מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של סבא אלכס בן ציון

איתי וסבא אלכס בקשר הרב דורי
סבא אלכס וסבתא מימי עם שלושה מילדיהם
סבא שעלה מאירן בשנת 1950, בגיל 9, מספר לי את סיפורו

שמי אלכס בן ציון. נולדתי באיראן בשנת 1941.

עליתי מפרס הנמצאת ביבשת אסיה בסביבות גיל 9 בגלל שרוב המשפחה חיו בארץ (סבא, דודים). אחיי ואני עלינו יחד עם ההורים במטוס.

החיים במעברה

כשהגענו, התחושה היתה קשה. לא היו חנויות. היתה תקופת צנע במדינה. קבלנו את האוכל בהקצבה עם תלושי מזון לפי מספר נפשות במשפחה. עד שהתרגלנו לקח זמן. היה חורף קשה, גרנו שנתיים באוהלים, כשהיו גשמים ושיטפונות פיזרו את הילדים במושבים בסביבה. לא היתה לנו ברירה ולכן לא התלוננו.  כשעבר החורף, חזרנו להורים.

בקיבוץ הייתי 3 שנים ואז נאלצתי לחזור הביתה. לא הספקתי ללמוד הרבה, אז הלכתי ללמוד מקצוע צבעות והתחלתי לעזור בפרנסת הבית, המצב היה קשה מאוד.

אחרי שגדלתי והגעתי לגיל 18, התגייסתי לצבא ושרתתי בהנדסה קרבית. כשסיימתי את שירותי הצבאי, חזרתי הביתה והמשכתי לעזור בפרנסת הבית.

בגיל 25 התחתנתי והקמתי משפחה והיה לי קשה מאוד ולאט לאט הסתדרתי לבד בלי שום עזרה מאף אחד. ואז היתה מלחמה – מלחמת ששת הימים. שירתתי במילואים בתפקיד חבלן. כשהיתה הפסקת אש והיו מוקשים בשדה השטח של המצרים וגם אצלנו היו מוקשים מסוכנים שיכלו להרוג אותנו. חלק מהמוקשים ששתלנו יכולנו להוציא ומוקשי נעל לא יכולנו להוציא.

בשנת 1973, פרצה מלחמת יום הכיפורים. היינו בבית כשהמלחמה פרצה. חלקו לכל אחד תפקיד וגם במלחמה הזו הייתי חבלן. במלחמה זו נהרגו לנו הרבה חיילים. בסופו של דבר, ניצחנו את הקרבות אבל היתה אווירה עצובה. התכוננו כל הזמן כדי שהמדינה תהיה מוכנה לקרבות הבאים. לאחר המלחמה, השתחררתי לגמרי מהצבא ומשירות מילואים.

סיפור הכרות סבי וסבתי

אח של סבתא מימי היה חבר טוב שלי. יום בהיר אחד, ביקש שאני אצבע את הבית שלהם ואז כשהייתי מגיע אליהם לצבוע את הבית, נוצר קשר בני לבין סבתא מימי. דברנו שניפגש, ונפגשנו כדי להכיר את אחד את השניה ולאט לאט התקרבנו. תוך כדי ההיכרות שלי איתה, הכרתי גם את המשפחה שלה ויצאנו כמעט שנה שלמה. הייתי מביא לה מתנות ופרחים וקניתי לה צמיד יפה. ואז דברנו על חתונה ולאחר שנה של הכרות התחתנו.

היום אנו מתגוררים בקריית מלאכי.

הזוית האישית

נהנתי מאוד לעשות את העבודה עם סבא, ללמוד על העבר שלו ולהכיר את סיפור המשפחה. אנו לא מתראים הרבה ובזכות התכנית נפגשנו יותר.

מילון

תקופת צנע
מדיניות כלכלית בראשית שנותיה של המדינה שהגבילה רכישה של מזון ומוצרי צריכה

ציטוטים

”היתה תקופת צנע במדינה. קבלנו את האוכל בהקצבה עם תלושי מזון לפי מספר נפשות במשפחה“

הקשר הרב דורי