מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורי מלחמות ששת הימים ויום הכיפורים

סבא אברהם וירון רבני בקשר הרב דורי
סבא אברהם וסבתא שהנז
תיאור המלחמה שאני חוויתי

נולדתי בפרס בשנת 1945 בעיר המדן. אני זוכר את הבית שלי: חדר אחד גדול ובו גרה כל המשפחה. בחצר של הבית גידלנו ירקות, פירות, והיו תרנגולות. במשפחה דיברנו בפרסית. במסגרת מנהגים מיוחדים שהיו לנו חגגנו חג פורים והיה שמח מאוד. ע"פ המסורת אסתר ומרדכי היו קבורים בעיר המדן וסבא מנחם היה הגבאי של הקבר. ואני הייתי מבקר שם כל הזמן. אכלנו דברים מתוקים ובשר כבש.

תמונה 1

 

עליתי לארץ בגיל 15, ההורים שלי היו בגיל 35-40. עלינו עם ההורים שלי ועם סבתה טאוס ז"ל וחמישה ילדים. הגענו במטוס של אל על לארץ, לקחו אותנו לשכונה בכפר סבא ששמה יוספטל, לא היו בתים. חיינו בצריפים ולא היה מקרר, לא חשמל ולא גז. כל הבישולים היו על ידי פתיליה עם נפט.

אני עם אמי

תמונה 2

מלחמת ששת הימים

בשנת 1967 ביום שבת בבוקר, אחרי בית הכנסת, בדרכי הביתה הגיעו חיילים עם ג'יפ צבאי, נתנו לי 5 דקות להתארגן והעלו אותי לג'יפ, נסענו למחנה צבאי. קיבלתי מדים, הייתי בחיל שריון והמלחמה עדיין לא התחילה. במשך כמה ימים ולילות היינו מתחת לטנק עם רשת ענקית שמכסה את הטנק כדי שהאויב מלמעלה לא יזהה שאנחנו מתחת לטנק. כך עברו שלושה שבועות והיה מאוד משעמם, לא היה מה לעשות. בוקר אחד מוקדם הגיע המפקד שאמר שהמלחמה התחילה, ושהמטוסים שלנו פגעו במטוסי אויב. הפגיעה במטוסי האויב נעשתה כשהם עדיין היו על האדמה, כך שהם לא הצליחו לעלות לשמים. אנחנו עם הטנקים התחלנו לנוע, אני הייתי רובאי על הטנק והרובה שלי התקלקל ולא ירה. קיבלתי פחד נוראי, כי לא ידעתי מה לעשות. הלכתי למפקד, סיפרתי לו את הסיפור כדי שיחליף לי את הרובה. הוא אמר לי שאין לנו יותר רובים, צחק עליי ואמר לי שאני יכול לזרוק על האויב את הנעלים הצבאיות שלי. כך המשיכה המלחמה והמטוסים שלנו השמידו מלמעלה את המטוסים של האויב שעדין היו ממתינים על האדמה.

קיבלנו פקודה לנוע עם הטנקים והשמדנו כל מה שהיה בדרך. אחר שישה ימי מלחמה בהם ישבתי בתוך הטנק שמתי לב שכל בית בדרכינו תלה דגל לבן על הבית. זה מסמל שהם נכנעים ומבקשים להפסיק את האש והיריות, וכך נגמרה מלחמת ששת הימים ונשארה אחרינו הרבה עבודה בשטח: לאסוף את הגופות שעדיין עלו באש של האויב ושהיו מפוזרות על האדמה שנשרפה. הריחות היו מזוהמים וכיסו את האוויר והמראה הבלתי נסבל של אחרי הקרב, שאני לא מסוגל לדבר עליהם.

למזלי אני אדם חזק ואופטימי לכל החיים שמחכה לשלום האמת, ואני מאחל לדורות הבאים חיים ללא מלחמה ורק שלום.

סבא כחייל

תמונה 3

שירים ישראליים שאהבתי: שיר של דוד דאור, שמור על העולם ילד/ אריק איינשטיין, אני ואתה נשנה את העולם.

הזוית האישית

סבא אברהם: נהניתי לכתוב ולעבוד עם הנכד שלי ירון. אני מאחל לירון הצלחה בכל דרכו.

הנכד ירון: אני נהניתי לכתוב עם סבא אברהם. אני מאחל לסבא אברהם בריאות.

סבא אברהם ונכדו ירון

תמונה 4

מילון

גבאי
שומר ואחראי על בית התפילה

ציטוטים

”אני אדם חזק ואופטימי לכל החיים שמחכה לשלום“

”על פי המסורת אסתר ומרדכי היו קבורים בעיר המדן וסבא מנחם היה הגבאי של הקבר“

הקשר הרב דורי