מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של סבא דוד אלשיך

אביב וסבא דוד
סבא דוד תינוק עם הוריו
סיפורו של סבא שנולד בישראל עם קום המדינה

סבא שלי נולד בישראל בשנת 1948 שלושה חודשים וחצי לפני הקמת המדינה בבית חולים בעפולה לשני הוריו [סוזי ופסח אלשיך] שעלו מבולגריה והתיישבו בקיבוץ  "גניגר" בעמק יזרעאל.

עלייתם של הוריו של סבא לארץ ישראל

בשנת 1946 סבא וסבתא רבה שלי עלו לארץ עקב רדיפת היהודים באירופה. הם עלו באנייה לארץ ישראל.

סבא רבה שלי התנדב ל"ההגנה" [ארגון צבאי גדול ומרכזי באותה תקופה של לפני קום המדינה שנועד להגן על הישוב היהודי בישראל] לאחר פירוק "ההגנה" והקמת צה"ל סבא רבה שלי שירת בצה"ל.

ילדותו של סבא ברמלה 

בגיל שנתיים סבא שלי עבר אם משפחתו לרמלה בעקבות עלייתם לארץ של סבא וסבתא שלו, בבית של סבא שלי דיברו  עברית סבא שלי חי ברמלה עד גיל 15. רמלה הייתה עיר מעורבת לעולים מכל קצוות העולם. הבית של סבא שלי היה גדול עם חצר רחבה עם המון עצי פרי בבית גרו הוריו סבו סבתו דודו אחיו.

כשסבא שלי היה בן 8 פרצה מלחמת סיני {מבצע קדש} וסבא רבה שלי נלחם שם ונפצע. במלחמה הם כבשו את כל חצי האי סיני עד תעלת סואץ. לפני המלחמה היה מתח גדול בארץ. היו פדאיונים (מחבלים) שהיו חודרים לארץ מאזור הגדה ומעזה והיו פוגעים בנו. היה פחד גדול מאוד והרג של אזרחים.

במשך גיל שמונה עלו סבו וסבתו מצד אביו לארץ מכיוון שלא ידעו עברית סבי נאלץ ללמוד בולגרית. בחגים כל המשפחה נהגה לחגוג בפורום משפחתי רחב כולל דודים בני דודים בחגים סבתא רבה שלי אמא של סבא שלי נהגה לבשל תבשילים מסורתיים ואופייניים לעולים מבולגריה [ממולאים קציצות פרסה]. הוא למד ברמלה בבית ספר יסודי "אחווה". בכיתה ז'-ח' עזר להקים שבט צופים וסבא שלי היה בין המדריכים הראשונים לשבט קוראים "אחווה". אחרי סיום הלימודים בתיכון התגייס לצה"ל.

שירות צבאי

סבא שלי עשה טירונות בגולני. היא התחלקה לשני חלקים שנמשכו כשישה חודשים שלושה חודשים כל חלק. בסוף הטירונות עשה קורס מכ"ים שנמשך כארבעה חודשים. אחרי קורס המכ"ים עבר לגדוד 12 ברק בגולני. אחרי קורס מפקדי מרגמות חזר לגדוד לפלוגה מסייעת. במסגרת הפלוגה המסייעת נלחם במלחמת ששת הימים בכיבוש רמת הגולן. גדוד 12 נלחם בכיבוש תל פאחר בקרב קשה.

בהמשך נלחם גם במלחמת ההתשה, יום הכיפורים ומלחמת לבנון הראשונה סך הכול ארבע מלחמות.

תמונה 1
תמונה 2

נישואים

את סבתא שלי נורית סבא שלי פגש בתל השומר בבית החולים שבא לבקר חבר מהילדות בזמן הזה סבתא שלי למדה בבית ספר לאחיות. הם יצאו ביחד וביום אחרון של חג החנוכה של שנת 1970 התחתנו. בחתונה סבא מיכאל {אבא של סבתא נורית} שר שירים והיה שמח מאוד. במהלך החיים של סבא שלי הוא התעסק בתחום המזון עבד בעסק משפחתי בתחום הקפה,אחר כך בתחום טיהור מים ובהמשך בתחום המסעדנות.

תחביבים של סבא

סבא שלי מאוד אוהב להקשיב למוזיקה. רוב המוזיקה שהוא מקשיב לה זה שירים ישראלים. הוא אוהב לטוס ויש לו רישיון טייס. יש לו מטוס קל עם שני מושבים שהוא מטייל איתו בארץ. אני מאוד אוהב לטוס אם סבא שלי והוא גם נותן לי להטיס את המטוס. זה אומר שאני מזיז את הגויסטיק ומזיז את המטוס בהתאם לגויסטיק: ימינה, שמאלה, למטה ולמעלה

הזוית האישית

מילון

סיפולוקס
בקבוק מתכת להכנה ביתית של מי סודה ולהכנת משקאות מוגזים.

ציטוטים

”הקשר המשפחתי והאחדות המשפחתית הם החשובים. יש לשמור עליהם ולהעביר את המורשת המשפחתית.“

הקשר הרב דורי