מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבי אהרון ורדי, מנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה

אני וסבי בפארק כפר סבא
סבי במהלך שירותו הצבאי
קורות חייו

הילדות

סבי, אהרון ורדי נולד בשנת 1943 בבית החולים בלינסון בפתח תקוה, גדל בקיבוץ שדה נחום שבעמק בית שאן לשם עברו הוריו לאחר לידתו. אמו הייתה מורה למוזיקה וכך למד לנגן בחצוצרה (ומנגן בה אפילו כיום).

בשנת 1951 היה פילוג בתנועה הקיבוצית (בתחום הפוליטי/מדיני) ולכן שמונה משפחות מהקיבוץ ומשפחת סבי ביניהם עברו לקיבוץ השרון שבעמק יזרעאל. בשנת 1954 הקימו אנשי קיבוץ השרון שהשתייכו לזרם של מפא"י (מפלגת פועלי ארץ ישראל) עם קבוצת אנשים מקיבוץ גבת השכנה שהשתייכו לאותו זרם מפלגתי והקימו קיבוץ חדש ששמו יפעת. קיבוץ יפעת התבסס על משק חקלאי ברובו ועל כן נשלח סבי בשנת 1958 ללמוד חקלאות בית ספר כפר גלים שם גם עשה בגרות ביולוגית ובהמשך השלים לבגרות כללית אך כל הזמן המשיך לגור ביפעת.

סבי בילדותו

תמונה 1

הצבא

בשנת 1962 התגייס לצנחנים לגדוד 890, בצנחנים עבר טירונות ארוכה וקשה, המשיך לקורס מ"כים (מפקדי כיתות) ולאחריו נשלח לקורס קצינים. בתום הקורס הפך להיות מדריך בקורס עצמו לקצינים החדשים. בשנת 1966 הועבר לחטיבת גולני עם עוד מספר קצינים מהצנחנים כדי לתגבר ולהעלות את רמת החטיבה. סבי קיבל תפקיד של מ"פ א' (מפקד פלוגה) בגדוד 12, והשתתף בקרב תל פאחר ברמת בגולן במסגרת מלחמת ששת הימים.

באותה שנה התחתן עם רוני, אשתו הראשונה בת הקיבוץ ושנה מאוחר יותר נולד להם ילד ושמו שרון. לאחר לידתו של שרון נפרדו השניים מאחר וסבי רצה לעזוב את הקיבוץ ולהתגייס לצבא קבע ואשתו הראשונה התעקשה להישאר בקיבוץ. ל

אחר מלחמת ששת הימים, בשנת 1968, התחתן סבי עם חיה (חיותה) הירשנזון אשר גרה בירושלים. בשנת 1969 נשלחו מטעם משרד החוץ לשגרירות ישראל בארגנטינה. ובשנת 1970 נולדה בתו ענת ורדי. מכיוון שבארץ התנהלה מלחמת התשה מול המצרים והיו הרבה נפגעים כמעט כל שבוע ביקש סבי לחזור לארץ ולהצטרף חזרה לצבא.

שלושה חודשים לפני מלחמת יום הכיפורים נולד בנו, איתי. כאשר היה מפקד אוגדה באילת בנו, עידן נולד.

ב-1971 חזר לצבא אחרי הפסקה של שלוש שנים ועד 1989 המשיך לשרת בצבא הקבע וסיים בדרגת תת- אלוף.

המסלול האזרחי

לאחר השחרור מצה"ל והוא בן 45, נתבקש על ידי השר דאז, יוסי שריד להכין נהלים לטיפול משולב באירועי חומרים מסוכנים המתואמים עם כל משרדי הממשלה הרלוונטיים. נהלים אלה קיבלו בשנת 1994 אישור הממשלה. באותה עת שימש בתפקיד של סמנכ"ל ולאחר מכן מנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה.

בשנת 1966, לאחר שממשלת ישראל אישרה את איחוד רשות הגנים הלאומיים עם רשות שמורות הטבע, התמנה למבצע האיחוד. תהליך האיחוד של שתי הרשויות. לאחר האיחוד קרא לרשות החדשה "רשות הטבע והגנים" (שמה של הרשות גם היום). סבי שימש המנכ"ל הראשון של הרשות המאוחדת משנת 1998 עד שנת 2002. בשנת 2003 הצטרף לרשות המים, הקים את יחידת ביטחון המים (יחידה שלא הייתה קיימת קודם לכן), קבע סטנדרטים ונהלים ברמה הארצית וברמת הרשויות המקומיות כיצד להתמודד עם מצבי חירום ומשברי מים. חלק מהסטנדרטים אף התקבלו בחלק ממדינות בעולם. ברשות המים היה עד שנת 2010. לאחר מכן יצא לגמלאות.

הזוית האישית

איתמר: נהנתי מאוד ללמוד על סבי ועל הפעולות שעשה במהלך השנים.

אהרון: שמחתי לדעת שאיתמר מתעניין בחייו, מעשיו ופועלו של סבא שלו. התרשמתי משאלותיו שלעיתים קרובות ביקש הבהרות ולא ויתר. נהניתי מהראיון והדיאלוג עם איתמר.

מילון

מפא"י
מפלגת פועלי ארץ ישראל. הינה מפלגת שמאל ציונית סוציאליסטית שנוסדה בארץ ישראל בשנת 1930 מאיחוד הפועל הצעיר ואחדות העבודה.

אהרון ורדי
אהרון ורדי הוא קצין צה"ל במילואים בדרגת תת-אלוף, כיהן כקצין הג"א ראשי. לאחר שירותו הצבאי כיהן כמנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה וכמנכ"ל רשות הטבע והגנים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”ואהבת לרעך כמוך“

הקשר הרב דורי