מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של מקום – חמישה דורות בארץ

נילי ואריה עם כפיר וחברו דולב
סבא יהודה במלחמת השחרור
סיפור משפחתה של סבתא נילי שנולדו בירושלים.
סבתא של סבתא נילי, שמה היה טובה נולדה לפני 103 שנה (בשנת 1910) בירושלים, בשכונת הבוכרים
(נפטרה לפני 53 שנה).
סבא יצחק נולד בשנת 1908. לפני כשנתיים בגיל 103, סבא גדול נפטר ביום שמחת תורה. ביקרנו אותו בבית האבות שבועיים לפני כן. בגיל 100 חגגו לסבא גדול מסיבה גדולה בבית האבות בירושלים וכתבו עליו בעיתון העיר ירושלים. הוא הגיע עם משפחתו מאפגניסטן בגיל 14, מהעיר באלך, לירושלים.
 
לפי הסיפורים של סבא גדול, בראשית שנות העשרים החל סבא ושני אחיו את המסע לארץ ישראל. הוא רצה לחגוג את בר המצווה שלו בארץ ישראל. המסע היה ארוך ומלא תלאות. מאפגניסטן היעד הראשון היה הודו. את הדרך לשם עשו ברגל ועל גבי חמורים. כשהגיעו לשם הבריטים לא נתנו להם להמשיך לישראל. הם אמרו שמי שאין לו כסף לא זכאי לעלות לארץ ישראל. בעזרת שליח עלייה קיבלו האחים את האישור, זה לאחר שהדריכו אותו להגיד שבירושלים יש לו משפחה עם הרבה רכוש. משם הפליגו באנייה לארץ ישראל. עם כל התחנות והעגינות של האנייה לקח יותר מחצי שנה להגיע.
 
בשנת 1922, כשסבא גדול היה בן 14, הגיע לישראל ולירושלים. חגג את בר המצווה שלו בגיל 14, בשנה איחור, אבל היה שווה, זו הייתה חוויה מרגשת. את סבא לקח לחסותו אהרון בביוף שהיה איש הסוכנות היהודית, הוא היה פעיל מטעם העדה האפגנית בירושלים. בתחילה הוא שיכן את סבא בבית יתומים אבל כעבור זמן קצר לקח אותו לביתו שבשכונת הבוכרים ודאג לו לכל.
סבא התחיל ללמוד בתלמוד תורה, שם למד קרוא וכתוב, נאלץ מהר מאוד לעזוב את הלימודים והתחיל לעבוד כשוליית (עוזר) סנדלר  וגם בנגרות. מאוחר יותר, דאג לו אהרון בביוף לעבוד בסוכנות היהודית, שם עבד סבא 44 שנה, עד שנת 1967.
 
סבא עבד בסוכנות עם כל הגדולים: משה שרת, זלמן שזר וגם בן גוריון. כשסבא גדול, גר אצל אהרון בביוף, הכיר את סבתא טובה  שהייתה בתו של אהרון, ונשא אותה לאישה כשהוא בן 19, (בשנת 1927).  נולדו להם 5 ילדים והם גרו משפחה שלמה בחדר אחד, בחצר אחת גדולה, עם שירותים משותפים לכולם. מסביב לחצר  כל המשפחה המורחבת, החצר הייתה מרכז ההווי של הדיירים. היה צפוף אבל שמח. בחצר היה לול של תרנגולות, המשפחה הייתה דתית. את החתונות הבריתות, הבר מצוות חגגו בחצר הגדולה של הבתים.
סבתא רבקה הייתה הגדולה, הבת השנייה גם כן עבדה בסוכנות היהודית , הבת השלישית עבדה באוניברסיטה העברית בירושלים. לפני קום המדינה, היה אירוע שנשמר בזיכרון סבא יצחק. החיפוש של הבריטים בבתים. אסור היה לצאת לרחובות, היו צריכים כולם להישאר בבתים. הגיעו שוטרים לחיפושים. במשך שעות חיפשו בתוך הבית. היה לסבא אוסף בולים מפואר, הבריטים היו באים לחפש ונשארים לדפדף באלבומים. היו אלבומים מיוחדים במינם.
 
