מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפוריו של סבא ראובן

אני וסבא שלי בטקס בר המצווה שלי
בכיתה ט' עם חבריו לקראת משחק בייסבול
ילדותי במכסיקו סיטי

סבא ראובן נולד ב-30 באוגוסט 1939 במקסיקו סיטי, ברחוב אקדמיה 10 במרכז העיר, בן לאליאס אייזנמן ודבורה קנופר. הם היו שבעה אחים והוא הבן השישי. האחים הגדולים גרו בעליית הגג וסבא ראובן ושני אחיו הקטנים יותר, גרו עם ההורים בקומת הקרקע. הוא למד בבית ספר "הישראלי" במקסיקו עד כיתה ד' ואחרי כיתה ד', למד בבית הספר "נייה אידישה שולה" עד כיתה ט'. הוא למד בתיכון הארצי מספר 5. כשסיים את לימודיו הלך ללמוד באוניברסיטת "אונם" והתמחה ברפואת ילדים, הוא סיים את לימודיו בתור רופא ילדים בארצות הברית. תוך כדי הלימודים הוא התחתן עם גרטה שטרן (ב-11 לאפריל 1964). כיום הוא אבא לארבע בנות: אסטריד, קרן , אינגריד וויויאן (אימי). סבא ראובן היום בן שמונים וגר במקסיקו. הוא אוהב לנסוע באופנוע, להתאמן בחדר כושר, לעשות ספורט, לשמוע מוזיקה וליהנות מקפה טוב.

סיפורים מהחיים

– סבא ראובן היה ילד שמח ועליז, חברותי ושובב, הוא תמיד אהב לשחק בחוץ עם חברים. רוב הזמן שיחק ברחוב, עם כל הילדים של השכונה, הם אהבו לשחק בייסבול, כדורגל ,מחבואים, גולות, מסירות, תופסת, יויו, קלפים וכ'ו. חברו  הטוב היה "לזרו מרקושמר" שנפל במלחמת ששת הימים כטנקיסט.

– יום אחד, כהייתי בן שנתיים, עוזרת הבית יצאה ואני הלכתי אחריה עד שהייתי ממש רחוק מהבית, ההורים שלי חיפשו וחיפשו אותי, אבל מי שמצא אותי היה האיש שמחלק גלידות מהאוטו גלידה שהכיר אותי. ישבתי מבסוט עם הגלידה שלי באוטו גלידה. האיש הבין את המצב ולקח אותי הביתה, לא נתנו לי עונש אבל הורי דאגו לי מאוד.

– כשהייתי בן שבע האיש שמוכר ברד עבר ברחוב, לקחתי קצת קרח, זרקתי אותו לחבר שלי ואז האיש שמוכר ברד זרק אליי את המכוש שאיתו הוא מרסק את הקרח ופגע לי בטוסיק, באותו זמן אחי הגדול עבר שם והתלונן על כך במשטרה, הוא נכנס לכלא לכמה ימים אבל אני פחדתי לצאת מהבית, אבל בסוף יצאתי והמשכתי לשחק עם חבריי ברחוב.

– בגיל אחת עשרה אני ולזרו חברי הטוב מצאנו קופסא מוזרה של זיקוקים ונפצים למיניהם, והתחלתי לדפוק על הקופסא עם מקל. לזרו הזהיר אותי ואמר לי להפסיק אבל אני התעקשתי, אז המשכתי לדפוק והקופסא התפוצצה. אני נבהלתי ממש, והייתה לי כווייה רצינית על היד, באותו רגע לזרו הביא לי ביצה חיה ומרח אותה על ידי ובזכות הביצה לא נשארה לי צלקת.

– בגיל שלוש עשרה אבא שלי חלה, אני תמיד דאגתי שיהיה לו טוב ונוח במיטה שלו. הוא תמיד היה אומר, שכשאני  מסדר לו את המיטה ואת הכרית הוא ישן הכי טוב. בתקופה הזאת שהייתי יוצא ומשחק עם חברים ברחוב בשכונה, הייתי תמיד צריך לדאוג לו, בכל פעם הייתי חוזר ומחליף לו את מיכל החמצן. פעם אחת היה לו התקף והוא נפגע בלשונו, זה היה אירוע ממש חזק וקשה בשבילי. הוא היה כמעט שנה במיטה. כשהייתי בן 15 אבא שלי נפטר, זה קרה בזמן שסיימתי את חטיבת הביניים ולכן אף אחד לא יכל להגיע למסיבת הסיום שלי.

– בגיל תשע עשרה כשרציתי ללמוד רפואה, החלטנו אני ושני חברים ליסוע לבית חולים ולבקש להיכנס לחדר מתים בתור מבחן, אם אנחנו מספיק חזקים נפשית בשביל להיות רופאים. פתחו לנו את חדר המתים ובתוך חדר המתים אחד מחברי הקיא. אני והחבר השני היינו חזקים מספיק והחלטנו ללמוד רפואה ביחד.

 

הזוית האישית

דן: היה לי כיף ומעניין להקשיב לסיפורים של סבא שלי, היה קצת קשה למצוא זמן לעשות את זה, אבל למזלי הוא הגיע לבר מצווה שלי אז היה לו הזדמנות לספר לי את סיפוריו ולעזור לי בעבודה.

סבא ראובן: לשבת איתך ולספר לך את חיי גרם לי להרגיש מאושר. זה נתן לי את ההזדמנות לחלוק איתך את סיפוריי בתור ילד. ילדותי הייתה סמל של חופשיות בביתי וברחובות. לספר לך על ההרפתקאות והסיפורים שלי בתור ילד, הייתה הזדמנות מדהימה בשביל שתכיר אותי טוב יותר. היה לי חשוב לספר לך שכשהייתי בגיל 15 איבדתי את אבי ותקופה זאת הייתה קשה אבל בזכות אמא שלי ואחי הגדול דוד המשכתי הלאה. אחרי המפגש שלנו אני נשאר מלא ומאושר.

מילון

חדר המתים
חדר מתים (בבית חולים או בית קברות) הוא חדר אחסון גופות המחכות לזיהוי, נתיחה שלאחר המוות, קבורה או שריפה. בחדר מתים מודרני, מאוחסנות הגופות בקירור.(ויקיפדיה)

מכוש
מכוש הוא כלי עבודה עם ראש קשיח המחובר בניצב לידית. המכוש משמש לשבירת משטחים סלעיים או משטחים קשים אחרים כמו בטון או אדמה קשה.(ויקיפדיה)

ציטוטים

”בגיל תשע עשרה כשרציתי ללמוד רפואה, החלטנו אני ושני חברים ליסוע לבית חולים ולבקש להיכנס לחדר מתים בתור מבחן, אם אנחנו מספיק חזקים נפשית בשביל להיות רופאים.“

הקשר הרב דורי