מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורים בין הגלים

תומר ואודי גיא מספרים את סיפור ש-13
אודי חזר משליחות בגאנה שבאפריקה
שירות צבאי שבזמנו לא ידעו עליו כלום

קומנדו ימי

שמי אודי, למדתי בתיכון בכדורי. היינו בחדר 4 חברים, אחד רצה ללכת לטיס ושניים לצנחנים. הבחור שרצה ללכת לטיס בא מקיבוץ "מעלה החמישה" והוא סיפר על בחור מהקיבוץ שמשרת בשייטת שירות קרבי מאוד קשה ולא ידעו כלל מה עושים שם. לכן, כשהגעתי ללשכת הגיוס, בתאריך 4.11.1964, ביקשתי להתנדב לקומנדו הימי בגלל הסודיות והמסתורין שמשכו אותי מאד, למרות שלא ידעתי מה זה בכלל.

התחלתי סדרת בדיקות רפואיות, מבחנים פסיכוטכניים וראיונות. החלק הקשה ביותר עבורי בכל הסדרה היה הראיון עם הפסיכולוג. כל המתנדבים בקבוצה הגיעו כי איתרו אתם כמתאימים לשייטת והם היו חייבים להתייצב לבדיקות ואני בגלל שהתנדבתי מרצוני הפסיכולוג הקשה עלי בשאלות למה אני רוצה לשרת שם בעוד שכל האחרים לא היו חייבים להסביר שכן נקראו שלא ביוזמתם. כשהתאספו מספיק אנשים שעברו את המבחנים וביניהם אני העבירו אותנו לבסיס השייטת בלילה במשאית סגורה כך שלא ידענו איפה אנחנו נמצאים רק הבנו שזה ליד הים. למחרת בבוקר החלו מבחני קבלה שונים של כושר גופני, מבחנים בים, בוחנים סציומטרים והשיא היה מסע רגלי מראש הנקרה לאשקלון שאורכו 240 ק"מ אותו עשינו בשלושה ימים. המסע היה מאד קשה ומתוך כמאה וארבעים איש שהתחילו אותו סיימו והתקבלו 43 איש (בסופו של דבר סיימנו את הקורס לאחר שנתיים תשעה אנשים) השייטת: מידע כללי. המוטו של היחידה: כעטלף המגיח בעלטה, כלהב המבתר בדומיה, כרימון המנפץ ברעם.

תמונה 1
השם הרשמי של היחידה הוא הקומנדו הימי היעוד שלה הוא פעולות שקטות בדרך כלל בעומק מדינות אויב לצורכי מודיעין או פעולות חבלה ולמניעת פעילות עוינת של האויב הפעילות התבצעה הן על היבשה והן בים  הקורס עד להסמכה נמשך כשנה ועשרה חודשים ולאחר מכן ממשיכים בשירות עוד שנתיים וחצי שמתחייבים עליהם מראש. שאר השירות מתאפיין בעיקר באימונים, תרגילים מוצנחים, ימיים, תת ימיים ויבשתיים ופעולות מבצעיות בעת הצורך. הקורס התחלת השרות הייתה קורס קצר של טירונות מחוץ ליחידה שהיה מיועד להקנות לנו הרגלים צבאיים כלליים. לאחר מכן התחיל השלב ראשון של הקורס שנקרא קורס מכין שהיה מאוד מאד קשה. היו בו אתגרים פיזיים רבים בים וביבשה בחום ובקור. השלב השני בהכשרתנו היה קורס בסיסי שאף הוא היה קשה מאוד פיזית ונפשית. שישה חודשים של מסעות רגליים בלילה וביום, בגשם ובחום, המון צלילות בים ובנמל בלילה. השלב השלישי בקורס נמשך חמישה חודשים אותם עשינו בנחל המוצנח (שנקרא גדוד 50) וכלל קורס צניחה.

תמונה 2
השלב רביעי היה קורס של שישה חודשים שנקרא קורס מתקדם שבו מבצעים הרבה מאוד תרגילים של כל מה שנלמד בקורסים הקודמים. פעילות מבצעית ראשונה הייתה כבר לפני סוף הקורס ב-14 לאוגוסט 1966 ספינת חיל הים ששרתה בכנרת עלתה בטעות על החוף בצד הצפוני של הכנרת קרוב למוצבים הסורים בקורסי ונתקעה ב- 3:30 בשמונה בבוקר באמצע ניסיונות החילוץ תקף חיל האוויר הסורי באמצעות 4 מטוסי מיג -17 ואבטחת 3 מטוסי מיג -21 מעליהם את הספינה אחת מספינות החילוץ נדלקה. מהספינה התקועה עצמה נפגעו שני אנשים ורוב הצוות קפץ למים. אחד הלוחמים (גבו שהיה אתי בקורס ועזב) ניגש למקלע 0.5 ובקור רוח ירה לעבר המטוסים, פגע באחד מהם והפיל אותו למים השלושה האחרים נמלטו ושלושה מטוסי מיראז' של חיל האוויר שהוזנקו הפילו אחד ממטוסי האבטחה. המוצבים הסורים המשיכו להפגיז אותנו ואז חיל האוויר הפציץ אותם