בה' באייר 1948 הכריז דוד בן גוריון על הקמתה של מדינת ישראל. סבא מספר שהיה מאוד מאושר.  והבינו כולם שהנה קמה מדינת ישראל. במלחמת העצמאות שלחו את סבא לדאוג לביצורים בשכונה. פיזור שקי חול, חפירת תעלות. בשנת 1950 עברו סבא יצחק וסבתא טובה לשכונה אחרת בירושלים, שכונת גאולה, בקרבת השכונה הייתה ועדיין שכונת 100 שערים (שכונה חרדית), וכן גם מחנה צבאי שנלר, שמשם במלחמת העצמאות סבא יהודה (אבא של סבתא נילי) נלקח להר הצופים במשך חודש ימים, בזמן המצור.
סבתא טובה נפטרה לפני 53 שנה, הייתה בת 50. סבא יצחק נפטר לפני שנתיים בגיל 103. כל השנים היינו במחיצתו כל הדורות.
 
סבתא רבקה וסבא יהודה, הם ההורים של סבתא נילי, (כמובן שסבתא רבקה נולדה בירושלים), וסבא יהודה נולד באפגניסטן הגיע בגיל 8 לארץ ישראל, גם סבא יהודה הגיעו המשפחה לארץ בקשיים גדולים, הגיעו גם כן בסירות ועל גבי חמורים.. הגיעו לארץ דרך ראש הנקרה ושם תפסו אותם ולקחו אותם לקישלה (בית הסוהר) בירושלים, היו בבית הסוהר במשך חודש ימים ובאו לגור בשכונת הבוכרים בירושלים, ושם בגיל מאוחר יותר הכיר את סבתא רבקה.
 
סבא יהודה התגייס לצבא בגיל 18, בדיוק הייתה מלחמת השחרור. המשפחה שלו עברה לתל-אביב. בשנת 1950 התחתנו, (כמובן בחצר בשכונת הבוכרים בירושלים.) נולדו להם שלוש בנות (סבתא נילי  האמצעית). סבתא נילי נולדה ב-1953 בתל אביב בבית החולים הקריה. בגיל 10 הכירה את סבא אריה שהיה מבוגר ממנה בשנתיים. הם גרו  באותו בניין, דלת מול דלת. כשסבתא הייתה בת 14  הפכו לחברים ומאז ועד היום לא נפרדו.
סבא אריה התגייס לצבא לחיל הנדסה קרבית, וסבתא נילי למשרד הביטחון ושרתה בקבע 4 שנים. באוקטובר 1973 פרצה מלחמת יום כיפור את סבא וסבתא גייסו מיד, סבתא לא ראתה את סבא חודש ימים, סבא שירת בחזית הדרומית (סיני, תעלת סואץ, חווה הסינית). בינואר 1974 סבא וסבתא התחתנו ועדיין הייתה המלחמה. באוגוסט 1974, נולדה הבת הבכורה מירי שהיא אמא שלי, גם בבית החולים הקריה בתל-אביב. לסבתא נילי וסבא אריה נולדו עוד שתי בנות.
אמא מירי למדה בתיכון בבית הספר קרית שרת במגמת ספורט. אמא התגייסה לצבא בשנת 1992 , עברה קורס קרב מגע במכון ווינגט . בשרותה הייתה מדריכת קושר קרבי בגבעתי, שם הכירה גם את אבא יובל שהיה מפקד בגבעתי.  בשנת 1995 התחתנו ונולדו להם שלושה ילדים, שחר כפיר  וסהר. 
 
לקישור לקליפ המצגת באתר ביה"ס: לחץ כאן 

מילון

צ'לאו פלאו גולגולים עם אורז
מאכלים בוכרים על בסיס אורז

ציטוטים

”משפחה מלוכדת ומשפחה היא מעל הכל, מסירות אהבה וחברות.“

הקשר הרב דורי