מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ספר התורה מהמחתרת ברוסיה לישראל

סבתא לודמילה ונכדתה מריאשה מתעדות
סבא נושא את ספר התורה
עם רדת הלילה החל הגבאי להתרוצץ בין בתי היהודים בעיר וביקש שכל מי שיכול שיבוא לבית הכנסת עכשיו, ויוציא את ספרי התורה,

הנכדה מריאשה סימקין מספרת את סיפורה של סבתא לודמילה.

סבתא לודמילה ברודקין (לבית גרשטיין) נולדה בעיירה סברדלובסק שברוסיה בשנת 1947.

סבתא בחרה לספר את סיפורו של ספר התורה המיוחד, שהוסתר מעייני הבולשת ברוסיה וב"ה זכה להגיע לארץ ישראל.

בשנת 1897 נבנה בעיר סרטוב בית כנסת בו התפללו יהודי העיר. אולם כעבור 8 שנים בלבד, התחולל פוגרום ביהודים, ובמהלך הפרעות הגויים שרפו את בית הכנסת. לאחר כשנתיים, בשנת 1907 הקימו יהודי העיר בית כנסת חדש, שנבנה באותו הרחוב, בסמוך לבית הכנסת שנשרף ונחרב. בבית כנסת זה הוכנסו כמה עשרות ספרי תורה, ויהודי העיר התפללו בו שוב.

אולם עם עלייתה של המפלגה הקומוניסטית לשלטון, הם ניהלו מלחמת חורמה בדת בכלל וביהדות בפרט. במסגרת מלחמה זו הם ניסו למחוק כל זכר וסימן למנהגים היהודים ולמסורת היהודית.

באחד הימים של שנת 1939, נודע לגבאי בית הכנסת, קרפיבניק, שלמחרת בבוקר השלטונות מתכוננים לסגור את בית הכנסת על מנעול ובריח. עם רדת הלילה החל הגבאי להתרוצץ בין בתי היהודים בעיר וביקש שכל מי שיכול שיבוא לבית הכנסת עכשיו, ויוציא את ספרי התורה, כדי שלא יפלו לידי הקומוניסטים ויתבזו על ידם.

סבא של סבא שלי ר' יהודה ליב ור' דוד יצאו בלילה להציל את אחד מספרי התורה, הם לקחו אותו לביתו של ר' יהודה ליב, וקיימו בביתו מניין מחתרתי, בשנים שבין 1939- 1946 שכן, בשנת  1946 הקימו בית כנסת חדש וספר התורה הועבר למבנה זה. בית הכנסת אכן, נסגר על ידי הקומוניסטים והפך למכון ללימודי בנין, ומאוחר יותר למועדון ספורט.

לפני כ – 10 שנים הבניין נרכש ושופץ על ידי שליח חב"ד בעיר, הרב יעקוב קוביטשעק. ולפני כשנה חגגו שם ברוב פאר והדר את "חנוכת הבית" למבנה חדש נוסף בקרבתו של בית הכנסת.

ספר התורה שסבא רבא שלי הציל, הוצא מרוסיה במאמצים מרובים בשנת 1978 דרך לנינגרד והגיע לישראל.

ספר התורה היה אצל סבא רבא שלי בכרמיאל ובשנת 1989 ספר התורה הגיע לבית סבי וסבתי לודמילה, שם מוציאים אותו בשבת ובחג  וקוראים ממנו.

תמונה 1
ספר התורה שניצל

 

הזוית האישית

מריאשה הנכדה: הסיפור על ספר התורה שהציל סבא רבא שלי נגע מאוד לליבי, כששמעתי את סבתא, שספרה ביראת כבוד, הרגשתי דרכה כמה היא מייקרת את ספר התורה והבנתי עד כמה העם היהודי שאב כוח מספר קדוש זה. אני גאה שאני חלק משלשלת המשפחה וחלק מהעם היהודי!

מילון

קומוניזם
קומוניזם זו צורת ממשל (ולא "סתם" מדיניות) מסוג צורות הממשל הדיקטטוריות (שבה אדם או קבוצה קטנה של אנשים שולטת על המדינה). על הנייר הקומוניזם דוגל בהלאמת כלל הרכוש (כלומר הפיכת כל הרכוש לרכוש המדינה) וחלוקת רכוש זה באופן שווה לכלל האזרחים במדינה, אולם בכל הניסיונות המתועדים ליצירת משטר קומוניסטי הממשלה רק לקחה את כל הרכוש מהאנשים אבל לא חילקה אותו באופן שווה אלא השאירה את רוב הרכוש בידי אלה שקרובים לצלחת, וכך רוב העם חיים בחוסר כל. בנוסף על הנייר הקומוניזם אינו מחייב פעולות דיכוי אכזריות אולם גם כאן כל הניסיונות של האנושות ליצירת קומוניזם הובילו עד מהרה ליצירת משטרה חשאית, פעולות דיכוי אלימות כנגד אזרחים ובכלל אווירת פחד ואימה מתמידים

חנוכת הבית
חנוכת בית חדש היא מאורע משמח, ובארץ ישראל היא מצווה מיוחדת, בשל ישוב הארץ הכרוך בשמחה זו. אין נוהל קבוע לברכת הבית ולטקס חנוכת הבית, אבל יש כמה עקרונות שיש לשלב אותם בכל טקס כזה: א. קביעת מזוזה, אם עדיין לא עשו זאת. ב. ברכת "שהחיינו" על השמחה בגלל הבית החדש. ג. נאה לשלב בטקס סעודת מצווה המלווה בלימוד תורה.

ציטוטים

”ספר התורה מסמל בעיני את השורשים של העם היהודי ואני שמחה להיות חוליה בשרשרת.“

הקשר הרב דורי