מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורי ממלחמת יום הכיפורים בחטיבת הצליחה

אני, איציק, עם נכדי, איתי
איציק ואיתי
סיפורו של איציק אמר כמפקד טנק בחטיבה 421 בזמן מלחמת יום כיפור

הכל החל ביום שבת בבוקר יום הכיפורים, 6 באוקטובר 1973, מצלצול של טלפון לא צפוי מאחי אריה, בשעה 09:00. הצלצול תפס אותי בבית של חברתי עטרה (שלימים תהיה אשתי), להפתעתי הודיע לי אחי כי מחפשים אותי מהצבא דחוף.

ברחוב פתאום, החלה המולה של מכוניות ואנשים, וישר הבנתי כי הדבר הוא יוצא דופן (אך טרם הבנתי כי עומדת לפרוץ מלחמה).

הגעתי באוטובוס לבסיס שדה תימן בדרום ושם פגשתי את מפקד הפלוגה שבישר לי כי עומדת לפרוץ מלחמה בכל רגע. לאחר התארגנות של כמה שעות והכנת הטנקים וחימושם, יצאנו על זחלים (לא הגיעו מובילי הטנקים) דרך העיר באר שבע לקול עידודם של התושבים, שעמדו במרפסות הבתים.

אני בתפקידי הייתי מפקד טנק ואיתי בצוות היו עוד שלושה חיילים. הגענו לאזור הקרבות עם המצרים בלילה, לאחר נסיעה רצופה של 12 שעות מתישות.

הימים הראשונים היו הקשים ביותר מאחר וספגנו אש מרוכזת מצד האויב המצרי, והיינו ללא שעות שינה, מזון ותחמושת. לאחר מספר ימים, הגיעה אספקה של תחמושת, מזון וביגוד מהצבא האמריקאי, וקיבלנו פקודה להתכונן לחציית תעלת סואץ.

החטיבה שבה שירתתי, מספרה 421, והיא נקראת גם "חטיבת הצליחה", מאחר והיתה כוח השריון הראשון שחצה את התעלה על גבי רפסודות לצד המצרי (אפריקה).

הקרבות היו קשים, והחטיבה איבדה עשרות לוחמים צעירים ויפים, שחייהם נגדעו לפתע ע"י האויב המצרי. המפנה במלחמה בדרום, היה עם חיסול בסיסי הטילים המצרים שמנעו מהמטוסים שלנו לסייע לכוחות הקרקע.

באחד הימים שישבתי על הטנק, כתבתי שיר לחברתי עטרה, ובו התחייבתי כי שלושה חודשים מיום שחרורי לאחר המלחמה, אנחנו נתחתן.

המלחמה נמשכה שלושה שבועות, אולם הטראומה של המלחמה ליוותה אותנו במשך עשר שנים רצופות.

מדי שנה בשנה, בחג הסוכות, חיילי החטיבה עורכים טקס אזכרה לזכר הנופלים במלחמה, אשר מתקיים בלטרון. אני לוקח את נכדי איתי לטקס, כדי לשמוע את סיפורי הגבורה של חיילי החטיבה, ובכדי לשמור על מורשת הקרב והנחלתו בקרב הדור הצעיר. לפני מספר חודשים, התקיים הטקס בסימן 45 שנים למלחמה. הטקס היה מרגש מאוד, ובו פגשתי את החברים מהפלוגה שלי שלחמו יחד איתי והעלנו זיכרונות.  ­

הזוית האישית

מאיתי לאיציק: שמחתי מאוד שיכולת להשתתף ולהקדיש מזמנך עבורי, זה לא מובן מאליו. למדתי עליך הרבה מאוד במשך התכנית, ונהניתי לעבוד איתך. אוהב אותך לעד, איתי.

מאיציק לאיתי: חוויה של פעם בחיים, מהנה ותורמת לקשרים המיוחדים עם נכדי הבכור, איתי.

מילון

חטיבה 421
חטיבת השריון 421 (חטיבת הצליחה, חטיבה 755) הייתה חטיבת טנקי "מגח" (פטון) שפעלה בין השנים 1972 ועד 1986. החטיבה לחמה במסגרת אוגדה 143 ("אוגדת שרון") במלחמת יום כיפור. זו הייתה חטיבת השריון הראשונה שצלחה את תעלת סואץ ובכך היה לה חלק מרכזי במהלך ששינה את פני המלחמה בחזית הדרום. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לא קיבלנו את המדינה הזו על מגש של כסף, היינו צריכים להילחם עבורה.“

הקשר הרב דורי