מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של סבי ואבי

מאיה וסבתא עליזה בתכנית הקשר הרב דורי
סבתא עליזה בצעירותה
על נמל תל אביב

סבי וסבתי שמעו שהגרמנים עומדים לכבוש את יוון אז הם עזבו את רכושם הרב ועלו לארץ ישראל  בארץ. בארץ היה קשה מאוד ולא היו הרבה אפשרויות של פרנסה.

לאחר שנה סבי היה חולה ונפטר. סבתי טיפלה בשבעת ילדיה ולא יכלה לצאת לעבוד. הילדים היו צריכים לצאת לעבודה בגיל מוקדם במקום ללמוד. אחיה של אמי התנדב לצבא הבריטי ועד היום לא יודעים עליו דבר.

סיפור ילדותי

נולדתי בתל אביב בשנת-1951. כשהייתי ילדה קטנה, אהבתי לשחק עם חבריי במשחקים רבים כי לא היה את המחשבים, טלוויזיות, טלפונים. אז אנחנו היינו משחקים קלאס, מחבואים, קפיצות בחבל, קראנו הרבה ספרים. בערב היינו יושבים סביב הרדיו והיינו שומעים סיפורים שממש כמו הצגה בקריאה. היינו מטילים בירקון, שטים בסירות, ועושים פיקניקים. מכיוון שגרנו מול הים היינו בקיץ הולכים לשחות רוב הזמן.

בראש השנה כשאני משפחתי המורחבת היינו יוצאים מבית הכנסת היינו נפגשים אצל סבתי וסבי לאכל שנה טובה ולאכול מהמטעמים שסבתי הכינה. בצאת כיפור היינו מתאספים אצל סבי וסבתי והיינו מתחילים בבניית הסוכה. ובערב סוכות היינו כולנו יושבים יחד בסוכה אוכלים, מברכים, שרים ונהנים.

גם בפסח היו הכנות רבות היו מפנים חדר שלם בשביל שכל משפחתי ואני נאכל לשבת לליל הסדר ביחד. את אגדת ליל הסדר היינו קוראים בשני שפות בעברית ובלדינו בתור ילדים היינו מחכים שהאגדה תיגמר כדי שנוכל לפצח אגוזים ולמצוא את האפיקומן וגם כמובן לשחק.

סיפורו של סבי ואבי

בשנת 1931 לפני קום המדינה, לארצנו קראו פלסטינה. החליטו סבי וסבתי ושבעה ילדיהם לעלות  לארץ. בקרבת ביתם היו שתי ילדים עזובים, וסבי וסבתי החליטו לקחת אותם איתם בתור ילדיהם. כאשר הם הגיעו לארץ המצב היה קשה, לא הייתה עבודה ונאלצו למצוא להם מקורות פרנסה שונים. באותה התקופה היה אי-חוק חינוך חובה, שזה אומר שלא כל ילדי המשפחה יוכלו ללמוד וחלקם נאלצו לצאת לעבודה בגיל מוקדם. באותה התקופה נבנה נמל תל אביב, ורוב עולי יוון מהעיר סלוניקי [עיר ביוון] הלכו לעזור ולעבוד בנמל כדי לתרום את הידע שלהם. בזמן שהם עבדו בנמל, הם החליטו להקים ליד הנמל, בית כנסת כדי שיוכלו להתפלל. בית הכנסת נקרא בית הכנסת הסולוניקאי, שהיום רוב צאצאי סלוניקי, נלחמים על גזרת הריסת בית הכנסת, ורוצים להכריז עליו כאתר היסטורי. כשאבי הגיע לגיל שש עשרה הוא התגייס לאצל, להילחם נגד הבריטים כדי לגרש אותם מן הארץ ולהקים מדינה עצמאית.

סיפורו של בית הכנסת "רבי מאיר בעל הנס" מייסדם של פועלי נמל תל אביב הסלוניקאי

עם גירוש היהודים מספרד חלקם הגיעו ליוון והתיישבו בעיר החוף סלוניקי. במשך הדורות הקהילה גדלה והתרחבה וחלק נכבד ממנה פנה לעבודות הים. יהודי סלוניקי לא גילו נטייה להפליג למרחקים ולכן היו דייגים ומפעילי סירות מנוע וסבלי נמל. העולים הראשונים מסלוניקי הגיעו לארץ בשנת 1931 התיישבו בתל אביב ובחיפה. בגלל התנאים המיוחדים ששררו אז בארץ והעבודה בנמל חיפה ויפו נעשתה על ידי פועלים ערבים מקומיים הסתפקו בשכר זעום ביותר ובגלל יחס שלטונות המנדט העוין נבצר מהעולים להשתלב בעבודת הנמל וחלקם פנו אל הדייג ב-1936 פרצו מהומות דמים בישראל והוכרזה שביתה בכל הארץ אשר הקיפה את נמל חיפה ויפו. למנהיגי הישוב הוברר שבלי נמל בו יהיה אפשר לפרוק ולטעון סחורות עבור הישוב, לא תהיה אפשרות לעמוד במצור עליו הכריזו הערבים. לפיכך המוסדות היהודים התארגנו ופנו אל ממשלת המנדט ואל משרד המושבות הבריטי ודרשו בכל תוקף אישור לבניית מזח בחוף תל אביב. האישור התקבל  וביום ה-19 במאי 1936 אגנה האנייה הראשונה בחוף תל-אביב. כדי להפעיל את פריקת מטען האוניה בצורה מקצועית ומסודרת גייסו קבוצת פועלים סלוניקאי מיד עם בו העובדים יוצאי סלוניקי מהעבודה בנמל קבעו את מקום מגוריהם בקרבת מקום והחליטו לבנות בית כנסת כדי שיהיה להם מקום משלהם לתפילה עבודת פועלי הנמל נעשתה בים הפתוח אשר אינו מוגן כמו בנמל חיפה הייתה סכנה מתמדת ומתוך אמונה שהם זקוקים לניסים ומגן בעבודתם החליטו לקרוא לבית הכנסת על שם רבי מאיר בעל הנס שיגן עליהם ומכאן השם.

בית הכנסת נבנה על ידי העובדים הסלוניקאים כשהצטרפו אליהם עובדים ספרדים אחרים בכך נוצרה לה קהילה יהודית חמה שומרת מצוות בית הכנסת מילא תפקיד חשוב בקהילה חדשה זו. כהוכחה לחשיבות בית הכנסת בחיי קהילה בניהם נכדיהם והנינים של המייסדים והמתפללים הראשונים ששומרים אמונים למסורת שנקבעה על ידי הוריהם וממשיכים לא רק להתפלל בו אלא גם מקיימים בו את כל שמחות של חגיגות הבר מצווה, בריתות העלייה לתורה של חתנים בבית הכנסת למרות שבקרבת מקום נבנה בית כנסת מפואר.

הזוית האישית

סבתא למאיה: מאוד נהניתי להיות איתך ולספר לך על משפחתי. מאיה לסבתא: היה לי כיף לשמוע סיפורים ומאוד נהניתי איתך.

מילון

הצגה בקריאה
לשבת סביב הרדיו לא רואים את ההצגה אבל כן שומעים אותה.

ציטוטים

”בערב היינו יושבים סביב הרדיו והיינו שומעים סיפורים שממש כמו הצגה בקריאה“

הקשר הרב דורי