מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של רחל ילין

יולי , רחל ילין ונוי
טיפת חלב
סיפורה של רחל ילין בתו של רופא המושבה חדרה דר' פרוינד. ועיסוקה כאחות .
רחל ילין ילידת 1928. נולדה בבירת גרמניה, ברלין. עלתה לארץ בשנת 1933 כשהייתה בת 5 (לפני עלייתו של היטלר).
משפחתה עלתה לחדרה בתחילה התגוררו ברחוב הרברט סמואל ולאחר מכן ברחוב הגיבורים. רחל מתארת מעבר מתנאים של עיר מודרנית כמו ברלין, אל בית רעוע, בחולות עם עכברים, אך יחד עם זאת אומרת שהילדות שלה הייתה מאושרת.

מעמדות חברתיים בחדרה

בחדרה הייתה חלוקה של מעמדות עפ"י מצב כלכלי. בעלי האדמות, האיכרים, נחשבו למעמד גבוהה יותר מהפועלים ויתר האוכלוסייה. בילדותה של רחל גם בתי החינוך התחלקו לשני מעמדות שונים (איכרים ופועלים). רחל ומשפחתה נחשבו  למעמד הפועלים. אל בית הספר ארלוזרוב (שבו למדה רחל) נשלחו ללמוד ילדי הפועלים, ואל בית הספר אחד העם נשלחו ילדי  האיכרים.
באותם זמנים,לא היו תיכונים והוריה שלחו אותה ואת אחותה לקיבוץ משמר העמק לחינוך בפנימייה. רחל התחילה לעסוק בתחום הרפואה, כאחות בגיל 21. היא למדה 3 שנים בבית החולים בילינסון לאחיות,שם הוכשרה כאחות. בשנת 1948, בזמן מלחמת העצמאות עבדה רחל במרכז רפואי רבין – בילינסון כאחות, רחל מתארת את הקושי הגדול לראות את הפצועים ואת קטועי הגפיים.
בשנת 1949 בסיום המלחמה שובצה רחל במחנה "עין שמר" לעולים מתימן. התנאים שם היו קשים מאוד, אך לעומת זאת האנשים היו מדהימים.
רחל הייתה אחות במשך 41 שנים. כיום רחל כותבת לעיתון גימלאים בחדרה "כיוון חדש" כתבות בתחום הבריאות.
המלריה בחדרה
אביה של רחל (ד"ר פרוינד – פורת) היה הרופא היחיד בחדרה, אך טיפל גם בחולים שגרו בישובי עמק חפר. "אני לא אשכח זאת בכל יום אבא היה נוסע על עגלה יחד עם העגלון (צבי)  מישוב לישוב כדי לטפל בחולים". באותו זמן חדרה הייתה מלאה בביצות חולות, ובעיקר מחלות. בעיקר מחלה אחת-הקדחת.
מאפייני הקדחת היו חום גבוה באופן תנודתי, צמרמורת וכאבי ראש חזקים. הייתה רק תרופה אחת למחלה. (חינין). "אני זוכרת את אבא יושב ליד המיקרוסקופ ובודק דגימות דם של החולים. כל לילה  ישב ובדק האם זו מלריה.
בעשרים שנותיה הראשונות של חדרה מתו 214 נפש. (מתוך 540) בהן משפחות שלמות!
לבסוף התגברו אנשי חדרה על הקדחת על ידי ייבוש הביצות והשמדת יתוש האנופילס.
העשרה
"מרכז רפואי רבין הוא מרכז רפואי בבעלות שירותי בריאות כללית, נמצא בפתח תקווה ומורכב מבית חולים בילינסון ומבית חולים גולדה השרון. זהו המרכז הרפואי השני בגודלו בישראל, אחרי בית החולים שיבא בתל השומר. הוא משתרע על שני קמפוסים ברחבי העיר – המרכזי ברח' זאב ז'בוטינסקי שם שוכנים בית החולים בילינסון ומרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל, והקטן יותר ברח' קרן קיימת לישראל שם נמצא "בית חולים גולדה השרון". שני בתי החולים אוחדו למרכז אחד ב-1996 שנקרא על שם ראש הממשלה יצחק רבין.
בית החולים מטפל בלמעלה מחצי מיליון חולים בשנה שמגיעים מישראל אך גם מהמדינות השכנות ומהרשות הפלסטינית. נולדים בו כל שנה כ-9,000 ילדים. הוא כולל 37 חדרי ניתוח ומכיל בסך הכול 1,300 מיטות. מרכז רבין הוא המרכז החשוב ביותר להשתלות ולטיפול בסרטן בישראל. מנהלו של המרכז הרפואי הוא ד"ר ערן הלפרן".
תשע"ו

קישור ליחידת הלימוד  – הקטלוג החינוכי של משרד החינוך – תרופות של סבתא

מילון

כינין
כִינִין (חינין) הוא תרכובת ארומטית המשמשת בעיקר כתרופה לטיפול בקדחת הביצות (מלריה). הכינין מופק מקליפת עץ הצ'ינצ'אה, עץ הכינין, שמקורו בדרום אמריקה ומכאן שמו: בלשון קצ'ואה המילה kina פירושה "קליפה". תרופה זאת הייתה מוּכּרת לרפואה האירופית כבר בשנת 1640, והיא נמכרה לראשונה באנגליה ב-1658.

יתוש האנופלס
החרק המעביר את הטפיל של קדחת הביצות הוא יתוש האנופלס. היתושה (תמיד נקבה) מוצצת דמו של אדם נגוע במלריה אחרי שמונה ימים של התפתחות טפיל המלריה בגופה הוא מצוי בבלוטות הרוק שלה (שם ישכון עד מותה), וכך הוא זמין להעברה לאדם אחר באמצעות עקיצה.

מרכז רפואי רבין
מרכז רפואי רבין הוא מרכז רפואי בבעלות שירותי בריאות כללית, נמצא בפתח תקווה ומורכב מבית חולים בילינסון ומבית חולים גולדה השרון. זהו המרכז הרפואי השני בגודלו בישראל, אחרי בית החולים שיבא בתל השומר. הוא משתרע על שני קמפוסים ברחבי העיר - המרכזי ברח' זאב ז'בוטינסקי שם שוכנים בית החולים בילינסון ומרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל, והקטן יותר ברח' קרן קיימת לישראל שם נמצא "בית חולים גולדה השרון". שני בתי החולים אוחדו למרכז אחד ב-1996 שנקרא על שם ראש הממשלה יצחק רבין. בית החולים מטפל בלמעלה מחצי מיליון חולים בשנה שמגיעים מישראל אך גם מהמדינות השכנות ומהרשות הפלסטינית. נולדים בו כל שנה כ-9,000 ילדים. הוא כולל 37 חדרי ניתוח ומכיל בסך הכול 1,300 מיטות. מרכז רבין הוא המרכז החשוב ביותר להשתלות ולטיפול בסרטן בישראל. מנהלו של המרכז הרפואי הוא ד"ר ערן הלפרן.

ציטוטים

”בכל בוקר לקח צבי העגלון את אבא שהיה רופא לטפל בחולים שגרו בחדרה ועמק חפר“

הקשר הרב דורי