מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מכולת של סבא אורי – המכולת של פעם

סבא אורי עם הנכדה ליה
סבא אורי ביום חתונתו
ילדותו

סבא שלי גדל בירושלים בשכונת בית וגן, חלק מהשכונה הייתה חילונית וחלק דתית. הוריו עלו מעירק וכך למד לדבר רק ערבית ובגיל 3 שהיה הולך לגן הוא לא היה יודע לדבר עברית. כשהיה בגן חובה, בגיל 5 היה בגן דתי שם למדו את התפילות ואת כל מנהגי החגים. סבא שלי הגיע  מבית חילוני. בשכונה  הוא למד בבית ספר נווה עציון שאופיו של בית הספר היה ציוני דתי.

מלחמה

בשנת 1967 הייתה מלחמת ששת הימים, סבא שלי היה בן 14 ובכיתה ח'. בתקופה זו הייתה כוננות לפני פריצת המלחמה וכבוגרי בית הספר הוטל אליהם להגן על תלמידי בית הספר בכך שהם היו מתרגלים ירידה למקלט ולמגן את בית הספר במילוי שקי חול ולהניחם  ככיסוי לחלון, מעבר למקלט, דלתות ועוד….

בתקופת ההמתנה לפריצת המלחמה ממשלת ישראל החליטה לתקוף את שדות התעופה המצרי, בכך הושמד רוב חיל האוויר המצרי. פעולה זו הקלה על כוחות היבשה להתקדם לתוך חצי האי סיני. הירדנים הצטרפו למלחמה לאחר שנשיא מצריים הודיע למלך חוסן שכוחות מצריים נמצאים כמעט בתל-אביב .ברגע שחיל האוויר המצרי נוטרל. לכוחות היבשה היה יותר קל להתקדם ולכבוש את חצי האי סיני.

בבית שסבא שלי התגורר לא היה מקלט ובתקופה של המלחמה, הירדנים הפציצו את ירושלים ובכל תקופת המלחמה הם היו צמודים לרדיו [טרנזיסטור] בשביל להיות מעודכנים במה שקורה בחזית. וכמובן שהם שמחו שהודיעו בחדשות שרוב המטוסים המצריים הושמדו על הקרקע. הצבא הגיעה עד לתעלת סואץ. כשהמלחמה הסתיימה הצבא הכין לאזרחים מסלול המוביל לתוך העיר העתיקה זה התרחש בחג השבועות.

בסיום שנות הלימודים היסודי סבא וההורים שלו החליטו להעבירו בית ספר מפני  שלא אהב ללמוד לימודים עיוניים, הוחלט שילמד בבית ספר שמשלב לימודים עיוניים ומקצועיים. במשך השבוע סבא שלי היה עובד ויום אחד בשבוע היה לומד. במסגרת העבודה בגיל 16 הוא עבר תאונת עבודה ואיבד את עינו השמאלית.

במשך שנתיים הוא עבר 8 ניתוחים לשחזור העפעפיים אך זה לא כל כך הצליח ואז סבא החליט שהוא חובש את העין וממשיך הלאה בחיים. כתוצאה מהפגיעה בעין, בגיל-18 לא גויס לצבא. והתקבלה החלטה בבית מאחר והפגיעה בעין הקשתה עליו להשתלב במקומות עבודה הוחלט לרכוש לסבא מכולת.

%d7%a9%d7%a7%d7%95%d7%a4%d7%99%d7%aa11-4

 

מכולת -'המכולת של פעם'

כך נקראה המכולת של סבא שלי. המכולת הייתה מפגש שכונתי, במכולת היו נפגשים תושבי השכונה ושם היו מתנהלים השיחות השכונתיות. סבא שלי מעבר היותו חנווני היה גם פסיכולוג, כל מי שהיה לו בעיות זוגיות היה פונה לסבא שלי. בעצם סבא הפך להיות המודיעין של השכונה.

בימי החורף, שהיה שלג סבא שלי היה פותח את המכולת ואז כל תושבי השכונה היו מגיעים למכולת והיו מרוקנים לסבא שלי את המכולת. ימי השלג היו נמשכים על פני כמה ימים ולא הייתה אספקה וסבא היה נאלץ לנסוע  לתנובה ולמאפיית אנג'ל כדי להביא את המצרכים.

רשימת הלקוחות המוכרים:

מנחם בגין, בני בגין, חיים קור פו (שהיה שר התחבורה), רובי רבלין (כיום נשיא המדינה), אמנון כהן (נשיא בית המשפט השלום לשעבר), גפני (לשעבר נגיד בנק ישראל)

%d7%a9%d7%a7%d7%95%d7%a4%d7%99%d7%aa12
סבא עם דודות שלי במימונה

התחביב של סבא

סבא מאוד קשור לפועל ירושלים בכדורסל. לאורך שנים סבא מלווה את הקבוצה למשחקים בארץ ובחול. ונמצא בקשר עם שחקנים ששיחקו בקבוצה ועם ראשי הקבוצה. היו שחקנים שהתגוררו בבית שלו. ובכל אירועי המימונה הייתה הקבוצה מוזמנת. הרגע הכי גדול בספורט שהקבוצה זכתה בגביע היול"ב וכמובן גם זכו ב-4 גביעי המדינה.

%d7%a9%d7%a7%d7%95%d7%a4%d7%99%d7%aa10
סבא אורי עם שחקני הנבחרת

הזוית האישית

ליה: המכולת של פעם היא המכולת של סבא שלי. סבא שלי חובב ספורט. סבא מאוד קשור לפועל ירושלים בכדורסל.

מילון

מלחמת ששת הימים
מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה בשנת 1967 (כ"ו באייר - ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה.

ציטוטים

”סבא שלי מעבר היותו חנווני היה גם פסיכולוג שטיפל בכל מי שהיה לו בעיות זוגיות“

הקשר הרב דורי