מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורים מבית סבתא וסבא

סבתא ריקי ואני במפגש הסיום של תכנית 'הקשר הרב דורי.
סבי משה אדרעי ז"ל וסבתי- רבקה אדרעי ז"ל באירוע משפחתי.
לא היתה לה כל אפשרות בחירה

שמי רבקה – ריקי ואני קרויה על שם סבתי האהובה – ריקה. סבי הוא הרב משה אדרעי ז"ל שנולד בצפת.

סבי היה שד"ר (שליח דרבנן), אשר נשלח מטעם הקהילה בצפת לרחבי העולם, כדי לכהן כרב בקהילות היהודיות בגולה ולהתרים כספים. הוא היה שלוש שנים בסין, מספר שנים בבורמה, במדינות במזרח אסיה, ביוון וכו'.

באחד ממסעותיו הוא הגיע למרוקו, שבה הייתה קהילה יהודית ענפה בראשות הרב טולדנו, והתארח שם בעיר מקנס אצל אדם עשיר מאוד. באותה העת הגיעה סבתי, ריקה, מהעיר רבט להתארח אצל דודה העשיר. כשסבי ראה אותה, הוא התאהב בה מיד ורצה לשאתה לאישה. היא סירבה, מאחר שהייתה כבר מאורסת לצרפתי מדרני ואילו משה- סבי,

היה מבוגר ממנה, לבש לבוש שמרני וכיו"ב. היא , לעומתו, הייתה נערה מודרנית, שלמדה תפירה ותמיד הייתה לבושה יפה. אולם, דבר לא עזר לה ולא הייתה לה כל אפשרות בחירה. הבחור הצרפתי נשבע, כי הוא לא יינשא לעולם, אלא עם ריקה; ואכן הוא מת רווק ערירי, ללא ילדים.

בדלית ברירה, ריקה נישאה לסבי – משה כשהייתה בת 19 והוא בן 26. את שנות הנישואים הראשונות העבירו הזוג במרוקו, תחת עינו הפקוחה של אביה של סבתי. במהלך שנים אלה לימד סבי משה בישיבה. בנם הראשון שנולד במרוקו נפטר. לאחר מכן נולד בנם עמרם  ועם פרוץ מאורעות 1929 במרוקו שבו עם בנם לצפת.

ריקה הייתה טיפוס נוח וידידותי, שיצרה מיד קשרים עם בני הקהילה. למרות שסירבה בתחילה להינשא לסבי, בסופו של דבר היו להם חיי נישואים יפים ומלאי אהבה.

עד שנות ה-50 ריקה לא פגשה איש מבני משפחתה, שנותרו במרוקו, ורק בשנות ה-50, עם העלייה ממרוקו, היא התאחדה עם חלק מבני משפחתה. כשהגיעה לארץ, הביאה עמה הרבה תכשיטי זהב, בגדים וכיו"ב. כולם לגלגו, מאחר שהישוב היה עני, אולם כשפרצה מלחמת העולם והמצב הכלכלי היה קשה, ריקה נאלצה למכור את כל שהיה לה וכך פרנסה את בני ביתה.

הבית היה דתי, אך ליברלי. כשסבתא ריקה החליטה, שהרמה בבית הספר הדתי אינה מספיק גבוהה, היא העבירה את ילדיה ללמוד בבית ספר חילוני; ומאוחר יותר התעקשה לעבור להתגורר בתל-אביב למען עתיד ילדיה.

כל חייו היה סבא משה למדן, אדם צנוע ביותר, מתרחק ממריבות  וכל מעייניו הוקדשו ללימוד תורה. הוא שימש כרב שכונה בת"א וגם כחבר בית הדין הרבני בוועד הקהילה. עד יום מותו לא חדל מלכתוב ספרים.

יש לי זיכרונות  נעימים מילדותי. הקפדנו לחגוג את כל החגים כהלכתם ונהגתי בתור ילדה ללכת מדי שבת וחג לבית הכנסת.

הזוית האישית

סבתא ריקי – נהניתי מאוד מתכנית הקשר הרב דורי ומהעבודה יחד עם נכדי היקר תומר סיפרתי לתומר על ילדותי ועל ההיסטוריה של משפחתי.

תומר – התכנית תרמה להעמקת הקשר שלי עם סבתא ולימדה אותי על ההיסטוריה של משפחתנו ברצוננו לאחל לנו ולמשפחתנו בריאות אריכות חיים אושר והצלחה בכל.

מילון

שד"ר
שַׁדָּ"ר (ראשי תיבות של שָׁלִיחַ דְרַבָּנָן) היה כינויים של יהודים שנשלחו מארץ ישראל לקהילות הגולה כדי לגייס תרומות לקיומו וחיזוקו של היישוב היהודי בארץ ישראל. מוסד שליחי ארץ ישראל אשר החל בעת העתיקה, התפתח ותרם רבות לקשר בין יהדות הגולה לבין היהודים בארץ ישראל, ולחיי התרבות של הקהילות היהודיות בכל אתר, ומתקיים במתכונתו החדשה עד ימינו.

ציטוטים

”סבי וסבתי לימדו אותי ערכים, מסורת, צניעות וענווה.“

הקשר הרב דורי