מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורי סבתוש

עבודה משוטפת בבית ספר
אני בת 5
קצת על החיים

נולדתי בעיר בואנוס איירס עיר הבירה של ארגנטינה בשנת 1941 לקראת סוף מלחמת העולם השנייה. משפחתי הגיעה במסגרת עליה של יהודים שעזבו את אירופה בתכנית של הברון הירש.

הסבים שלי קיבלו חווה קטנה באזורים מבודדים ובדרך זו הוקמו ישובים רבים של יהודים שבאו לארץ חדשה רחוקה מאזורי מלחמה.

    

תמונה 1

בילדותי בבואנוס איירס: (בת 5)

             

תמונה 2

עם המשפחה

נהגנו עם ההורים לנסוע בחופש להרים ולים בחברת חברים, אחד הדברים שמאוד אהבתי הוא לרכוב על חמור עם בת דודתי, בין הסלעים  ולאחר מכן לקבל קוקה קולה מרעננת. והיום על אף שאני לא שותה קוקה קולה הזיכרון תמיד נשאר.

תמונה 3

בכיתה א' הייתי מאוד שובבה ולא ממושמעת. אחותי רות למדה בכיתה האחרונה באותו בית הספר. שם המשפחה שלי היה מאירוביץ' וכל פעם שלא התנהגתי לפי הנהלים הנוקשים של אותם הימים קראו לאחותי ואמרו לה שמאירוביצ'יטה הפריעה בכיתה, על מנת שהיא תעביר את המסר לאמי.

אני ולואיס נפגשנו בחווה חקלאית בשנת 1958 שמטרתה הייתה להכין אותנו עוד בארגנטינה לחיי קיבוץ.

לאחר ניסיון החקלאי המשכנו עד 1963 להדריך חניכי השומר הצעיר על מנת לשמור על  יהדות ציונית בארגנטינה. והמשך עלייה לארץ כערך עליון.

גרעין עלייה של השומר הצעיר בנמל בואנוס איירס ליד האונייה

תמונה 4

בשנת 1963 הגענו לקיבוץ הראל בתור השלמה ארגנטינאית.

החיים בקיבוץ התנהלו לא כפי שחלמנו. קשיי קליטה מפגש עם צברים שניהלו את הקיבוץ ולא קיבלו אותנו בקלות כשוטפים שווים. ראו בנו עירוניים זרים שבאים לשחק בקיבוץ.

לאחר זמן ומאמצים הצלחנו להתחבר ודאגנו לקדם את הקיבוץ על אף השוני במנטליות. שלושת הבנות נולדו במהלך 10 השנים שחיינו בקיבוץ, לאחר מכן החיים שלנו התנהלו בבית שמש וברחובות. הבנות גדלו למדו הקימו בית ולנו השמחה רק החלה עם 9 נכדים, ובניהם הקטנה שלי שחר. איריס אמא של שחר נשארה קרוב לבית ההורים גם בזמן הלימודים והבית שלי היה הפעוטון של שחר.

במשך שנים עבדתי כמנהלת חשבונות וחשבת שכר. לאחר מכן,עם כוחות מחודשים ובלי לחץ של עבודה יכולתי לעזור יותר בטיפול הנכדים וגם להנות מהצגות, סרטים, ציור וטיולים. אני מאוד אוהבת את ימי הכיף עם הנכדים. כמו כן אני אוהבת לשוטט ברחובות תל אביב ולטייל בחו"ל עם הנכדים – כל ילד בתורו. שלושת הבנות שלנו בנו את ביתם. מיכל הבכורה גרה בצפון. היא הנדסית נוף שעושה את המיטב כדי לשמר את הנוף בכבישי הארץ. יש להם שלושה ילדים, שניים מהם חיילים. עדי, הבת האמצעית, היא בנקאית שגרה ברעננה. שני בניה ספורטאים והבת חיילת בחיל האוויר. איריס, הבת הצעירה, מתגוררת במזור. אמא לשלושה ילדים. חוקרת סרטן בבית החולים שיבא. אנחנו, לואיס ואני,  יד ויד אוהבים ושומרים על הביחד. להלן סרטון שאני ונכדתי שחר, יצרנו יחדיו במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, בבי"ס בני עטרות:

מילון

ננה לינדה
ילדה יפה

ציטוטים

”אל תהיה חכם במילים היה חכם במעשים“

הקשר הרב דורי