מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של סבא אורי פת

עומר וסבא בקשר הרב דורי
סבא למד באוניברסיטה העברית בירושלים
מהלך חייו של סבא אורי

שמי אורי פת, סבא של עומר ומשתתף עמו השנה בתכנית הקשר הרב דורי.

נולדתי בבגדד, עיראק בשנת 1940, כלומר בתחילת מלחמת העולם השנייה. שנה לאחר מכן היו פרעות של מוסלמים ביהודי עיראק. וזאת בהשפעה ובעידוד השלטונות. ראש הממשלה באותה תקופה היה פרו-נאצי והוא עודד את הפרעות. הייתי תינוק באותה תקופה והוריי שחששו לחיי מסרו אותי לשכנים המוסלמים ששמרו עלי.

למדתי בבית ספר יהודי אבל הרבה מטען לא נשאר לי מהלימודים. שיטות הלימוד היו מיושנות וכרוכות בהענשה ובהעלבה של התלמידים. כך שלא פלא שלא אהבתי ללמוד והדחקתי מזיכרוני את אותה התקופה.

עלייה לארץ

כשהייתי בערך בן 10 הוריי יחד עם ילדיהם עלו לארץ וזאת במסגרת העלייה הלגאלית לארץ. העלייה הלגאלית לארץ הייתה באישור ובהסכמת השלטונות, וזאת בעקבות הפעילות של התנועה הציונית בעיראק. השלטונות העיראקיים אפשרו את העלייה לארץ בתנאים מסוימים, כגון ויתור על הרכוש וכן במתן הסכמה שהטיסה לארץ תהיה בכיוון אחד (כלומר ללא זכות שיבה).

קליטה בישראל

למזלי הגדול הקליטה בארץ הייתה קלה וללא שום בעיות. סבי ודודיי שעלו לארץ בשנות השלושים של המאה הקודמת דאגו לכך שהקליטה תהיה נוחה. כך שהתמזל מזלי ולא עברתי את המעברות, שהיו באותה תקופה מחנות לקליטת העולים, ובהם גרו העולים באוהלים בתנאים קשים. לנו חיכתה דירה חדשה, שדודיי קנו לנו, בצפון תל אביב.

הגעתי לארץ בתוקפה של החופש הגדול. מאחר ורוב הזמן ביליתי כי ילד במשחקים עם ילדי הסביבה, שהיו צברים, למדתי מהר מאוד לדבר עברית וזאת בצורה שוטפת. כמו כן למדתי לקרוא ולכתוב בעברית. כך שהתחילה שנת הלימודים השתלבתי בלימודים יחד עם התלמידים הוותיקים.

לימודים

יתר על כן, הצטיינתי בלימודי והמורה החמיאה לי על ידיעותיי בשפה העברית. כך לדוגמא באחד ההזדמנויות כאשר היא החזירה את החיבורים שחיברנו, החמיאה לי ואמרה לכל התלמידים "קחו דוגמא ממנו איך לכתוב בעברית ללא שגיאות כתיב".

העידוד שקיבלתי המריץ אותי ועודד אותי להמשיך ולהצטיין בלימודי.

כילד היו לי שנים מאושרות, גדלתי ללא מחסום וזאת למרות שבאותם שנים מדינת ישראל ידעה תקופה קשה. אלה היו שנים שלאחר מלחמת העצמאות, שנים שבהם המדינה שילשה את האוכלוסייה בתקופה של שנתיים וזאת כתוצאה מקליטת המוני עולים חדשים מרחבי העולם. בעקבות כך נוצר מחסור במוצרי יסוד ובמצרכי מזון, ולכן הממשלה הנהיגה משטר של צנע. כדאי לקנות מוצר יסוד כלשהוא (למשל ביצים, בשר וכו') היה צורך בחלוקת פנקסי תלושים שנדרשו על ידי החנווני בעת אחת המוצרים הללו.

 תקופת הצנע

תמונה 1

בסוף שנת הלימודים השמינית והאחרונה שלי בבית הספר היסודי נערכו לראשונה בחינות כלל-ארציות שנקראו בשם "סקר". מטרת הסקר הייתה למדוד את הישגי התלמידים ולכוונם להמשך דרכם בבחירת מסלול לימודים. הייתי היחיד בכיתה שעבר בהצלחה את הבחינות והוענקה לי מלגה למימון חלקי של שכר הלימוד בתיכון. לאות הערכה הורי קנו לי את זוג האופניים הראשונות שלי. התקבלתי ללימודים בבית ספר תיכון איכותי (תיכון עירוני ד' בתל אביב), אותו סיימתי אחר ארבע שנות לימוד.

בתום הלימודים שלי בתיכון התגייסתי לשירות חובה בצבא. שירתי ביחידה מודיעינית, ובסוף השירות הצבאי התחלתי ללמוד באוניברסיטה העברית בירושלים, למדתי בצורה רצינית וסיימתי גם תואר ראשון וגם תואר שני בהצטיינות.

הקמת משפחה

במקביל ללימודים באוניברסיטה עבדתי בתעסוקות משרדיות שונות. בשנה האחרונה ללימודים שלי לתואר שני פרצה מלחמת ששת הימים (כמובן שהשתתפתי בא במזכרת שירות מילואים) מלחמה שהסתיימה בניצחון מזהיר למדינת ישראל. מיד לאחר המלחמה הכרתי את אתי (שכיום היא אשתי) ולאחר חיזור נמרץ שלי הצעתי לה נישואים (ולמזלי אמרה כן). לאחרונה חגגנו 50 שנות נישואים במסיבת שארגנו לנו הילדים והנכדים.

במהלך שנות הנישואים שלנו נולדו לנו שני ילדים: רון (אבא של עומר), והילית. שניהם כיום נשואים. רון נשוי לדנה ולו שלושה ילדים חמודים, הילית נשואה לאייל ולה שלוש ילדות.

בכל השנים הללו המשכתי לעבוד ולהתקיים בעבודה. במקביל המשכתי ללמוד לימודים אקדמיים והוענק לי תואר שלישי (דוקטור).

כיום אני גמלאי, אך עם יומן עמוס בפעילויות.

הזוית האישית

סיפורו של סבא אורי פת, תועד יחד עם הנכד עומר, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.ננ

מילון

משטר של צנע
כשהממשלה מחליטה שיש לנהוג בפשטות ללא הוצאות מיותרות.

ציטוטים

”הייתי תינוק באותה תקופה והוריי שחששו לחיי מסרו אותי לשכנים המוסלמים ששמרו עלי.“

הקשר הרב דורי