מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של תותחן – תותח 37 מ"מ

סבא הרווי והנכד נועם
התותח
תרומתו של סבא לשיפור התותח

שמי הרווי בק ועליתי ארצה מאנגליה בגיל 27 יחד עם אשתי.
 
בשנת 1972, הייתי צריך להתמקם במדינה ולכן דחיתי את ההתגייסות לשלוש שנים ואז בשנת 1975 התקבלתי לצבא לחיל האוויר. הורי נולדו באנגליה וחיו שם כל חייהם. אבא התחיל לעבוד בגיל 16 כנער שליח בחברה בינלאומית לביגוד ואחרי שנים הפך להיות הקניין הראשי של החברה. אימא הייתה עקרת בית. בגלל סיבות בריאותיות הם לא עלו לארץ.
 
כשאשתי ואני באנו בפעם הראשונה לישראל להתנדב בקיבוץ, לא הספקתי להיפרד מהורי אישית ולצערי נפרדתי מהם בשיחת טלפון משדה התעופה.
 
הגיוס לצה"ל 
הייתי בטירונות במקום הנקרא "בית אל". הטירונות נמשכה כחודשיים. באותו הזמן בצבא הם שמעו שהייתי מנהל בבית חרושת לבניית קרטונים באנגליה והחליטו שיש לי את הכישורים לנהל. בצבא נתנו לי להיות מפקד צוות של שישה אנשים שתפעל תותח 37 מ"מ ששייך לחיל נ"מ (נגד מטוסים).
 
עיקר הכשרתנו עסקה בלמידת הפרטים הטכניים של מטוסי האויב ואף של המטוסים שלנו בזמן טיסה. בנוסף למדנו לירות על מטרה אשר נגררה ע"י אחד המטוסים שלנו באמצעות כבל ארוך. היינו צריכים לכוון לכיוון הדגל שנמצא בסוף הכבל. הצוות שלנו היה הכי טוב מכל הצוותים בפגיעות למטרה. אחד התפקידים שלי בתור מפקד צוות היה לתת פקודה של העברת ידית לשחרור התותח מהגורר בשטח פתוח. אחרי שבדקתי שכל הצוות היה מוכן לפקודה זאת נתתי את הפקודה. שניים מאנשי הצוות, עמדו לפני בכדי לקבל את המוט שהחזקתי בידי. (המוט הזה גורר את התותח ממקום למקום) אבל…. כמעט קרה אסון.
 
אי יציבות התותח בשטח. השטח שבו היינו לא היה ישר והיה צורך לפלס את התותח. שני אנשי הצוות עמדו מוכנים לפני בכדי לקבל את המוט הכבד. והיה צורך שהשניים ישימו אותו בזהירות על הרצפה. להפתעתנו המוט הכבד עף לכיוון הרצפה יחד איתי. בדיוק במקום שהפנים שלי פגעו באדמה, בנס היה חלל בגודל פני. נוצר ענן אבק וצעקתי לצוות "האם כולם בסדר?" הם ענו שכן ושאלו אותי "אבל מה אתך"? עניתי "תודה לאל". חשתי הקלה בליבי שכולם היו בסדר ואף אחד לא נפגע.
 
שינוי בהוראות הדרכת תותח 37 מ"מ כרגיל, אחרי התרגיל בשטח היה מפגש עם כל מפקדי התרגיל . בהזדמנות זו סיפרתי למפקדים על מה שקרה בתרגיל אצלנו ועמדתי על צורך לשנות  את ההוראות שבתוך ספר ההדרכה, בכדי שלא תקרה אותה טעות לחיילים הבאים. השינוי היה שהתותח חייב להיות על שטח ישר בזמן הפילוס. לשמחתי קיבלתי את הבטחתם לטפל בשינוי המבוקש מיד לאחר המפגש.
 
כיום אני בן 73. הרבה שנים השתמשו בתותח הזה. כיום תותח זה השתנה. שמו מעליו שני תותחים נוספים של 20 מ"מ, שיורים ברצף הרבה יותר יריות אבל עם כדורים קטנים יותר.
 
משוב על תכנית הקשר הרב דורי

משוב של נעם:
"אני נהניתי מאוד לעבוד עם סבי, היה לי כיף לעבוד אתו בפרויקט וצר לי שהכיף הזה נגמר כל כך מהר. אולי, נמשיך לעבוד יחד בעוד פרויקטים שבית הספר יציע".
 
משוב של סבא הרווי:

 harveyi am so happy that i had this opportunity to work alongside noam on this project. it has brought us together even more than our previous contact. i hope to enjoy many more projects or opportunities to work with noam in the future, and i will make the time to do it.

 
תכנית הקשר הרב דורי תשע"ו, 2015
מורה מובילה לביאה צינגוט
מדריכה יישובית איילת שחק

מילון

נ"מ
נ"מ הם ראשי התיבות של המונח "נגד מטוסים" הבא לציין את היחידות ואת אמצעי הלחימה שמטרתם היא הגנה אווירית ויירוט כלי טיס של האויב, לרבות מסוקים, מטוסי קרב ו-מטוסים ללא טייס.

ציטוטים

” היה לי כיף לעבוד עם סבא וצר לי שהכיף הזה נגמר כל כך מהר “

הקשר הרב דורי