מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של קהילת יהודי לבנון

משה בביה"ס כתה א אליאנס בירות
תעודת הסקר הלבנונית, משה 1968
סיפור משפחת זעפרני סיפורה של קהילת יהודי לבנון

ג'מיל במרכז העיר. ילדי קהילת יהודי בירות למדו בשני בתי הספר "תלמוד תורה" ו"אליאנס".  ליד בית הספר אליאנס נבנה בית הכנסת הגדול והמרשים "מגן אברהם", בשנת 1925.

בתאריך 26.5.2010 ציינה רשת אליאנס 150 שנות פעילות בכנס מרגש "יהודי לבנון מצדיעים ל – 150 שנה לרשת "אליאנס". התכנית כללה תערוכה "150  שנה לאליאנס", "שירי ילדותנו באליאנס" עם ריטה שלחון. נשאו דברי ברכה:מר דניאל בראונשויג – יו"ר הועד המנהל כל ישראל חברים, מר יעקב קמחין – יו"ר עילי ומר ג'ו טולדנו- מנכ"ל אליאנס. פרופ' יום טוב עסיס, הרצה על "אליאנס בעיני תלמיד וחוקר" והוקרן הסרטון "כך היינו…"  של משה זעפרני. המפגש הסתיים בסיפוריהם של תלמידי אליאנס מלבנון. את האירוע הנחה משה זעפרני.

משה הכין לאירוע זה סרט מרגש עם תיעוד יוצא דופן, קישור לסרט התיעוד "אליאנס, בירות לבנון"– משה זעפרני

תמונה 1
סרט התיעוד של רשת בתיה"ס  "אליאנס", הנו מסמך תיעוד מרתק, צילומים ותמונות מקוריות המתארות את בתי הספר וחיי הקהילה היהודית החל מצילומי תיעוד בית הספר הישן בבירות, הפיצוץ הנורא בשנת 1950, ההרס והחורבן. הלוויה של מאדאם פנסו, מנהלת בית הספר, שנהרגה בהפצצה של בית הספר. כל בני הקהילה השתתפו בלוויה עצובה זו.
תמונה 2
הסרט מביא צילומים מרגשים של גני הילדים. בתי הספר של "אליאנס" היוו מרכז חברתי פעיל, חיי תרבות עשירים הבאים לידי ביטוי, בהופעות, הצגות ומקהלות של התלמידים, חגים ואירועים , חנוכה פורים ועוד ועוד. בית הספר התהדר בפעילות ספורטיבית ענפה, שתועדה וצולמה, בענפי ספורט שונים.
פרק צילום הוקדש לתנועות הנוער בם לקחו חלק תלמידי בתי הספר בתנועת "הצופים" ו"מכבי". הפרק המרגש ביותר הוא צילומים של עשרות מחזורי תלמידים וצוותי מורים  משנתונים רבים, שתועדו למזכרת.
הפרק האחרון הוקדש לצילומי בית הספר ב"צידון" , שמוסיף ומרחיב את סיפור חיי הקהילה היהודית בלבנון, חיי קהילה עשירים ומפוארים.
 
רחוב היהודים – שכונת ואדי אבו ג'מיל
משפחת זעפרני גרה בבירות ברחוב היהודים המפורסם. הרובע היהודי בביירות  התרכז סביב רחוב ואדי אבו ג'מיל במרכז העיר. ליד בית הספר אליאנס נבנה בית הכנסת הגדול והמרשים "מגן אברהם", בשנת 1925. 
בעבר התגוררה בבירות קהילה יהודית בת אלפי תושבים. מרבית היהודים התגוררו בשכונת ואדי אבו ג'מיל. הקהילה היהודית הפרחה והקימה מוסדות רבים: בית הכנסת "מגן אברהם", בית מדרש, גני ילדים ובתי ספר, יסודי ותיכון, של רשת אליאנס.
בשנת 1975, פרצה מלחמת האזרחים בבירות, מרבית יהודי ביירות עזבו את העיר והיגרו  למדינות אחרות ביניהם רבים לארצות הברית ולישראל. בישראל התרכזו העולים מבירות בשכונת רמת הנשיא בבת ים.

בשנת 1991 נותרו שני יהודים בלבד ברחוב ואדי אבו ג'מיל בביירות, שנבנה מחדש לאחר המלחמה. עבודות לשיקום בית הכנסת מגן אברהם החלו בשנת 2009.

