מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורי העבר של עליזה

אני וסבתא במפגש בתחילת התכנית
ליל סדר משפחתי
סיפורי ילדות

סיפור ילדות נולדתי בתאריך 24/8/1953 בגיל 3 עברנו לגור ביבנה במושב חצב גרנו בבית ערבי אני וההורים שלי ואחים שלי איפה שהיום יש את קבר רבן גמליאל גרנו עם סבא וסבתא שלנו ואחות של אבא היה בחדר 4 חדרים גדולים מאוד! בכל חדר היינו 3 ילדים, יבנה היתה אז כפר ולא עיר היה מסביב הרבה פרדסים וקצת שיקונים אבל הרוב היו בתים ערביים היו חנויות מכולת לא היו סופרים, והיו מקררי קרח כלומר הינו קונים קרח שמים אותו בתוך גיגית ושם מקררים את השתייה את האבטיח ועוד…  בכל פעם שאמא שלי היתה לוקחת אותי לגן אחרי שאמא שלי היתה הולכת הייתי בורחת מהגן הביתה. וכיום אני עובדת בגן כ – 40 שנה!!!

 

 

העז שחורה היתה לנו עז שחורה שקראנו לה שחורה, אבא שלי היה מכין לה סלט ולחם ואני הייתי הולכת אליה ואוכלת היתה את האוכל שלה.

אני בכיתה א'  עליתי לכיתה א' בבית ספר ביאליק במבנים הישנים איפה שקיים היום בית העירייה החדש, למדתי שמה עד כיתה ח' ומשם הלכתי לתיכון ולמדתי עד כיתה י'ב. 

e592a74e-8c5e-477f-b9d9-18985844424b

הנוער העובד והלומד בכיתה ח' הייתי בתנועת הנוער העובד והלומד היינו יוצאים לפעילות ולטיולים בארץ ולמחנה קייץ, היינו ישנים מתחת לכיפת השמים, היינו מבעירים מדורה בלילה שרים רוקדים ומספרים סיפורים, היינו בכל מיני מקומות כגון: יער בן שמן, מדבר יהודה, בניאס, מצדה ועוד…

a792852e-abca-4b1f-9d55-ce8b870c627e

מלחמת ששת הימים כשהייתי בכיתה ח' בשנת 1967 פרצה מלחמת ששת הימים היינו כולם במקלטים הציבוריים והמקלט היה בבית הקולנוע הישן איפה שהיום העירייה היינו ישנים בתוך המקלטים ולא יוצאים החוצה במשך שישה ימים, היינו הרבה מאוד ילדים שיחקנו במשחקים שהיו שם כגון: קלפים, חמש אבנים, קוראים ספרים ועוד… נשארנו במקלט עד שהודיעו ברדיו שנגמר המלחמה יצאו וחזרו לבתים. ובמלחמה הזאת הכותל והמקומות הקדושים ליהודים השתחררו, אח של סבא רבא של נועם מהצד של אמא נפל במלחמה (ועליו כתבו את השיר "הבלדה לחובש")

שרית חדד בלדה לחובש

מלחמת הכיפורים בשנת 1973 פרצה מלחמת יום הכיפורים, ביום הכיפורים שאנשים הלכו לבתי כנסת והיתה תנועה מאוד ערה ברחובות היו מכוניות של צבא שהתחילו לגייס מתפללים מבית כנסת לצבא למילואים במוצאי כיפור שמענו בחדשות שמצרים וסוריה פתחו בלחמה, ובמלחמה הזאת נפלו 2222 חיילים וביניהם אח של סבא של נועם מהצד של אבא.

מלחמת המפרץ בשנת 1990 פרצה מלחמת המפרץ שאותה ניהל סאדם חוסן הוא היה נשיא עירק, לפני פריצת המלחמה הוא איים לזרוק טילים כימים על ישראל ואז הצבא חילק לנו מסכות אב"ח שאנחנו שמנו אותם שהיתה אזעקה, וכשהוא זרק טילים היינו צריכים לחכות לנחמן שי דובר צה"ל שמותר לצאת מהחדר האטום ושהטילים לא מכילים חומר כימי, בעקבות הטילים נהרסו בניינים ובתים של אנשים מקומות ועוד…

אבא ואמא שלי?

הזוית האישית

סבתא עליזה חכמון משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי ומספרת לנועם את חוויות ילדותה וזכרונותיה מאירועים משמעותיים בחייה.

 

מילון

"הבלדה לחובש"
בלדה שנכתבה על דוד של סבתא

ציטוטים

”יש להסתפק במה שיש.“

הקשר הרב דורי