מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורי סבתא – רחל חמו מספרת לנכדתה הילה חמו

סבתא רחל חמו ונכדתה הילה חמו
סבתא רחל וסבא אלי בחתונתם
הילדות של סבתוש

הילדות של סבתוש

סבתא רחל נולדה בעיר טבריה בשיכון ד', בשנת 1957. לסבתא היו ארבעה אחים: יבנה, איציק, אושרה ומוטי, אשר נולדו בטבריה. סבתא הייתה הבת הבכורה. הוריה, סבתא מרים וסבא מומי עלו לארץ בשנת 1950 מקזבלנקה שבמרוקו. סבתא מרים הפליגה לארץ באנייה "נגבה"  במשך 7 ימים והגיעה לעליית הנוער "כפר בתיה" ברעננה.

האנייה "נגבה"

תמונה 1

סבתא מרים וסבא מומי התחתנו בארץ בשנת 1956 בעיר טבריה. סבא מומי עבד קרוב ל-40 שנה באגף המדידות וסבתא מרים עבדה במשק בית. בבית בטבריה היו 5 ילדים בחדר אחד, סבתא מרים וסבא מומי היו בחדר אחד, היה סלון, שירותים, אמבטיה ומטבח.

המשפחה עברה לגור בתל אביב בשנת 1964 ברחוב סלמה. שם נולדו לסבתא עוד 2 אחים: יוסי ויהושע (שוקי). הבית היה על גג והיו בו שלושה חדרים, היו 7 ילדים בחדר אחד היה חדר של סבא מומי וסבתא מרים, סלון, מטבח, אמבטיה, שירותים ויציאה לגג. כאשר סבתא רחל הייתה בת 12 המשפחה עברה לגור ביפו אצל סבתא של סבתא רחל ושמה מסעודה לוי (אמא של סבתא מרים), בבית קטן שבחדר אחד ישנו כל האחים ובסלון ישנו ההורים מרים ומומי ובחדר אחר סבתא מסעודה וסבא יוסף. בבית הייתה חצר ובחצר היו השירותים והמקלחת.

אצל סבתא מסעודה היו חוגגים את החגים עם כל המשפחה וביום כיפור אחד היו בבית הכנסת ולפתע שמעו אזעקה ואז הודיעו שיש מלחמה וקראו לה מלחמת יום כיפור (1973). בתקופה ההיא לא היו מקלטים היו נכנסים לחדר אחד כל המשפחה והיו מאזינים לרדיו ולפי הרדיו היו יודעים מה לעשות ועוקבים אחרי ההוראות. בתקופה זו היו להם משחקי ילדות כגון: מחבואים, קלאס, גומי, קפיצה בחבל וכו'…

בתקופת החורף היה להם מאוד קשה כי השירותים והמקלחת היו בחצר וכדי להגיע אליהם היו צריכים לעבור את החצר בגשם. למרות הקשיים החיים שם היו להם מאוד יפים, בין בני המשפחה היה חיבור מטורף. בשנת 1975 עברה סבתא ומשפחתה לרחוב ים-סוף ביפו לבית משותף, בית שהיו גרים בו עוד 2 משפחות. היו להם בבית 2 חדרים גדולים מאוד ומסדרון ענק וחצר ענקית שבחצר היו המטבח והשירותים והבלטות היו מצוירות כמו שטיח. היה להם כיף שם מאוד. הם חיו חיים משותפים עם השכנים שהם היו כמו משפחה, הם היו יוצאים ביחד בחבורה לטייל, לשחק ולבלות.

לסבא מומי במרוקו היה שם משפחה והוא היה ז’אווי וכאשר הוא עלה לארץ הוא עיברת את שם המשפחה לזאבי. בגיל 12 סבתא רחל למדה בבית ספר דרוינוב בתל אביב ובתיכון למדה בבית ספר אורט בתל כביר. לאחר התיכון סבתא החלה לעבוד בבנק הפועלים בתל אביב במשך 4 שנים. סבתא לא התגייסה לצבא עקב עודף בנות ולאחר העבודה בבנק הפועלים עבדה בחברת דלתא במשך 4 שנים.

בשנת 1982 סבתא רחל הכירה את סבא אליהו (אלי), סבא אלי היה אז בצבא במלחמת שלום הגליל. במרץ 1983 לאחר השחרור של סבא אלי מהצבא סבתא רחל וסבא אלי התחתנו ובשנת 1985 נולד בנם הבכור יוסף (יוסי) שנולד ביום ההולדת של סבתא רחל זה היה פשוט אושר.

בשנת 1986 נולדה הבת אורטל. ב – 1988 נולד הבן אריאל ובשנת 1990 נולד הבן מתן. סבתא עבדה בחברת דנאל בטיפול בקשישים ובעקבות תאונה היא הפסיקה לעבוד. סבא אלי הוא איש תחזוקה בחברת אחזקת בנינים.

היום יש לסבתא רחל ולסבא אלי שתי נכדות: הילה ונויה ונכד נוסף בדרך.

תמונה 2

הזוית האישית

הילה חמו משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי ומביאה את סיפורה של סבתא רחל חמו.

סבתא רחל חמו: המפגשים בבית הספר היו מאד מהנים והסיור בבית התפוצות היה השיא. הקשר שלנו עם הילה מאד חזק ואנחנו דואגים לה ואוהבים אותה מאד.

מילון

העיר קזבלנקה
העיר קזבלנקה שבמרוקו משם עלו הוריה של סבתא רחל

ציטוטים

”הקשר שלנו עם הילה מאד חזק ואנחנו דואגים לה ואוהבים אותה מאד.“

הקשר הרב דורי