מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורי השואה

נכדתי ואני
פתק ה-liber (חופשי)
סיפור חיי דליה דידי שוורץ

החתונה שנדחתה בגלל הפוגרום

שמי הוא דליה שוורץ (נולדתי בשם דידי מאירוביץ), נולדתי ב-20 ליולי 1942 בעיר יאשי (רומניה). בת למשה מאירוביץ ואמא אנוצה מאירוביץ (בולוקן) יש לי עוד 3 אחים בשמות סלו מאירוביץ, מריים אגר, ואבי מאירוביץ (אני האחות הבכורה). עלינו ארצה כל המשפחה – סבא, שתי סבתות, דוד ודודה, ההורים שלי ואחיי ב-7 לנובמבר 1961. כיום אני גרה בהרצליה.

תמונה מחתונת אבי ואמי 

חודשיים אחרי הפוגרום

אמי ואבי ז"ל החליטו להתחתן והכינו הזמנות לחתונה לתאריך: 29 ליוני 1941. באותו יום היה הפוגרום הגדול של יהודי יאשי, (Iasi) ונרצחו 13,266 אנשים יהודים. כמובן שהחתונה לא התקיימה באותו יום ונדחתה לתאריך מאוחר יותר- 24 לאוגוסט 1941.

לאחר שנה נולדתי במסתור מכיוון שהשואה הכואבת התחילה, ולכן נאלצנו להסתתר מפחד להובלה למחנות ריכוז, וכך נולדתי וגם גדלתי בזמן השואה.

הבית בו גרנו והסתתרנו הופצץ ונהרס ונאלצנו לחפש מסתור אחר, במזל לא קרה לנו כלום. ביום בהיר אחד יצאה קריאה ליהודי יאשי, לבוא למשטרה לקבל אישור שיוכלו לצאת מהבתים כדי ללכת לעבודה ולמסחר. אבא שלי ואביו החורג (אברהם אורנשטיין) ועוד כמה אנשים התייצבו וקיבלו פתק קטן שבו היה כתוב "חופשי" (liber). והם שוחררו הביתה וכל היתר שבאו לאחר מכן נרצחו. זה היה רק פתיון שיבואו כמה שיותר אנשים יהודים ושיירצחו. כל הזמן הזה הסתתרנו ועברנו ממקום למקום. הסבים שלי – אדלה ומרדכי בולוקן ואח של אמא שלי (זלמן בולוקן) נשארו בעיר אחרת (בוטושני) ובמשך שלוש וחצי שנים הם לא ראו אותי ולא פגשו אותי.

ב-9 למאי 1945 הסתיימה המלחמה ויכלנו להפגש ולנסות להתגבר על הפחדים של המלחמה, אבל היינו שמחים שהמלחמה נגמרה. רק בשנת 1961 עלינו ארצה והתחלנו חיים חדשים ללא פחד.

השיר בו בחרתי: ששי קשת ודודו פישר – צוזאַמען! – מחרוזת ביידיש –  מחרוזת באידיש 

הזוית האישית

סבתא דליה: ילדות שלא הייתה וסבל לכל אורך המלחמה.

הנכדה עלמה: בזמן התהליך של כתיבת הסיפור למדתי הרבה דברים שלא ידעתי על המשפחה שלי – סבא רבא רבא חורג, שמות המשפחה (איך שכותבים אותם) על שמות הערים ועוד! נהנתי לכתוב את הסיפור עם סבתא שלי.

מילון

פוגרום
מעשי אלימות והרג שעושים המופנים נגד קבוצה אתנית או דתית

ציטוטים

”מקומם של היהודים בארץ ישראל“

הקשר הרב דורי