מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החנוכייה של סבא שלמה

סבא שלמה בנערותו.
סבא שלמה ממושב אמציה
החנוכייה מדמשק

לסבי קוראים שלמה – על שם שלמה המלך, שם משפחתו הוא כהן, וזהו שם משפחה המקורי. כהן בא ממשפחת הכהונה.

סבי נולד בתל אביב בתאריך 22.04.1946, אנו מציינים את יום הולדתו במפגש משפחתי שמח. סבי הוא בן הזקונים במשפחה, האחרון מבין האחים ולמרות היותו כזה, סבי לא קיבל יחס מועדף במשפחה. יש לסבי חמישה אחים ושתי אחיות, סדר האחיות והאחים: יעקב, יפה (בלה), מרדכי, לאה, משה, יוסף וסבי שלמה.

סבי גר בכפר גנים ב' פתח תקווה, סבי ומשפחתו גרו בבית פרטי עם שטח אדמה. היה להם בית עם שלושה חדרים וגם גינה עם הרבה עצי פרי, גן ירק ופרחי נוי. בכפר היה בית כנסת ומרפאה. סבי ומשפחתו דיברו בשפה עברית ומעט ערבית. התבשילים שסבי אהב הם: חמין עם חצילים, תפוחי אדמה שאימא של סבא הייתה מכינה וסלטים.

החנוכייה של סבא

לסבי יש חפץ מיוחד היקר ללבו חנוכייה. חנוכייה זו נוצרה על ידי סבא של סבא שלי מצד אמו. זו חנוכייה של סבי מדמשק שבסוריה וניתנה כמתנה להורים של סבי ביום הנישואים. סבי שלמה קיבל אותה לאחר פטירתו של אביו. החנוכייה עדין שמורה אצל סבא שלי והוא עושה בה שימוש כל שנה.

בימי החופש הגדול היה נוסע סבי לירושלים לביקור אצל אחותו בלה ולטייל בחיק הטבע ובפרדסים שבאזור הכפר. בילדותו, היו שירים שסבי אהב במיוחד: "מעל פסגת הר צופים" והשיר "פה בארץ חמדת אבות" שלימד אותם עמנואל זמיר. השירים בשפה עברית. באותם ימים נהגו לשמוע אותם ברדיו ולשיר. מדי פעם סבי נוהג לשיר את שירים אלו לעצמו, והוא זוכר את רוב המילים. בילדותו סבי שיחק כדורגל, מחניים, הקפות, סימני דרך, סוס ארוך, שלוש מקלות, עם ילדי הכפר והם שיחקו בשטחים ציבוריים.

את הבר מצווה חגג סבי בבית כנסת, הנחת תפילין ללא אירועים מיוחדים. בגיל ההתבגרות סבי זוכר עזרה מרובה בבית להוריו במיוחד לאמו ולמשפחה. סבי למד בבית ספר ממלכתי בכפר גנים, לימודים רגילים, עבודה בחקלאות, בית המלכה בנגרות. ובתיכון, בית ספר מקצועי מקס פין בתל אביב. הוא למד 10 שנות לימוד. הם למדו אז את המקצועות: מכונאות מכניקה. סבי עבד בתעשיית מרצפות ומדרגות לאחר מכן עבד בישוב ספר שנקרא אמציה וגם עבד בחקלאות, באותם זמנים סבי עבד בארץ, הייתה לו משיכה לעבוד בחקלאות ולגור ביישוב חקלאי. סבי עבד כ- 5 שנים והיה לו סיפור גדול בעבודתו, וכשעבר לעיר החליף מקצוע.

סבי שירת בצבא בנח"ל מוצנח, הוא השתתף בכל מיני מבצעים במלחמת ששת הימים, מלחמת יום כיפור, מלחמת לבנון, שלג ובמלחמת לבנון השנייה. כשהוא היה ילד הייתה אוירה מתוחה בזמן מלחמה, הוא הלך למלחמה ברצון כדי לשמור על המדינה. סבי הכיר את בת זוגו כשהיא הגיעה למשק אמציה. הם התחתנו בשנת 1968. טקס החתונה התקיים במושב אמציה, הייתה מסיבה צנועה. החופה התנהלה בחצר במשק עם 4 רובים, יש תמונות מהחתונה, כיום יש לסבי שתי בנים ובת, יש לו שישה נכדים מתוכם 3 בנים ו3 בנות, עדיין אין לו נינים. הילדים של סבי מתגוררים בקיבוץ קדרים, גבעת שמואל וגדרה. אנחנו נפגשים בתדירות גדולה.

בחגי ישראל אנו חוגגים בחוג המשפחה המורחב. החג האהוב על סבי הוא חג פסח, חג האביב בגלל שבחג זה סבי נולד. החפצים שעוברים מדור לדור הם החנוכייה שהוא קיבל מאביו ומצד בת זוגו יש כוסיות יין. היות וסבי חובב טיולים בארץ אז הוא עשה את כל שביל ישראל מדן עד אילת. הוא גאה על תקומת מדינת ישראל (להיות יהודי בארץ ישראל) וגאה במשפחתו. אכן סבי יצא לגמלאות בכבוד רב, התחביבים שלו כיום הם להינות מהחיים ומטיולים.

הזוית האישית

סבא שלמה כהן משתתף בתכנית הקשר הרב דורי עם אלה נכדתו ומספר לה את סיפורו.

מילון

ארץ חמדת אבות
מילות השיר מבטאות את הרעיון הציוני, ובכלל זה את השאיפות והתקוות של היישוב העברי בארץ ושל העולים החדשים

אמציה
אֲמַצְיָה הוא מושב ישראלי חילוני הממוקם בחבל לכיש במועצה אזורית לכיש. היישוב משתייך לתנועת משקי חרות בית"ר. היישוב הוקם בשנת 1955 על אדמות הכפר הערבי אל-דווימה, שנכבש במלחמת העצמאות על ידי גדוד 89 של חטיבה 8, והוא נקרא על שם אמציה בן יואש שהיה מלך יהודה ושלפי המקרא נהרג באזור חבל לכיש. בעבר היה היישוב מושב שיתופי אך עם הזמן הוא עבר הפרטה ואיבד מאופיו הסוציאליסטי. סמוך ליישוב נמצא אתר מערות חזן, מערכת מסתור מסועפת מתקופת מרד בר כוכבא. ב-2006 הוקמו בשטח המושב קרווילות למפוני היישוב קטיף ששכן בגוש קטיף. ויקיפדיה

ציטוטים

”לסבי זיכרון מיוחד על חנוכייה....“

הקשר הרב דורי