מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של אמנון שזור בתולדות הקמת המדינה

המלאכיות של אמנון
אמנון במשרדו - 1999
ילדותו, שרותו הצבאית והקריירה המשטרתית.

סיפורו של אמנון

קוראים לי אמנון שנהב נולדתי בארץ ישראל בירושלים בבית חולים שערי צדק בתאריך: 15.8.1948.

הורי סיפרו לי שכאשר אימי חשה בצירי לידה ופינו אותה לבית חולים, בחוץ הייתה אווירת מלחמה. כידוע מלחמת העצמאות של מדינת ישראל הייתה בעיצומה וזה בה לידי ביטוי גם בירושלים. היות ונולדתי בעצם עם קום המדינה מספרי תעודות הזהות היו מספרים ראשוניים וכך גם מספר תעודת הזהות שלי.

גרנו בשכונת נחלאות מקום שהוא קרוב מאוד למרכז העיר ירושלים וכן לכנסת ישראל שמוכרת לנו כיום. שמות הורי טובה, ומשה והם עלו לארץ בגיל צעיר מאוד. יש לי אח ואחות לאחי קוראים גדעון ולאחותי עדנה והם מתגוררים עד היום בירושלים.

בתקופתי גני הילדים ובתי הספר היו סמוכים לאזורי המגורים וכך גם גן הילדים שבו למדתי גן "נהדר" ובית ספר יסודי "אוסישקין". בתיכון למדתי בתעשייה הצבאית שגם הבית ספר הזה היה סמוך למקום מגוריי. בגיל 18 התגייסתי לצבא ושירתתי שלוש שנים בחטיבת הצנחנים.

עם שחרורי מהצבא החלטתי שאני אקדיש את המשך פעילותי במסגרת ביטחונית והפור נפל והתגייסתי למשטרת ישראל בה שירתתי למעשה כ-33 שנה עד לצאתי לפנסיה.

בשנת 1971 נישאתי לראשונה ונולדו לנו 4 ילדים. בשנת 1997 נפרדתי מאשתי הראשונה. בשנת 2002 נישאתי בשנית לכוכי ונולדה לנו ילדה בת זקונים ושמה שחר והיא למדה בבית ספר רעות.    

 תקופת הילדות

עם קום המדינה לא היו מתנ"סים ומעדונים ובני הנוער  היו מבלים ומשחקים בעיקר בשכונה במשחקי חברה שונים כתופסת, כדורגל, כדורסל,   חמש אבנים, משחקי חבל, עטיפות מסטיקים, איסוף פילמים צבעוניים ועוד. בני הנוער בהם אני היינו בתנועת נוער "צופים". ובמסגרת התיכון בגדנ"ע.

זכור לי שבעקבות מקרה אמיתי של מציאת פחים מלאים בזהב על ידי משפחה שגרה בבית ערבי לא רחוק מביתי, עלה במוחי רעיון של ביום אירוע דומה שבו אני אמתח את חברי במעשה קונדס.

כפי שסיפרתי גרנו בשכונת נחלאות הסמוכה ל"גן- סאקר" והרעיון שעלה במוחי, לשרטט מפת אוצר על מגילת קלף ישנה שבו חבוי אוצר בלום של פחי זהב. המיקום בשדה פתוח עם עצים וסלעים לא רחוק ממקומה של כנסת ישראל.

מצאתי פח זיתים גדול מלאתי אותו באבנים חפרתי בור גדול במקום מסתור בו טמנתי את הפח לא לפני שהכנסתי לתוכו פתק גדול ובו "חייכו אכלתם אותה", הכנתי מפה ובה רמזים המנחים למציאת "האוצר" והחבאתי אותה בסדק עמוק בתוך קיר בסמוך למקום מגוריי.מציאת "האוצר" לאחר מאמצים וחיפושים רבים היה יום מיוחד שהתחיל בהתרגשות רבה לכל החבורה, והסתיים במנוסתי למשך ימים רבים.        

