מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של אריה אדלר שנהרג במלחמת יום הכיפורים

ליד קברו
בשירותו הצבאי
אריה אדלר נהרג במלחמת יום כיפור, שהייתה אחת המלחמות הגדולות בישראל לפני כ- 45 שנים. פרוייקט זה הוא לזכרו

אריה אדלר הי"ד

הקדמה:

מלחמת יום כיפור פרצה בשנת 1973 והינה אחת המלחמות הגדולות בהיסטוריה של מדינת ישראל. במהלכה נפצעו ונהרגו חיילים רבים, ביניהם אריה אדלר ז"ל , דוד שלי (אח של סבא שלי), שהיה בן 27 במותו. במשך השנים שמעתי סיפורים רבים על אריה ועל כן בחרתי לעשות עליו עבודה שתספר את סיפורו בהקשר לציון 70 שנה למדינת ישראל. את העבודה אני עושה במסגרת תכנית "הקשר הרב דורי" יחד עם סבתא וסבא שלי.

דני וציקי אדלר.

הצהרת נאמנות של החייל אריה אדלר על נאמנות למדינת ישראל

תמונה 1

סיפורו של אריה

אריה נולד גדל והתחנך בכפר סבא, הוא היה הילד השלישי מבין 4 ילדי המשפחה. אריה למד הנדסאות ובמהלך עבודתו  זכה בפרסים על רעיונותיו לשיפור בתוצרי המפעל. במהלך עבודתו גר  שנה בארצות הברית.

תמונה 2
תעודת הוקרה לאריה על עבודתו

תמונה 3

הוא גויס למלחמה במהלך יום כיפור בהיותו בצום. חיילים הגיעו לבית הכנסת וגיסו אותו, אמו לא הייתה מוכנה שילך למלחמה וניסתה  לעצור אותו מלהצטרף למלחמה, אך אריה הבין שיש צורך להגן על מדינת ישראל. ניתנה  לו כחצי שעה לחזור לביתו ולהתארגן לקראת המלחמה למרות שהיה דתי הוא עלה, על הרכב ונסע בו תוך שהוא ממשיך את צום יום כיפור, אריה לא יצר קשר לא כתב מכתבים במשך כל המלחמה הוריו, אחיותיו ואחיו דאגו לו מאוד.

תמונה 4
משפחתו שלחה לו שלחה לו מכתבים במהלך המלחמה, אך לא התקבלה ממנו תשובה ולמעשה לא נמסר מידע אודותיו.

תמונה 5

במהלך המלחמה הוצגו כל יום בתל אביב תמונות של שבויי מלחמה ובני המשפחה נסעו לראות את התמונות תוך חשש שנפל בשבי ועל כן אינו יוצר קשר,כמו כן כתבו לו מכתבים בדיעבד מסתבר שהוא נהרג ביום הראשון של המלחמה ועל כן לא זכה לקרוא את המכתבים. מהיום הראשון של המלחמה הגיעו שמועות לעורף בארץ שחיילים רבים נהרגו בקרבות הקשים שהיו בסיני וברמת הגולן. הוריו ואחיו של אריה דאגו מאד לגורלו כי ידעו שהוא משתתף בקרבות הקשים ברמת הגולן כלוחם בטנקים ולא נוצר אתו קשר בטלפון ולא במכתבים. לאחר שחלפו ימים רבים ועדין לא הגיע מידע אודות אריה נסע סבא שלי שהיה קצין בצבע הקבע למפקדת החטיבה ליד ראש וניסה לאתר את אריה אחיו. גם שם לא ידעו מה קורה עם אריה ומה גורלו.

סבא שלי  מספר: "החלטתי לנסוע בעצמי לרמת הגולן, תוך כדי המלחמה וירי הפגזים ולאתר את החטיבה,שבה אריה נלחם. הצלחתי לפגוש את נהג הטנק שבו נלחם אריה כאחד מאנשי הצוות. הנהג סיפר לי שהטנק נפגע מפגז, הנהג עצמו הצליח להימלט לפני שהטנק התפוצץ. להערכתו כל אנשי הצוות נהרגו או שכל הצוות נשבה על ידי הסורים. היה ברור לי שאריה נהרג אך היה לי קשה לבשר את הבשורה הקשה להורי. על כן שיתפתי רק את אחיותיי במה שנודע לי והחלטנו להמתין עד שיודיעו לנו באופן רשמי מהצבא על מותו. אריה נהרג ביום ראשון 7.10.1973 בסביבות השעה 14.00 בקרב ליד נפח במרכז רמת הגולן.

