מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא אילנה סבוביץ מספרת לאסף

אסף עם סבתא
סבתא אילנה עם אבא שלה בכפר
החיים בגטו במלחמת העולם השנייה

שמי אסף, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתי אילנה סבובויץ, ממנה שמעתי סיפורים רבים מהם למדתי על סבי וסבתי דברים חדשים שלא ידעתי. אני גאה להיות חלק משושלת המשפחה.

סבתא שלי הייתה ילדה קטנה בתקופת מלחמת העולם השנייה. את היהודים העבירו לגטו. לא הייתה להם פרנסה כי אבא שלה היה בעבודת כפייה. המגורים בגטו היו בטירה ישנה ובכל חדר היו עשר משפחות. לכל משפחה היה מזרון ממולא קש על הרצפה שם ישנו.

סבתא אילנה עם אבא שלה בכפר

תמונה 1

סבתא מספרת:

"בימים אמי הייתה יוצאת לעבודת השדה אצל איכרים גויים וללקט תירס ואמי קשרה אותי בחבל כדי שאני לא אלך לאיבוד. אחרי זמן רב הצלחנו לעבור לגטו בפרברי העיר ושם רק הצוענים הסכימו להשכיר לנו חדר. היינו בעוצר משמונה בערב עד שמונה בבוקר. היינו צריכים ללבוש טלאי צהוב כל הזמן. אבא היה בעבודת כפייה, ואמי הייתה צריכה לפרנס אותנו. היא הייתה קונה אגוזים ומפצחת אותם, עם הקליפות חיממה את החדר ואת האגוזים מכרה ליהודים עשירים".

זיכרון נוסף שסבתא סיפרה לי הוא על יחס הגויים אליהם, היא מספרת: "בנוסף לכך הילדות הנוצריות זרקו עליי אבנים כשעברתי לידם".

הזוית האישית

אסף: נהניתי מאד מהעבודה המשותפת, למדתי על סבי וסבתי דברים חדשים שלא ידעתי. אני גאה להיות חלק משושלת המשפחה. אני מאחל שמחה ובריאות איתנה ועוד הרבה שנים של הנאה איתי ועם שאר הנכדים, ושיהיו לי עוד הרבה הזדמנויות ללמוד מכם.

באהבה רבה, אסף

מילון

עוצר
הוראתו של גוף בעל סמכות על שטח מסוים אשר אוסרת על תנועת אנשים ברחובות.

ציטוטים

”היינו צריכים ללבוש טלאי צהוב כל הזמן.“

הקשר הרב דורי