             

תמונה 1

                               

השירות בצבא

חודש אוגוסט הוא חודש משמעותי לגבי היות ובאוגוסט נולדתי, בחודש אוגוסט התגייסתי והשתחררתי, והתחתנתי, והתגרשתי. כאמור באוגוסט 1966 התגייסתי לצבא היה ברור לי שאני רוצה לשרת ביחידה קרבית והתנדבתי לצנחנים, שירתתי 3 שנים מלאות בחוויה אחת גדולה ומתמשכת, הכרתי חברים שהם חבריי עד היום "אחים לנשק", איבדתי חברים במבצעים, ובמלחמות.ובעיקר למדתי על חשיבותו של צה"ל למדינת ישראל.                                                                    

תמונה 2תמונה 3

 השירות במשטרה

לאחר השחרור מהצבא ויציאה לטיולים ולחופשות כפי שנהוג גם כיום, הגיע הזמן לקבל החלטה על המשך הקרירה שלי, היה ברור לי שאני אבחר בשירות או במשרד הביטחון, שירות הביטחון הכללי, או במשטרת ישראל ולאחר לבטים החלטתי על גיוס למשטרת ישראל.

בשנת 1971 התגייסתי למשטרה והתחלתי במסלול ארוך, מגוון, מאתגר ומלא בהרפתקאות וצבירת נסיון רב בנושאים שונים. בתחילת השירות עברתי הכשרות, וקורסים והיום כשאני מביט לאחור אני נוכח לדעת שקרוב לחמש שנים מתוך ה-33 שנים עברתי הכשרות וקורסים שונים,הקורסים עסקו במכלול העיסוקים במשטרת ישראל, קורס שוטרים, קורס סמלים, קורס קצינים, וקורס מפקדים בכירים.

משך אותי בעיקר תחום החקירות, המודיעין, והבילוש, ואכן עיקר עיסוקי ועבודתי במשטרה בשני העשורים הראשונים היו בתחומים אלו.

בעשור האחרון ועד ליציאתי לפנסיה עסקתי בתפקידי פיקוד מפקד תחנות משטרה, ומפקד ברמה המרחבית (בכל מרחב יש מספר תחנות משטרה).

תמונה 4תמונה 5

סיפור פעילותה ותפקודה של תחנת משטרה

לאחר שסקרתי את תולדות חיי, מהילדות דרך השירות הצבאי, ובמשטרת ישראל, דרך שהיתה שזורה בתולדות הקמתה של המדינה, חושב אני שיש מקום לפרט את אחת משתי תקופות מהותיות בחיי, שתיהן משמעותיות בעלות משקל רב בכל הקשור לקביעת תפיסת עולמי והשתלבותי בעשייה לביטחונה ובסוסה של המדינה. האחת תקופת שרותי הצבאי, ההווי, העשייה, החברות, ה"אחים לנשק", דרך המלחמות והמבצעים, בהם לקחתי חלק, המחיר הכבד והאובדן של חברים קרובים, וגם הגאווה וההישגים שהיו מנת חלקי, דפוסי נתינה שמלווים אותי לכל המשך חיי.

והשנייה, תקופת השרות במשטרת ישראל שגם היא בעלת משמעות רבה, בקשר שבין האזרח לגוף המופקד על בטחונו, רכושו, ושמירת הסדר הציבורי.

בחרתי להתמקד בעשייה במשטרה מתוך ידיעה, שכל אחד ואחת מקיים קשר כמעט יום יומי עם השוטר, וחשוב לדעת ולפרט את השירות, הטיפול, והעשייה של השוטר עם האוכלוסיה, מנקודת מבטי במסגרת תפקידי השונים, ובעיקר בתפקידי כמפקד תחנת משטרה.

מבנה – המשטרה

בראש הארגון עומד המפכ"ל (המפקח הכללי) יושב במטה הארצי בירושלים, ועמו קציני המטה בתחומי העשייה השונים.

במשטרה 7 מחוזות הפרוסים במדינה, המחוזות: (דרום, מרכז, חוף, צפון, תל אביב, ירושלים, ש"י, ומשמר הגבול).בכל מחוז יש מספר מרחבים, ובכל מרחב מספר תחנות משטרה.

תחנת משטרה

לפני שאכנס לפרוט בכל הקשור לתפקידה של תחנת-משטרה, חשוב שנדע על מבנה התחנה על משרדיה:

תמונה 6

התחנה היא יחידת משנה של המחוז או המרחב, שנועדה לשמש יחידת משטרה בסיסית עצמאית, המבצעת את מרבית שרותי המשטרה בתחומה.                    

תפקידי התחנה

ביצוע כל תפקידי הסיור בתחומי המניעה, הבלימה ובטחון הפנים.
ביצוע תפקידי חקירות ומודיעין שבאחריות התחנה.
ביצוע תפקידי סיוע לשירות האזרחים והרשויות הדיבוריות.
ביצוע עבודות תחזוקה שוטפת, אפסניה ושירותים בתחנה.

