מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של יוסי מנגד

יוסי ושנאל
פעילות כיתתית במסגרת תכנית הקשר הרב דורי
קורות חיו של יוסי מיום הולדתו

שמי יוסי מנגד יליד חיפה, נולדתי בתאריך 13.8.1951 הילד החמישי במשפחה של שמונה ילדים שכולם נולדו בישראל. שם אבי חביב ושם אמי מזל. הורי הגיעו מסוריה מהעיר חלאב. יש לנו מסורת מפוארת שמתבטאת במאכלים מיוחדים שמאפיינם כל חג וחג יש לציין את הורי שהקפידו לאורך השנים לאסוף את כל הילדים והנכדים לארוחות החג.

גדלנו בבית עם שני חדרים עם תנאים קשים מאוד למחייה. לאף ילד לא היה את האפשרות לפינה משלו. אבא עבד בסולל בונה ואימא הייתה עקרת בית ולמרות כל הקשיים בבית גם עבדה בניקיונות בבתים זרים כדי להתפרנס. גרנו בסביבה קשה מאוד מבחינה חברתית מהמעמד הנמוך ביותר ולמרות כל הקשיים קיבלנו חינוך ולימודים כולל תיכון. אני למדתי בבית ספר יסודי עממי א' בחיפה ותיכון מקצועי בבית ספר של חברת חשמל שלוש שנים. משחקים וחברים לא היו בבית אלא הכל נעשה ברחוב ובמועדון קהילתי כולל בהשאלת ספרים בספרייה.

יש לציין שאני וכל האחים והאחיות שלי זכינו גם ללמוד לימודים גבוהים ולמרות כל הקשיים הכלכליים, בנוסף לכך כולם שירתו בצבא ההגנה לישראל. בשנת 1969 התגייסתי לצבא ושירתי 4.5 שנים בסיני כמכונאי טנקים כולל מלחמת יום כיפורים והשתחררתי בשנת 1974. עד גיל 42 הייתי בשירות מילואים פעיל כל מלחמת שלום הגליל הראשונה ושירות בשטחים.

בשנת 1977 התחתנתי עם בלהה אשתי. יש לנו 3 בנים וכיום אני סבא ל-4 נכדים. משנת 1979-2018 עבדתי בחברת רפאל בע"מ עד שיצאתי לפנסיה.

כיום, אני בן 67 ואני מתנדב בבית ספר עתיד עוצמ"ה בקריית ביאליק. אני לומד יידיש וברידג'. בזמני הפנוי אני ואשתי יוצאים בעיקר לטיולי הליכות בטבע כולל בחו"ל. אני אוהד מכבי תל אביב בכדורסל כולל מנוי שנתי ומכבי חיפה בכדורגל ובליגה האירופית אוהד את קבוצת ברצלונה. אני אוהב מאוד נהיגה ומכוניות. אני חובב בישול בעיקר סלטים, בשרים על האש ומסעדות.

הזוית האישית

יוסי: היה לי כיף גדול להשתתף בפרויקט הקשר הרב דורי, לעשות את התהליך ולתעד את סיפור חיי. גיליתי את הרצון של שנאל במהלך העבודה והרצון לקבל ואני מאחל לה בהצלחה בכל מה שתבחר.

שנאל: היה כיף גדול לשמוע על האחר והשונה היה לי מאוד מעניין לשמוע את סיפור הילדות של יוסי ולמדתי שאם רוצים יכולים הכל.

מילון

חמין סופריטו
מאכל שמבוסס על תפוחי אדמה בבישול ארוך

ציטוטים

”גדלנו בבית של שני חדרים עם תנאים קשים מאוד למחייה“

הקשר הרב דורי