מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורי חייה של סבתא לריסה

אני וסבתא שלי עובדים על סיפור חייה
סבתא שלי תלמידת תיכון
אירועים חשובים בחייה של סבתא

תמונה 1

ילדותה של סבתא

נולדתי ב-1961 בערי גומל שברוסיה. כשהייתי ילדה קטנה, בערך בגיל 6, מאוד אהבתי לשחק בבובות ולתפור להן כובעים, חולצות, מכנסיים ועוד.

הייתי ילדה עצמאית מאוד: כבר בכיתה א' הייתי חוזרת הביתה מבית הספר, אוכלת, מסדרת את הבגדים שלי, מכינה שיעורי בית לבדי, ללא כל עזרה של הוריי.

מגיל 8, הייתי דואגת למשפחתי ומכינה ארוחות לכולם. לאחר שכולם סעדו, הייתי לוקחת את חפירה ומפנה את הדרך, ואז הייתי שואבת מים מהמשאבה לכל המשפחה.

נהנתי מאוד בחגים בקורגן. בחג המולד היה לנו עץ אשוח, קישטנו את הבית ואמי הכינה אוכל טעים מאוד לכבוד האירוע. כמובן שהגיעו אלינו אורחים, ועד שעות הבוקר הם טיילנו, צחקנו, שרנו ועוד…

ביום העצמאות הם הלכנו לתערוכות, הנפנו דגלים, צעקנו, שרנו, סעדנו במסעדות, והייתה גם הפרחת בלונים. לאחר החגיגות מחוץ לביתנו, המשיכו החגיגות בבית בסעודה גדולה  ואורחים.

בחופש הייתי אחראית על מטלות הבית עד שאימי חזרה מן העבודה: הכנתי אוכל, עזרתי לכולם, ניקיתי את הבית, הבאתי עצים ופחם כדי להדליק אש באח. הייתה לי חברה אחת טובה, שלמדה איתי באותה הכיתה מכיתה א' ועד לתיכון, ישבנו יחד  בכיתה, ויחד היינו חוזרות מבית הספר לבית, והולכות מהבית לבית הספר.

כאשר היה לי יום הולדת הזמנתי לביתי חברות מבית הספר. אימא שלי ערכה שולחן חגיגי, וקיבלתי מתנות רבות ויפות. היה מאוד שמח וכיף,  רקדנו ושרנו שירים. חבל שלא ניתן לחזור לעבר וליהנות כך שוב.

תמונה 2

סיפור אהבתם של סבא וסבתא

סבתא נולדה והתגוררה בעיר גומל שבבלרוסיה. סבא נולד בעיר קורגן שברוסיה, ולאחר מכן עבר להתגורר בעיר גומל.

כשסבא וסבתא נפגשו, סבתי הייתה נערה צעירה ועדיין למדה בבית הספר. הם הפכו לזוג, ובמשך כ-5 שנים סבי שלח לסבתי מכתבי אהבה. לאחר שסבתי סיימה את לימודיה, סבא שלי הציע לה נישואים והיא הסכימה להצעה, ויומיים לאחר מן נערכה החתונה. מיד לאחר החתונה הם עברו להתגורר בעיר קורגן, עיר מגוריו של סבי. שם סבי עבד בבנייה וסבתי הייתה תופרת.  נולדו להם שני ילדים – בת ובן, בתם היא אמי.

בשנת 1995 הם עלו כולם לארץ הקודש והגיעו לעיר הרצליה, וכעבור כחמש שנים, בשנת 2000-  עברו לאשקלון.

עד היום סבי וסבתי, שיבדלו לחיים ארוכים, מתגוררים בעיר אשקלון ושוררת ביניהם אהבה, אחווה ורעות האחד לשני. אני בקשר טוב עמם ומבקר אותם בכל שישי שבת ובכל החגים והחופשים. כמו כן כל יום לאחר בית הספר אני ואחי מגיעים אליהם.

כיף לנו עמם, סבא מסייע להוריי רבות, ואני חושש שיהיה לי קשה מאד כשהם יזדקנו.

תרופות סבתא

סבתי לריסה, שתיבדל לחיים ארוכים, רוקחת תרופות בבית. היא ביקשה ממני לשתף אתכם במתכונים מיוחדים. להנאתכם:

תרופה המיועדת לטיפול  בשיעולים, כאב גרון, חום גבוה, כאב בטן והצטננות. החומרים להכנת התרופה: אינהלציה, שמן פיחתה וצמח חלמית.

צמחי מרפא בתרופה וסגולותיהם: חלמית – מורידה חום ודלקות.

אופן הכנת התרופה: תחילה לוקחים כוס ומוזגים לתוכה מים חמים. לאחר מזיגת המים לכוס, מוסיפים את צמח החלמית ומחכים במשך 20 דקות. לאחר מכן, לוקחים את המסננת, מניחים על הכוס ושופכים את המים. מי שמעוניין, ניתן להוסיף סוכר או דבש ולשתות.

סבתי מספרת שכאשר כואבת לה הבטן  או כאשר יש לה חום, היא לוקחת כוס תה ביחד עם כל הרכיבים אשר כתובים לעיל. לאחר כשעה היא מכינה כוס תה שנייה ושותה מספר פעמים ביום על מנת להקל על תחושתה ובכדי שכאב הבטן יפסק. חשוב לציין שהיא חשה טוב יותר לאחר שתיית התה, וישנה הקלה בכאבי הבטן, הצינון והחום.

הזוית האישית

סיפורה של סבתא לריסה תועד ע"י הנכד שון, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בביה"ס

מילון

גומל, קורגן
שמות של ערים

שמן פיכטה
שמן מרגיע

ציטוטים

”אם אתה רוצה להיות חכם תקרא הרבה ספרים“

הקשר הרב דורי