שגרת העבודה:

כל בוקר מפקד התחנה מגיע בשעה מוקדמת לתחנה, עובר על כל האירועים של 24 שעות האחרונות, בכל בוקר מתקיימת ישיבת בוקר בחדר ישיבות בה נוטלים חלק כל ראשי המשרדים בתחנה.

כל אחד סוקר ומפרט את שארע בתחום משרדי, מפקד התחנה מעיר הערותיו והנחיותיו, והמזכירה רושמת פרוטוקול ובו פרוט של כל הנאמר, ובדגש לסכומים ולהנחיות המפקד.

מפקד התחנה כמו כל יתר מפקדי התחנות מדווח למפקד המרחב על האירועים החריגים הדורשים התייחסות ומפקד המרחב נותן הנחיות בהתאם.

לכל מפקד יש תכניות עבודה סדורה שבועית וחודשית, בתכנית פעילות ועשייה אינטנסיבית, וכלולים בה מבצעים בתחומי העשייה השונים, פגישות עם ראשי ערים מועצות, ביקורים במוסדות ובדגש על שמירת הקשר עם כלל העוסקים במלאכה בגופים השונים.

לכל מפקד תחנה יש יעדים שהוא מציב לעצמו בתחילת השנה, באישור הדרג הממונה, והתחנה מפקדה, קציניה, ושוטריה נבחנים ומוערכים במהלך השנה ובעיקר בסופה, על הישגיהם ועמידה בהשגת היעדים שהציבו לעצמם.

המפקד הקצין והשוטר בתפקיד 24 שעות ביממה, לעיתים קרובות נדרשים העוסקים במלאכה להישאר בעבודה הרבה מעבר לשעות העבודה הנהוגות ביום ובלילה.

באירועים חריגים "מוקפצים" כל המפקדים והשוטרים על פי הוראת מי התחנה, ע"מ לרכז כוח ומאמץ למתן מענה לאירוע.

בין אם זה אירוע פלילי (רצח, שוד וכד')

או אירוע סדר וביטחון (פיגועים, תאונות, דרכים וכו')

אחד היעדים החשובים במסגרת תפקידה של תחנת המשטרה, הקשר עם האזרח, בראש סולם העדיפויות של המפקד, היא מתן תחושת ביטחון ושרות לאזרח, המפקד נוקט בגישת דלת פתוחה, לכל גורם הרוצה לשטח בפניו בעיה, המפקד נפגש עמו במשרדו שומע את בקשתו, טענותיו, ונבחן במתן פתרונות ראויים לבעיה לשבועות רצונו של האזרח.

תפיסת העולם צריכה להיות שהמשטרה תפקידה "מתן שרות לאזרח", ומפקד שלא מצליח בין היתר לתדרך את שוטריו להשיג יעד זה בסופו של ענין נכשל בתפקידו.

מקצועיות בתחומי העשייה של המשטרה הגנה חובה, וכל שוטר מקבל הדרכות בתחומי עיסוקו, החוקר, הבלש, הסייר, בקורעים ממושכים בהם הוא נבחן וחיים לעמוד בהן.

בהביטי לאחור על משך תקופת ההדרכה שאני עברתי ברבות השנים, קרוב לחמש שנים מתוך 33 שנים הייתי בקורסים שונים, מקורס שוטרים, בלשים, מודיעין, קצינים, קצינים בכירים ופקוד ומטה, המון ביחס למגזרים אחרים שאני מכיר.

שוטר בממוצע עובר קורסים שונים במצטבר קרוב לשנתיים.

תמונה 7 תמונה 8

אמנון בטקס קבלת תואר שני מאוניברסיטת

"דרבי" שנת- 1998

המשמר האזרחי (משא"ז)

בכל תחנת משטרה מופעלים מתנדבים אזרחים בתחומי העשייה בשטח בשיתוף השוטרים, המתנדבים המבצעים פעילות שוטפת במשמרות ובדרך כלל אחרי יום עבודה, מצוידים במדים, חותמים על נשק, ויוצאים לסיורים משותפים עם השוטרים/ות בניידות וגם בסיורים רגליים, במקומות הומי-אדם, נוטלים חלק פעיל וחשוב בסיוע למשטרה בהשלטת הסדר הציבורי, ובדרכים, בסיורי תנועה ובאירועים חריגים.