משפחת זעפרני עלתה לישראל בשנת 1969. משה היה אז בן 14 וסיים את לימודיו בבית הספר היסודי אליאנס בבירות.

תמונה 3

 תעודת הסקר של משה כתה ז' באליאנס 17.10.67
בחינה חיצונית של משרד החינוך הצרפתי
הקדים אותם בעליה לישראל דודו של משה, רפאל הכהן, אחיה של האמא רוזט. הוא עלה לארץ בתחילת 1968. בעקבותיו הצטרף סבו של משה, סבא מנחם כהן חללי, אביה של אמו רוזט. הוא עלה לארץ בשנת 1968 והתיישב בהרצליה.
משה מספר על התקופה שקדמה לעלייתם מבירות. "אני ואחי הבכור הפעלנו לחץ רב על ההורים. רצינו מאוד לעלות לארץ, ידענו שעתידנו בארץ ישראל. בקשנו מההורים שירשו לנו לעלות לבדנו, אולם אבא לא הסכים ואמר: אין לבד ! אם עולים , עולים כולנו יחד ! "
 
בית הכנסת מגן אברהם
כאמור הקהילה היהודית התרכזה בשכונת ואדי אבו ג'מיל, שם גם נבנה בית הכנסת המרכזי בעיר  "מגן אברהם" בשנת 1925.  הוא נקרא על שמו של אברהם ששון. אביו של אברהם תרם את הכסף לבניית בית הכנסת. בית הכנסת היה הרבה יותר ממקום תפילה, התקיימו בו חיי קהילה ותרבות ענפים. מקהלה של בני נוער, מפגשי חגים, מפגשי ראשי קהילות בלבנון בחגי פסח וסוכות. בשנות ה-40 של המאה ה-20 שימש בית הכנסת מרכז לפעילות ציונית כאשר עזר לעולים לעלות לישראל.
"בית כנסת נוסף בואדי אבו ג'מיל היה 'קהל ראובן עדי'. באזור אחר בביירות, ברחוב דמשק אשר שכן על הגבול בין מזרח למערב ביירות שכן בית הקברות של הקהילה היהודית."
 
מקורות העשרה 
יהדות לבנון: "יהדות לבנון הייתה קהילה יהודית קטנה (מהקהילות היהודיות הקטנות ביותר במזרח התיכון) אשר מעולם לא מנתה יהודים רבים. מאז פריצת המתחים העדתיים במדינה, החלה הגירה המונית של היהודים ונכון לשנות האלפיים הקהילה כמעט חדלה להתקיים".
מאה ה -19 "מצבם של היהודים בלבנון היה טוב יחסית למדינות מוסלמיות במזרח התיכון, בזכות מיעוט המוסלמים בארץ וקשרי היהודים עם בני העדות הלא-מוסלמיות"
מאה ה – 20 "ב-1911, היגרו לביירות יהודים מיוון, מסוריה, מעיראק ומטורקיה והקהילה שם גדלה לכ-5000 איש. הקהילה היהודית פרחה תחת המנדט הצרפתי".
אחרי 1948 "בשנת 1947, עם החלטת האו"ם בכ"ט בנובמבר נערכו פרעות רבות ביהודים על ידי תושבי לבנון ופלסטינים שעזבו את ישראל במלחמת העצמאות". ( ויקיפדיה)

מפת איזור בית הכנסת – קישור למפות אזור בתי הכנסת בבירות, לבנון

קהילת יהודי בירות – מתוך: בשבי לבנון: סיירי הפלמ"ח ב'כלא החול' – ביירות 1947 – 1949
בבליוגרפיה על יהודי לבנון – שְׁלומִי רֵייסְקִין

סרט התיעוד "אליאנס, בירות לבנון" – משה זעפרני

תשע"ו, 2015

קישור ליחידת הלימוד – הקטלוג החינוכי של משרד החינוך – קהילת יהודי לבנון ומאפייניה

מילון

יהדות לבנון
יהדות לבנון הייתה קהילה יהודית קטנה (מהקהילות היהודיות הקטנות ביותר במזרח התיכון) אשר מעולם לא מנתה יהודים רבים. מאז פריצת המתחים העדתיים במדינה, החלה הגירה המונית של היהודים ונכון לשנות האלפיים הקהילה כמעט חדלה להתקיים. ( ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני ואחי הפעלנו לחץ רב על ההורים. רצינו מאוד לעלות לארץ, ידענו שעתידנו בארץ ישראל.“

הקשר הרב דורי