מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של סבא משה קול

סבא משה קול ז"ל
נויה דקל ודקלה קול
טביעת האנייה של סבא משה קול ז"ל

קוראים לי נויה דקל, אמי דקלה דקל נולדה בשנת 1980 בקריית מוצקין, ישראל. נספר היום את סיפור מותו הטרגי של סבי, אביה של אמי, משה קול ז"ל.

סבא משה קול נולד בתאריך 28/12/1943 בגרמניה בעיר קלן. העיר קלן היא העיר הרביעית בגודלה בגרמניה. סבא משה קול נולד בתקופה של מלחמת העולם השנייה. מלחמה זאת היא המלחמה הגדולה ביותר שידעה האנושות ואולי הקשה ביותר בעולם.

סבא משה עלה לארץ ישראל כשהוא היה רק בן 8 חודשים, משפחתו התמקמו בפרדס חנה כרכור. סבא גדל בגן השומרון אשר הוא מושב השוכן על הכביש לעפולה בין מחלף עירון לצומת כרכור. סבי היה בן לאבא חקלאי ולאימא עקרת בית. היה לו אח הגדול ממנו ב 10 שנים אשר עלה לארץ לאחר כמה שנים.

סבא משה קול ז"ל

תמונה 1

סבא למד במכמורת והאהבה שלו לים הייתה מגיל צעיר, הוא היה ימאי כ-30 שנה בחברת "צים". חברת צים היא חברת השיט הארץ-ישראלית בע"מ אשר הוקמה ב-7 ביוני 1945 על ידי הסוכנות היהודית. היום החברה נמנית עם עשרים החברות הגדולות בעולם שעוסקות בהובלת מכולות דרך הים (ויקיפדיה).

לצערי לא הכרתי את סבא משה קול אבל אמי מספרתי לי המון עליו. היא מספרת לי כמה הוא היה חכם, כמה דאג לילדים שלו. היא תמיד מספרת לי שהייתה לה ילדות מאוד עשירה לא היה חסר לה כלום כי אביה היה מביא לה מלא דברים מחו"ל.

סבא נפטר ב-22 ביוני 1995 לאחר התנגשות בן שתי אניות בים סין. בעקבות ההתנגשות טבעה האנייה מינרל דמפייר במהירות על כל צוותה. האנייה הייתה בפיקודו של רב חובל ישראלי, פיליפ עירון, ושירתו בה עוד שמונה ישראלים ועשרים ואחד אנשי צוות פיליפינים. סבא משה קול היה רב המלחים בהפלגה טרגית זו.

סבא נפטר בתאריך 22/06/1995. כמה חבל שלא הכרתי אותו.

הזוית האישית

אימא דקלה השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם בתה נויה וסיפרה את סיפור חייו של אביה, משה קול ז"ל.

מילון

רב חובל
תוארו של מי שמפקד על כלי השיט אזרחי ואף דרגה בצי הסוחר. רב-החובל הוא הסמכות העליונה והבלעדית בנוגע להפעלת כלי השיט בים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא משה עלה לארץ ישראל שהוא היה רק בן 8 חודשים“

הקשר הרב דורי