מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפוריה של מלכה חפר

מלכה דודתה ואחותה
מלכה עם חבריה בקיבוץ לאחר עלייתה לארץ
סיפור עלייתה וקליטתה של מלכה חפר

מלכה (ריגינה) חפר (גבאי) נולדה באיזמיר שבטורקיה בשנת 1936. היא החליפה את השם מריגינה למלכה. ריגינה זה מלכה בספרדית. מלכה מתגוררת כיום בנתניה, היא גרושה עם ארבעה ילדים, שבעה נכדים ונינה אחת.

ילדות

מלכה היא הבת הבכורה במשפחה בת שלוש בנות. אימא סלמה מספרד, אבא אליעזר מאיטליה, אחותה האמצעית פרלה (שהחליפה את שמה לפנינה), אחותה הקטנה ג"וליה (שהחליפה את שמה למרגלית).  כל המשפחה גרה בשיתוף עם משפחה נוספת (שלא הכירו) בדירה בת ארבעה חדרים בשכונה עם הרבה יהודים. הדירה היתה מחולקת חצי חצי לשתי המשפחות. בדירה לא היתה מקלחת, הם הלכו להתרחץ בחאמם מדי פעם.

בילדותה שיחקה עם ילדי השכנים בשכונה, שהייתה על הר באיזמיר. כל הילדים בשכונה שיחקו על ההר בין העצים והבנינים. מלכה למדה בבית הספר האיטלקי, כיוון שאביה היה איטלקי. בזכות כך רכשה ידע רב יותר מאשר בבתי ספר אחרים, ולמדה את השפות איטלקית, טורקית וצרפתית  אשר אותה למדה בשיעורים פרטיים. בבית דיברו טורקית ולאדינו. בבית הספר האיטלקי אהבה ללמוד דרמה. כמו כן, למדה מוזיקה בבית הספר. בניגוד לבתי ספר אחרים, הם היו יוצאים לטיולים ביערות. זה היה בית ספר של מנזר, המורות היו נזירות. התלבושת האחידה היתה שמלה שחורה עם צווארון לבן. בבית הספר היו יהודים בודדים, רוב הילדים היו טורקים והם קיבלו התייחסות רבה יותר. אמה, סלמה, הייתה עקרת בית למרות שהיתה תופרת במקצועה. אביה, אליעזר, היה סוחר, בעיקר של זהב וכסף מבעלי החנויות לאיסטנבול. בבית אמא בישלה אוכל ספרדי וטורקי. פעם אחת כשהייתה בת עשר, חזרה מהמכולת וחייל טורקי נגש אליה ושאל אותה אם היא יהודיה. מלכה ענתה שלא. כיוון שלא ידעה מה היה קורה לה אם היתה מגלה את האמת.

עלייה לארץ והתאקלמות בישראל

מלכה עלתה בגיל 13 לארץ עם אחותה פנינה בת ה-8. הגיעו אליהם שליחים הביתה מישראל ודיברו בשבחה של הארץ, ושמקימים מדינה יהודית בישראל. הן הגיעו למעברה בפרדס חנה. קיבלו אותן מאוד יפה ומלכה הלכה למשרד לבקש ללכת ללמוד. בזכות השפה שהייתה לה היא יכלה לדבר איתם בצרפתית וסידרו להן מקומות ללמוד בהם, אבל הפרידו ביניהן. את פנינה שלחו לאונים שבכפר סבא ומלכה הגיעה לבן שמן. ההורים ומרגלית אחותה הקטנה עלו לארץ מאוחר יותר. בגיל 15 הייתה בתנועת נוער גדנ"ע והייתה מדריכה שם בשפיה (ליד זכרון יעקב), ובצבא הייתה פקידה בפיקוד הנח"ל ביפו.

הפקיד ששמר על האחיות יחד

ביום בו האחיות היו צריכות לנסוע כל אחת למקום שלה על פי הצבתן, פקיד אחד נתן לה ולאחותה שוקולד ובתוך השוקולד של מלכה הייתה את הכתובת של פנינה, בתוך השוקולד של פנינה הפקיד רשם את הכתובת של מלכה, כדי שלא ייפרדו ושיוכלו להיפגש מתישהו. מלכה שלחה לפנינה מכתב בו עדכנה שהיא נמצאת בבן שמן. פנינה, אחותה הקטנה, סיפרה זאת למדריכה שלה, שדאגה להפגיש בין האחיות. פנינה שהתה אצל מלכה בכפר הנוער בן שמן כשלושה שבועות, עד אשר מצאו לפנינה משפחה מאמצת בקיבוץ חניתה. מלכה עברה לשפיה.

במהלך נישואיה של מלכה, קיבל בעלה עבודה בגרמניה כסטודנט ישראלי. מלכה ובעלה נשארו שם כשנתיים, במהלכן למדה מלכה גם את השפה הגרמנית. מלכה התגרשה לפני 30 שנה וגרה בכפר ידידיה, מושב ליד נתניה, היא  עבדה עם ילדים בחינוך מיוחד, מלאכה ואמנות. בעלה לשעבר והיא אהבו לרקוד ריקודי עם יחד. כיום מלכה בת 83, מתגוררת בנתניה, אוהבת מוזיקה קלאסית, לאפות חלות, לרקוד ריקודי עם, לרקום ומבקרת את ארבעת ילדיה, שבעת נכדיה ונינתה.

הזוית האישית

הדר: המפגשים עם מלכה גרמו לי לשמוע את סיפור עלייתה לארץ, למדתי ממנה את קשיי הקליטה והתאקלמות.ֿ

מלכה: שמחתי לספר את סיפורי להדר. ריגש אותי שהדר מתעניינת, מקשיבה ושואלת. בעקבות הסיפור נוצרה ביננו חברות.

מילון

חמאם
בית מרחץ טורקי, הוא בית מרחץ לח המקובל ברחבי המזרח התיכון וצפון אפריקה

איזמיר
איזמיר היא עיר הנמל הראשית של טורקיה בחלקה האסיתי. לאיזמיר מעמד של עיר מטרופוליטנית. העיר שוכנת לחוף מפרץ איזמיר, שהוא שלוחה של הים האגאי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בבית הספר האיטלקי אהבה ללמוד דרמה. כמו כן למדה מוזיקה בבית הספר“

הקשר הרב דורי