תמונה 3
ונהיה שקט. ניסיונות החילוץ נמשכו ונתקלו בקשיים רבים ואז היינו צריכים לעלות בלילות לשמור על הספינה שהסורים לא יעלו עליה ואז שהיו הסורים שמים לב לפעילות הם הדליקו פרוגקטורים והיו פותחים עלינו באש. המצב הדרדר כמעט לפתיחה במלחמה, אבל אז בתיווך האום הושג הסדר עם הסורים וב-25 לאוגוסט הצליחו לחלץ אותה. בסיום הקורס, באוקטובר 1966, שהשיא שלו היה מסדר כנפיים מרשים בו קבלנו את כנפי העטלף.

תמונה 4

(רק 9 סיימו את הקורס) שמסמלות את הפיכתנו ללוחמי השייטת, חילקו אותנו ליחידות הלחימה השונות בתוך השייטת. אני נבחרתי להדרכה שזה נחשב ביותר וגם אהבתי את זה.

במבט לאחור, הדברים שהיו קשים במיוחד הם מסע הקבלה בעוד שאנחנו טירונים חסרי כושר עם ציוד כבד שלא רגילים אליו ולא נוח ללכת איתו. דבר נוסף היה רחצות הבוקר, רחצות הבוקר היו כניסה לים מיד אחרי שקמים בבוקר השכם רק בבגד ים בלי חליפות ובלי שום דבר שיקל על הקור ורק אחר כך היה מתחיל יום האימונים. מסעות וריצות ארוכות במעלה בית אורן עד כלא דמון, או לאורך החוף על החול. תרגיל שבי קשה ביותר פיזית ופסיכולוגית. תרגילי סיכום שלעיתים נמשכו 72 שעות רצוף הכוללים צניחה חתירה שחייה צלילה וחזרה לבסיס עם כל הציוד (כשבעים ק"ג).

הדברים הטובים שזכורים לי הם בזמן הפנוי החוף המופלא עם המבצר (מבצר עתלית). החברות ההדוקה עם האנשים לאורך 4 שנים 24 שעות ביממה יחד בכל המצבים העזרה אחד לשני וההווי בחדר האוכל השק"ם. בחצי השנה האחרונה של השירות הייתי מצורף ביחד עם עוד חבר לסיירת מטכ"ל אחרי הכנה של חצי שנה למבצע שנמשך כ-30 לילות מעבר לגבול המצרי שהיה הצלחה גדולה השתחררתי בינואר.

צעדת 4 הימים, 1965, בכניסה לירושלים

תמונה 5

כאן החלו 25 שנות מילואים שהיו בעיקר אימונים וגם פעילות מבצעית בלבנון ירדן ומצרים במיוחד במלחמת ההתשה שנמשכה משנת 1969 ועד 1971. אלה היו תקופות מילואים מאוד ארוכות של שמונים-תשעים יום. בשנת 1973, מלחמת יום כיפור – היינו בגזרות השונות בסיני וחצי שנה מגוייסים. אחרי זה ימי המילואים שלנו הופנו בעיקר להדרכה ולמבדקי התאמה למתנדבים החדשים.

תמונה 6
שנת 1982, שוב מגוייסים ל-90 יום רצוף למלחמת שלום הגליל שבה היינו בים מול החוף הלבנוני בעצירת סירות ואניות כדי לבדוק אם אין בהם נשק או מחבלים. בשנת 1993, שוחררתי סופית מהמילואים אחרי ארבע שנים שהתנדבתי לשירות מעבר לשרות מילואים חובה.

מצגת הסיפור המלא של סבא אודי: "סיפורים בין הגלים"

 

 

הזוית האישית

תומר נכד: היה לי מאוד מעניין וכיף לעבוד ביחד ולשמוע ממך את הסיפורים יצרנו סיפור יפה עם מצגת וממש נהנתי מהעבודה אתך.

אודי סבא: היה מעניין לעבוד איתך ולראות אותך בזווית אחרת ממה שאני רגיל מהמפגשים המשפחתיים שבהם אנחנו מתראים יש צורך לשפר את שליטתך במחשב.

מילון

סוציומטרי
הפירוש: סוציומטריה או "הערכת עמיתים" היא שיטה כמותית למדידת יחסים חברתיים. במקור, הייתה הסוציומטריה כלי עזר למיפוי הרשת החברתית בקבוצות וכן לזיהוי גורמי המשיכה ו הדחייה אשר חשים חברי הקבוצה בינם לבין עצמם

ציטוטים

”החברות ההדוקה עם האנשים לאורך 4 שנים 24 שעות ביממה יחד בכל המצבים “

הקשר הרב דורי