תמונה 6

לאחר גיוסו של אריה ביום כיפור הוא הוצב במחנה יפתח הנמצא ליד ראש פינה. שם חבר הגדוד שלו לצוותים נוספים שנעו לכיוון רמת הגולן. למעשה החטיבה של אריה הצילה את רמת הגולן מכיבוש הסורים .הקרבות הראשונים היו לצורך עצירת הטנקים הסורים בהתקדמותם לכיבוש רמת הגולן. 298 חיילים מחטיבה 679,בה נלחם נהרגו במלחמת יום כיפור. מאחר והיו הרוגים רבים ולא היו רשימות מסודרות של שמות החיילים בצוותי הטנקים ובאזור שהטנק שלו נפגע התנהלה עדין מלחמה, רק לאחר שבועיים מיום פרוץ המלחמה זיהו את גופתו של אריה בתוך הטנק שנפגע. ב 1.11.1975 הגיעו נציגים של הצבא יחד עם רופא להודיע את הבשורה המרה למשפחה בכפר סבא. סבא דני קיבל חופשה מהצבא כדי לשבת שבעה יחד עם הוריו ואחיותיו.

תמונה 7
אריה נקבר תחילה בקבורה ארעית בקיבוץ לוחמי הגטאות (בין עכו לנהריה) כמו שרוב חללים נקברו. רק לאחר שנה הובא לקבורה בבית הקברות הצבאי בכפר סבא.

רקע למלחמת יום כיפור

המלחמה נמשכה 19 יום, מ-6 באוקטובר 1973 ועד 24 באוקטובר. הכרזת המלחמה על ידי מדינות ערב הפתיעה את צה"ל אשר לא צפה את פתיחתה ולא את עוצמת המתקפה. המלחמה פגעה במורל של הציבור הישראלי, שבטח בעוצמת צה"ל. הקרבות הראשונים היו על מנת לעצור את הטנקים הסורים בהתקדמותם לכיבוש רמת הגולן. במלחמת יום הכיפורים נהרגו 2,569 חיילי צה"ל, וביניהם אריה אדלר הי"ד כ-7,500 נפצעו ו-301 נפלו בשבי והוחזרו לישראל לאחר זמן. מהבחינה הצבאית הטהורה, ישראל יצאה מנצחת מן המערכה. בחזית הסורית עלה בידה להדוף את האויב ולחדור לשטחו, ובחזית המצרית הצליחה לכתר חלק גדול מכוחותיו ולחדור לעומק שטחו. כאשר נפסקו הקרבות, היתה היוזמה בידיה. למלחמה היו השפעות מדיניות ופוליטיות רבות; היא הייתה בין הגורמים העיקריים למהפך במערכת הפוליטית הישראלית וסללה את הדרך להסכם השלום בין ישראל למצרים.

תמונה 8

הזוית האישית

העבודה בפרויקט הרב צוותי יחד עם סבתא, תרמה לנו שעות רבות של בילוי משותף (למרות שאני חושבת שהקשר בינינו מצוין), נחשפתי לעוד סיפורים אודות משפחתי. בנוסף למימד האישי, למדתי להכיר חלק מההיסטוריה של מדינת ישראל. הבנתי שהאפשרות לחיות במדינה קשורה גם במותם של חיילים בקרבות  קשים. כמו כן תרגלתי שיטות של איסוף מידע וראיון אנשים.

קישור לאתר נזכור את כולם

תמונה 9

מילון

הי"ד
ביטוי זה נאמר על אדם שנרצח או נהרג במלחמה (ולא לדוגמה בתאונת דרכים)ומבקשים מאלוהים לנקום את דמו

ציטוטים

”אריה אדלר נהרג במלחמת יום כיפור שהייתה אחת המלחמות הגדולות בישראל לפני כ- 45 שנים. “

הקשר הרב דורי