מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של סבתא סופיה באוקראינה

אני וסבתא שלי מטיילים
אני סבתא שלי ואחותי הקטנה
סבתא מספרת

שמי פיליפ רייטר, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי נפגשתי עם סבתא שלי סופיה לשמוע את סיפוריה. סבתא סופיה נולדה בשנת 1948 באוקראינה. היא עלתה לארץ בשנת 1991. ערכתי ראיונות  ושאלתיאת סבתא שאלות על תקופת ילדותה.

סבתא מספרת על שעות הפנאי בילדותה:

"מתקופת הילדות אני זוכרת שנהגתי לעזור לאימא בבית, הלכתי לחוג סרטים, נפגשתי עם חברים, הלכנו למסיבות בבית הספר, קראתי ספרים, עשיתי שיעורים, הלכתי לקולנוע, תאטרון ולקונצרטים. משחקי הילדות בהם נהגו לשחק אז היו כדורגל, כדורסל, פינג-פונג, כדורעף, טניס גדול, קפיצה בחבל…

על תקופת הלימודים בבית הספר סבתא מספרת:

אני זוכרת את כל המורים שלימדו אותי מכיוון שהיו לי מורים נהדרים ונתנו את כל הלב והנשמה לתלמידים. נתנו את הידע. אנו היינו סקרנים לידע והיו שאיפות ללמוד כל מיני מקצועות, הייתה נכונות לקבלת ידע ולהרחבת האופקים שלנו. המחנכת שלי גרה בחיפה ולפעמים אני נוסעת לבקר אותה. המקצועות שאותם למדנו היו: רוסית, דקדוק רוסית, ליטרטורה, מתמטיקה, פיזיקה, כימיה, ביולוגיה, ספורט. בביה"ס היסודי אנו למדנו בנוסף: ציור, שירה ולימדו את הבנות כיצד להכין אוכל, כיצד לתפור, לסרוג. את הבנים לימדו לעבוד בנגרייה ולימדו אותם לתקן דברים, הייתה גם תזמורת בבית הספר…. היחסים שלנו עם המורים היו יחסים נהדרים, היו זכויות וגם דרישות ומשמעת וקיבלו ציונים כמו שצריך.

תנועת הנוער של סבתא הפיונירים

הייתי בתנועת הנוער פיונירים. לתנועה היו מטרות חשובות: לעזור לזקנים, כבוד הדדי לעזור לידיד לחבר או לכל בן אדם אחר הנמצא בצרה וכמובן לעזור בבית ולכבד את ההורים… בחטיבה העליונה, אני ותלמידים מהכיתה שלי עבדנו בערבים בכדי להשיג כסף לטיולים. יצאנו לטיול של ארבעה ימים. ביקרנו בכל מיני מוזאונים, תיאטראות אתרים היסטוריים ומקומות מעניינים….

תנועת נוער פיונירים – ויקיפדיה

"תנועת פיונירים היא תנועת נוער לילדים המופעלת על ידי מפלגה קומוניסטית. בדרך כלל, התנועה כוללת ילדים בגיל בית ספר יסודי – בגיל מבוגר יותר הם עוברים לתנועה הקומוניסטית המיועדת לנערים ולצעירים (בברית המועצות הייתה החברות בקומסומול מוגבלת לגילאי 14-28). בברית המועצות הילדים התקבלו לתנועה בגיל 10-11 והיו חברים עד להגעתם לגיל 14. החל משנות ה-50 של המאה ה-20 היה מקובל שכמעט כל הילדים היו חברים בתנועה. רק ילדים בעלי התנהגות גרועה במיוחד והמסרבים מטעמי דת לא היו חברים בתנועה. ברוב המדינות חברות בתנועה היא באופן רשמי חופשית. ישנם הבדלים רבים בין תנועות מסוג זה לתנועות נוער אחרות. יש מדינות בהן תנועות פיונירים מנוהלות על ידי הממשלה. ישנם גם קווי דמיון – פיתוח כישורי ספורט ושדאות. חלק מתלבושת התנועות כולל בדרך כלל צעיף אדום, או כחול בהיר".

הזוית האישית

פיליפ רייטר: בכתיבת הסיפור מאוד התרגשתי וזה היה מאוד מעניין ומרתק

מילון

פיונירים
תנועת פיונירים היא תנועת נוער לילדים המופעלת על ידי מפלגה קומוניסטית. בדרך כלל, התנועה כוללת ילדים בגיל בית ספר יסודי - בגיל מבוגר יותר הם עוברים לתנועה הקומוניסטית המיועדת לנערים ולצעירים (בברית המועצות הייתה החברות בקומסומול מוגבלת לגילאי 14-28). בברית המועצות הילדים התקבלו לתנועה בגיל 10-11 והיו חברים עד להגעתם לגיל 14. החל משנות ה-50 של המאה ה-20 היה מקובל שכמעט כל הילדים היו חברים בתנועה. רק ילדים בעלי התנהגות גרועה במיוחד והמסרבים מטעמי דת לא היו חברים בתנועה.

ציטוטים

”הייתי בתנועת הנוער פיונירים. לתנועה היו מטרות חשובות: לעזור לזקנים, כבוד הדדי לעזור לידיד לחבר או לכל בן אדם “

הקשר הרב דורי