מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של סבא יצחק אזולאי

תכנית הקשר הרב דורי בבית הספר מקיף ז' באר שבע
תכנית הקשר הרב דורי בבית הספר מקיף ז' באר שבע
מעשה בביצים ואופניים

שמי ליבי גוונס, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, ותעדתי את סיפורו של סבא שלי. לסבי קוראים יצחק אזולאי. הוא נולד בשנת 1934 במרקש שמרוקו וכשהיה בן 18 עלה לישראל.

החיים במרוקו במלאח

כשסבי חי במרוקו הוא התגורר עם משפחתו במלאח (הרובע היהודי) במרקש. המלאח היה מעין שכונה סגורה עם שער ורוב היהודים גרו שם. מעבר למשפחתו הגרעינית, גם משפחתו המורחבת של סבי התגוררה במלאח.

סבי היה הילד השמיני מבין תשעה אחים, כך שהפרש הגילאים בינו לבין אחיו הגדולים היה כמעט עשרים שנה. אחותו הבכורה חנה הייתה נשואה לאדם בשם משה אוחיון שהיה בעל בית אריזה לביצים.

כשסבי היה ילד הוא למד בבית ספר יהודי הנקרא "אליאנס" במרקש. בחופשות מבית הספר הוא נהג לעזור לגיסו משה אוחיון. פעם אחת, כאשר סבי יצחק היה בערך בן 13, גיסו ביקש ממנו לקחת חבילת ביצים גדולה ולהביא אותה למכולת כלשהי. מפני שהביצים שבירות, וזו הייתה חבילה מאוד גדולה וכבדה, גיסו הדגיש לו לקשור חזק את חבילת הביצים לאופניים (סבא שלי היה מעביר דברים באופניים).

כנראה שסבא שלי לא קשר את החבילה חזק מספיק, ובאמצע הנסיעה החבילה נפלה וכל הביצים נשברו. סבי נבהל ולא ידע מה לעשות, אז הוא פשוט השאיר את כל הביצים השבורות על הכביש וברח. היום הוא מספר את הסיפור בצחוק, אך אני בטוחה שאז הוא פחד.

הזוית האישית

ליבי גוונס, תיעדתי את סיפור זיכרון הילדות של סבי במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

מילון

.
.

ציטוטים

”היום הוא מספר את הסיפור בצחוק, אך אני בטוחה שאז הוא פחד.“

הקשר הרב דורי