מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הזיכרונות הטובים של רוזט כהן ממרוקו

בראיון במסגרת תכנית הקשר הרב דורי
רוזט והתלמידות במהלך העבודה
עלייתה לארץ והתאקלמותה של רוזט, עם זיכרונות טובים ממרוקו

שמי רוזט כהן, בת 77 ממגדל העמק. נולדתי בשנת 1936 במרוקו ועליתי לארץ בגיל 28, גיל מאוחר יחסית להרבה אנשים אחרים, בשנת 1962.

אהבתי את מרוקו מאוד, יש לי הרבה חוויות וזיכרונות מהשנים שבהם חייתי שם, חוויות טובות, כל הילדות שלי עברה שם. התרבות המרוקאית היא חלק בלתי נפרד ממני גם בארץ, זה משהו שאי אפשר להתנתק ממנו וזה חשוב לשמור עליה, למרות שאנחנו בישראל. כאמור, עליתי ארצה בגיל יחסית מאוחר והסיבה המרכזית שבגללה עליתי הייתה כיוון שמרוקו נותרה ריקה, הרבה אנשים עזבו, לא רציתי להישאר לבד.

לאמי קראו פרחה ולאבי הלל, הוריי היקרים גידלו אותנו לתפארת. יש לי עוד שני אחים: יוסף ושושן, ואחות בשם מזל. התחתנתי עם שלמה, שאותו מאוד מאוד אהבתי, הייתה בינינו אהבה מיוחדת. כאשר הוא נפטר הרגשתי חוסר גדול בחיים. אבל המשפחה שלי תמיד איתי וזה הכי חשוב. הדבר שהכי יקר לליבי בשלב זה של החיים הם למעשה ילדיי ונכדיי, הם גורמים לי להיות מאושרת, ממש משפרים את מצב הרוח שלי. לדעת שהם מאושרים וטוב להם – זה הכי חשוב לי בעולם.

אני בגיל כזה שאני צריכה להעסיק את עצמי כדי להרגיש שהזמן שלי מנוצל היטב. אני אוהבת לעשות הרבה דברים, בין היתר אני אוהבת לטייל ומאוד אוהבת לבשל ולאפות. כשאני לבד ופנויה ממחשבות אני גם מאוד אוהבת לתפור. לפני כעשר שנים הגעתי למועדון סמוכה, פה אני נפגשת עם חברות ואנשים שמעבירים ביחד זמן איכות בכיף. אנחנו מספרים אחד לשני הרבה דברים גם מהעבר, אבל מאוד חשוב שגם אתם הילדים מגיעים לשמוע אותנו: יש לנו הרבה מה ללמד אתכם מניסיון החיים שלנו. החיים של היום לא דומים למה שאנחנו חיינו פעם, וזה חשוב לשמוע את זה כדי ללמוד ולדעת איך הדורות הקודמים הקימו כאן בארץ משפחות.

הזוית האישית

שלי: נהניתי מאוד להיפגש עם רוזט ולשמוע את סיפורה. אני חושבת שזה חשוב ויש לזה ערך, להגיע אל אנשים שאנחנו לא מכירים, שהם לא רק סבא וסבתא הפרטיים שלנו, ולשמוע אותם. הרגשתי שהם אוהבים ושמחים שאנחנו באים לבקר וזה שימח גם אותי. זו דרך נהדרת להכיר את האחר, לדעת על הסיבות של אנשים לעלייתם לארץ ישראל ובמה זה היה כרוך.

מילון

תרבות
תרבות היא מכלול הערכים, האמונות ותפיסות העולם כפי שהן באות לידי ביטוי בהתנהגותם של בני האדם, בין השאר הטקסים והמיתוסים. קבוצות שונות בעולם יכולות להיות בעלות ערכי תרבות שונים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מרוקו נותרה ריקה, לא רציתי להישאר לבד“

הקשר הרב דורי