מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שרה חן ילידת ארנקולם שבדרום הודו

מפגש תכנית הקשר הרב דורי בבית הספר
קהילת יהודי קוצ'ין ארנקולם
עלייה מהודו לישראל

שרה חן נולדה בדרום הודו, במחוז ארנקולם, קוצ'ין, בתאריך 15/7/1952. שמה השני הוא בצי מהשם "בת ציון". שם משפחתה היה מרדכי.

שרה גדלה במשפחה מסורתית. שרה חן הייתה הבת הבכורה, שרה היא היחידה שנולדה בקוצ'ין. אחיה הצעיר נולד עם שיתוק מוחין ונפטר בגיל 28. שרה מספרת שהיה קשה לגדול עם אח נכה, לא הייתה תמיכה מהמדינה, הוריה היו עולים חדשים וצריכים לעבוד הרבה כי לילד נכה יש הרבה הוצאות. שרה מספרת שבקוצ'ין היה לה בית עם שתי קומות. – קומה למעלה מגורים, קומה למטה למסחר. ביסוד המעלה, בהתחלה היה בית קטן, ועם הזמן הורחב. הבית קיים עד היום.

 

קישור לתמונות של קהילת יהודי קוצ'ין – מרכז מורשת יהדות קוצ'ין – קהילת ארנקולם

תמונה 1

בגיל שלוש עלתה לארץ ובשנת 2014 נסעה לטיול שורשים בהודו.

בשנת 1955 משפחתה עלתה לארץ והביאו אותם לנהריה למחנות עולים. הם היו שם במשך חצי שנה, וכשהבתים היו מוכנים עברו ליסוד המעלה. בשכונה שגדלה ביסוד המעלה, הביאו עוד 10 – 12 משפחות מהעדה הקוצ'ינית. היא הייתה מאוד מחוברת לבני הדודים, אך הקשר התנתק בגלל המרחק שנוצר כתוצאה מהעלייה. בביתם החדש ביסוד המעלה, הם חיו יחד עם סבא וסבתא. סבתא נפטרה בגיל 74 כששרה הייתה בת 15. שרה מספרת כי הייתה מאוד קשורה אליה.

בגיל 12 היא לא חגגה בת מצווה, מכיוון שמנהג זה לא היה נהוג בקרב קהילת יהודי קוצ'ין. היא מאוד אהבה את החג שמחת תורה בגלל הצבעוניות שלו. היה נהוג שכל בני ה-13 במשפחה יקראו פסוק מספר התורה. היא מאוד אהבה לחגוג גם את ראש השנה ואת חג הפסח כי כל המשפחה הייתה מתכנסת יחד בחגים אלו.

שרה מספרת שהיא זוכרת את הימים הראשונים בגן, ביום השני שרה ועוד כמה ילדים ברחו מהגן כי הרגישו שלא מתייחסים אליהם. שרה למדה בבית ספר דתי ביסוד המעלה. היא מספרת שבכל בוקר היה מסדר בוקר. שרה למדה בתיכון "מקווה ישראל", כי בתיכון עמק החולה לא קיבלו את בני המושבים כי אז עוד יסוד המעלה הייתה מושב. שרה מספרת שבתיכון לראשונה הכירה את כל העדות. שרה מספרת שהמסר בבית היה ללמוד. שרה הרגישה אפליה בילדותה, אבל בגלל שהייתה תלמידה טובה, היחס כלפיה השתנה. עוד היא מספרת שב"מקווה ישראל" ישנו כעשרה ילדים בכל חדר.

לא שירתה בצבא בגלל המצב הכלכלי בבית, למרות שהיא רצתה לשרת בנח"ל. במקום שירות צבאי הלכה למצוא עבודה כדי לשפר את המצב בבית. אבא שלה אמר לה: "תעבדי בעבודה שלא יהיה לך חם בקיץ וקר בחורף". שרה חשבה בהתחלה לעבוד ככימאית, היא מאוד אהבה את המקצוע הזה בבית הספר.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, ע"י התלמידים: איתמר בלחסן, מתן ממן, מאיה אילוז, ניצן אשר, יובל לוי, בהדרכת המורה חגי סילברמן.

מילון

קוצ'י - קוצ'ין
קוצ'י (מלאיאלאם: കൊച്ചി (מידע · עזרה)), הידועה גם בשמה הקודם קוצ'ין, היא העיר הגדולה ביותר במדינת קרלה בהודו, ואחת מערי הנמל העיקריות של הודו. העיר המכונה גם "מלכת הים הערבי", ממוקמת במחוז ארנקולם, כ-220 קילומטר צפונית לבירת מדינת קרלה, טריוונדרום. קוצ'י העתיקה כללה חצי אי וקבוצה של איים שכללו את האי וילינגדון, פורט קוצ'י מטנצ'רי וכו'. קוצ'י כוללת את העיר ארנקולם, קוצ'י העתיקה, קומבלנג'י והאיים המרוחקים יותר. במשך מאות שנים רבות עד לשלטון הבריטי בהודו וגם במהלכו הייתה קוצ'י מקום מושבה של נסיכות קוצ'י. בקוצ'י הייתה קהילה יהודית, אשר עלתה ברובה לישראל בשנות החמישים של המאה העשרים. ויקיפדיה

ציטוטים

”שרה חן הייתה הבת הבכורה, שרה היא היחידה שנולדה בקוצ'ין.“

הקשר הרב דורי