאוד מאושרת למרות המצוקה הכלכלית שהייתה במדינה שהוקמה מיד עם תום מלחמת העולם השנייה. טלפונים ביתיים ניתנו אך ורק ליחידי סגולה ובעלי תפקידים כקציני צבא, משטרה, ורופאים.

את ה- iPhone, iPad,, האפליקציות והמחשבים (שלא הומצאו עדיין), החליפה הפעילות השכונתית, מעשי שובבות וקונדס, השוטטות בין בתי המלאכה, ומשחקי הרחוב: משחקי כדור, תופסת, מחבואים, תיאטרון בובות מקרטון כתחליף לטלוויזיה (שלא הומצאה עדיין), קורקינטים מייצור עצמי וסרטים בקולנוע הקייצי "ארגמן".

בשנת 1956,לאחר מלחמת "קדש"/סיני, בהיותו בן 11, עברה המשפחה לגור בצפון תל-אביב. סבא המשיך ללמוד בבית ספר "אחד-העם", הצטרף לקבוצת "ימיה" של תנועת הנוער "התנועה המאוחדת" יחד עם חבריו משכונת המגורים החדשה. מלבד הפעילות השגרתית בת 3 מפגשים קבוצתיים בשבוע, היו להם פעילויות חברתיות רבות: טיולים, מחנות עבודה בקיבוצים שם עסקו בקטיף פירות קיץ ובערבים היו מבלים בקומזיצים.

בין לבין הפעולות בתנועה אהב לחתור בסירות בירקון, אסף בולים, והתמסר לצילום בפילם (בשונה ממצלמות דיגיטליות של היום), פיתוח של פילם ותמונות באמבטיה אותה הוא הפך לחדר חושך.

את שירותו הצבאי התחיל סבא בקורס טייס של חיל-האוויר, ולאחר מכן שרת במפקדת חיל החימוש כבוחן נשק כבד. במסגרת תפקידו היה נוסע ברחבי הארץ.

בשנת 1966 התחתן סבא עם בחירת ליבו רבקה לבית רוגטקה אותה הכיר בבית הספר העממי בו למדו יחד. בשנת 1968 נולדה אירה (אימה שלי), ובשנת 1972 נולדה דודתי נועה.

סבתא עבדה כמורה וסבא עבד בחברת תדיראן. בשנת 1973 נשלח סבא לעבוד בטהרן שבאירן, שם שהתה המשפחה עד לשנת 1978 השנה בה התחוללה באירן המהפכה.

סבא פעיל בימים אלה בפרויקט הנצחה של כ- 4700 מיהודי העיר "קולו" שבפולין, העיירה שבה נולדו הוריו, (סבא רבא וסבתא רבתא שלי אותם לא הכרתי), ושם נרצחו בני משפחתם עם רבים אחרים ע"י הנאצים ועוזריהם.

על המשפחה המורחבת:

משפחתנו מונה 4 נפשות:

אימה אירה, אבא אהוד אני עומרי (עומקי) ואחותי רונה.
משפחתה של דודתי (אחות אימי), מתגוררת גם היא בתל-אביב ומונה 5 נפשות:
אימא נועה ואבא טומי סלע, וילדיהם שירה, ברי, ומיקה המתגוררים גם הם בתל-אביב.
סבי איזי וסבתי רבקה מתגוררים ברעננה.

לאבי יש אח ששמו סיני, ואחות ששמה חני, גם הם וילדיהם מתגוררים בתל-אביב
 
 העשרה
פלורנטין: "פלורנטין היא שכונה בדרום תל אביב, הסמוכה לגבול עם יפו, אשר נקראת על שמו של שלמה פלורנטין. השכונה ממוקמת בין הרחובות העלייה במזרח, אליפלט במערב, דרך יפו מצפון ודרך שלמה (סלמה) מדרום"
תשע"ה   2015

מילון

עליה בלתי לגאלית
הבריטים סגרו את שערי הארץ בפני עולים. היהודים נאלצו לעלות ולהיכנס לארץ ישראל באופן בלתי חוקי בדרך היבשה או בדרך הים. יהודים אלה נקראו מעפילים.

פלורנטין
פלורנטין היא שכונה בדרום תל אביב, הסמוכה לגבול עם יפו, אשר נקראת על שמו של שלמה פלורנטין. השכונה ממוקמת בין הרחובות העלייה במזרח, אליפלט במערב, דרך יפו מצפון ודרך שלמה (סלמה) מדרום

ציטוטים

”סבא פעיל בפרויקט הנצחה של כ- 4700 מיהודי העיר "קולו" שבפולין, העיירה שבה נולדו הוריו“

הקשר הרב דורי