סיוע מתנדבי המשא"ז מסייע רבות לתחנה בהכפלת כוח-אדם, ובהידוק הקשר, עם הציבור.

תמונה 9

דרגות, תגים וסמלים של שוטר (סנ"צ אמנון)

סיפורים מהשטח

המשטרה מטפלת באירועים מגוונים, אירועי גניבות, שוד, רצח, סכסוכי שכנים נעדרים, אירועי סדר ציבורי הפגנות, התקהלויות אסורות ועוד, במהלך העבודה, נרשמים אירועים חלקם מבדרים, מצחיקים, כדוגמת האישה שבאה להתלונן על בנה "הנעדר", באחד הימים בשעות הערב הגיעה לתחנה אישה מבוגרת, בוכה ומודיעה כי בנה יצא בבוקר וטרם שב, והיא מודאגת וחוששת לגורלו.

לאחר שהרגענו אותה, ובתהליך התחקור הראשוני, בו מבקשים לדעת פרטים, לקבל תמונת "הנעדר", הוברר כי בנה נסע לת"א באוטובוס בשעות הבוקר והיה אמור לחזור בצהריים, לא התקשר ולא השאיר כל הודעה, לאחר מספר שאלות נוספות הוברר כי בנה בן – 40 שנים, וברור כי אינו "נעדר" במובן המשטרתי, הוסבר לאישה כי יש להמתין ולא להיות מודאגת, ואזן כעבור שעה קלה הגיע לביתו בריא ושלם.

והיו גם אירועים עצובים וטרגיים באחד הימים הגיעו לתחנה הורי נערה וספרו שבתם, יצאה מביתה בשעות הערב לחברה, ולא שבה, לא יצרה קשר והם חוששים לגורלה.

מאחר והנסיבות באירוע זה העלו חששות גם בקרב השוטרים, נפתחה חקירה מידית, כוחות יצאו לסריקות נרחבות עם מתנדבי המשמר האזרחי, צוידו בתמונת הנערה, הנערה לא שבה, ולא נמצאה באותו לילה וגם בימים הבאים, הנוחות תוגברו, ואזורי הסריקות הורחבו, נעשה שימוש גם באמצאת שידורי הרדיו והטלוויזיה, (אני ואמה של הנערה עלינו לשידור) ופנינו לכל מי שהאזין לסייע במציאתה והחזרתה לביתה.

במקביל הוקם צח"מ (צוות חקירה מיוחד) ולאחר כשבוע ימים נעצר חשוד שהודה בחטיפתה והריגתה של הנערה, החשוד נשפט למאסר עולם.

 

העשרה

משטרת ישראל: "משטרת ישראל היא המשטרה המרכזית המופקדת על אכיפת החוק, שמירת הסדר הציבורי וביטחון הפנים במדינת ישראל, כחלק ממערכת הביטחון בישראל. משטרת ישראל החליפה את משטרת המנדט ופועלת מכוחה של פקודת המשטרה [נוסח חדש], התשל"א-1971 שמקורה אף הוא בימי המנדט הבריטי. בהתאם לדרישות החוק, משטרת ישראל מנהלת ומתחזקת גם גיליון הרשעות קודמות של אזרחי ישראל". ויקיפדיה

תשע"ו

מילון

מעשה קונדס
שובבות והתלוצצות אופייני לבני נוער בשנות התבגרותם הכוונה היא: לא לפגוע ורק לגרום לצחוק.

גדנ"ע (גדודי נוער עברי)
ארגון ישראלי לחינוך טרום צבאי. הגדנ"ע הוא מסגרת חסות של צה"ל שאמונה על הפעלת הנוער והכנתו לשירות צבאי.

אחים לנשק
חברות הנוצרת בתקופת שירות משותף בצבא, הנלחמים יחד, מסייעים סומכים האחד על השני, חברות אמיצה, הנשארת לתמיד.

ציטוטים

”חודש אוגוסט הוא חודש משמעותי לגבי היות ובאוגוסט נולדתי, בחודש אוגוסט התגייסתי והשתחררתי, והתחתנתי, והתגרשתי.“

”גרנו בשכונת נחלאות מקום שקרוב מאוד למרכז העיר ירושלים וכן לכנסת ישראל שמוכרת לנו כיום.“

הקשר הרב דורי